Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klonötare?  (läst 2204 gånger)

melker01

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
Klonötare?
« skrivet: 09 aug-14 kl 10:56 »
Hur ser en klonötare ut och hur fungerar den. Kan man göra en sådan själv nu när vintern närmar sig?

melker01

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Klonötare?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-14 kl 20:44 »
Är det ingen här som har sett en klonötare?

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Klonötare?
« Svar #2 skrivet: 29 aug-14 kl 12:40 »
Jag har itne sett ngåon och inte kännt behov av någon heller. Om något djur får på tok för långa klor under vintern så klipper jag dem med klotång.
Genbank för Gotlandshöns

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Klonötare?
« Svar #3 skrivet: 29 aug-14 kl 13:10 »
Till burfåglar finns det som sandpappersrör som man sätter runt pinnarna. Det är kanske det du tänker på. Har aldrig hört att någon gjort så till hönsen. Men varför inte prova,sätt fast sandpapper runt pinnarna.
Jag klipper också klorna på hönsen om dom blir för långa.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

 

melker01

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Klonötare?
« Svar #4 skrivet: 29 aug-14 kl 19:59 »
Jag brukar också ge dom manikyr på vintern men jag tänkte att om man kommit på nån bra grej som sköter det naturligt så vore det inte fel.
Det står i jordbruksverkets regler att man måste ha en klonötare i buren till höns så därför frågade jag här bland allt kunnigt folk. Sandpapper runt deras pinnar är ju en ide' men då sliter det på deras trampdynor också och det är kanske inte så bra.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Klonötare?
« Svar #5 skrivet: 06 sep-14 kl 11:37 »
Jag försöker se till att hönsen uppmuntras att krafsa även på vintern. Har hö och matrester i växthuset med jordgolv där de får vara när det är snö ute. Jag går efter principen att ge möjlighet till så mycket naturligt beteende som möjligt.

ChickenSteps

  • Inlägg: 140
    • Halland
    • ChickenSteps
SV: Klonötare?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-14 kl 10:39 »

Vi har en stor sten i hönshagen där de går omkring eller hoppar upp till pinnarna ifrån. Och så har vi lite berg på tomten där de gärna krafsar omkring. Man kan ha sandpapper mellan pinnarna på stegen (på brädan alltså), funkar nog bra. Men får de vara ute hela dagarna och krafsa i varierande terräng borde det nog räcka. Är de ändå långa kan man klippa med klosax, en sån till hundar. Men bara pytte pytte lite åt gången, pulpan sitter väldigt nära spetsen...
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 4 användare
köksträdgård, Tur-Johan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser