Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63248 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #440 skrivet: 24 nov-17 kl 19:20 »
Har du legat bakom en rumänsk trailer i en uppförsbacke? De avgaserna man får andas in i det fallet är inget att skoja med. Turbilen från Beijerbygg går ju på biogas, de äldre på miljödiesel....

Och Rumänen, som kör det till Beijer, har en bättre lastbil än han som kör till x-lab?
Blev nog en till tankevurpa va?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #441 skrivet: 24 nov-17 kl 19:41 »
Och Rumänen, som kör det till Beijer, har en bättre lastbil än han som kör till x-lab?
Blev nog en till tankevurpa va?

Beijerbygg säljer inte polska eller rumänska varor. Kända Svenska, Danska och Tyska varumärken över lag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #442 skrivet: 24 nov-17 kl 19:46 »
Beijerbygg säljer inte polska eller rumänska varor. Kända Svenska, Danska och Tyska varumärken över lag.

Ja och Rumänen som kör från de kända tillverkarna till Beijer då, har de bättre lastbilar?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #443 skrivet: 24 nov-17 kl 19:58 »
Beijerbygg säljer inte polska eller rumänska varor. Kända Svenska, Danska och Tyska varumärken över lag.
Hur bra koll har du på Beijers sortiment? Deras leverantörskedjor.... vilka fraktbolag som anlitas i olika led.....  Underleverantörer.... Varifrån rämaterial kommer.....  du verkar förvånansvärt insatt. Är du anställd? För annars brukar sånt vara svårt att ha koll på. Och du verkar tvärsäker som vanligt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #444 skrivet: 24 nov-17 kl 19:59 »
Det har jag gjort. Och tycker du lämnat den trevliga tonen sen länge. Så nu väljer att svara på samma sätt. Välkommen till den verkligheten ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #445 skrivet: 24 nov-17 kl 20:04 »
Hur bra koll har du på Beijers sortiment? Deras leverantörskedjor.... vilka fraktbolag som anlitas i olika led.....  Underleverantörer.... Varifrån rämaterial kommer.....  du verkar förvånansvärt insatt. Är du anställd? För annars brukar sånt vara svårt att ha koll på. Och du verkar tvärsäker som vanligt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Handlar där åtminstone varannan dag. Känner flera ur personalen. Har använt deras material i åratal och vet var tillverkarnas industrier är belägna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #446 skrivet: 24 nov-17 kl 20:08 »
Handlar där åtminstone varannan dag. Känner flera ur personalen. Har använt deras material i åratal och vet var tillverkarnas industrier är belägna.

Du glömde fraktbolagen som levererar dit.

Förresten var tillverkas och av vem plywood skivorna de säljer?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #447 skrivet: 24 nov-17 kl 20:10 »
Handlar där åtminstone varannan dag. Känner flera ur personalen. Har använt deras material i åratal och vet var tillverkarnas industrier är belägna.
Om du handlar varannan dag borde du planera dina inköp bättre. Det blir en miljöbelasrning med så mycket resor

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #448 skrivet: 24 nov-17 kl 20:17 »
Jag väntar.... kom bara med nått nytt genomtänkt inlägg som följer den enda slutgiltiga Svenska lösningen på allt...

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #449 skrivet: 24 nov-17 kl 20:35 »
Men om landet man köper från ligger inom EU så är det väl ingen tull?

Om jag skulle försöka bygga billigt och kapa alla kostnader jag kan (utan att vara ohederlig) så skulle jag inte vilja betala det enorma påslag som finns på en del material för att någon annan har tagit in det i landet och säljer det i en svensk butik. Om avloppsrören tillverkas i Polen är det väl lika bra att köpa dem direkt där?

Vem har sagt att det inte finns prisvärda svensktillverkade avloppsrör på den svenska marknaden?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #450 skrivet: 24 nov-17 kl 20:38 »
I princip allt material som finns i "kalkylen" finns ju med svenska tillverkare. Med byggbolagens inköpsrabatter så är dessa ofta billigare än importskräpet dessutom.

Förutsättningen för TS idé är väl att byggherren är företagare? Vi saknar än idag svar på vem byggherren är i verkligheten...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #451 skrivet: 24 nov-17 kl 20:41 »
I princip allt material som finns i "kalkylen" finns ju med svenska tillverkare. Med byggbolagens inköpsrabatter så är dessa ofta billigare än importskräpet dessutom.

Förutsättningen för TS idé är väl att byggherren är företagare? Vi saknar än idag svar på vem byggherren är i verkligheten...

Är det inte x-lab som är byggherre?
Jag har då tolkat det som att det är han som ska bygga.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #452 skrivet: 24 nov-17 kl 20:42 »
Är det inte x-lab som är byggherre?
Jag har då tolkat det som att det är han som ska bygga.

Frågor om vem det ska vara finns det på flera ställen i tråden. Men kan du hitta något enda inlägg som svarar på dessa?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #453 skrivet: 24 nov-17 kl 20:47 »
Ja!
Första inlägget, som talar om vad tråden handlar om, har du missat det?


Jag skrev här för ca 6-8 mån sedan om att jag skulle vilja ha någon med mig för en lgh koncept och ett nytt sätt att nygga som är betydligt billigare än dagens sätt. Är det någon som är intresserad?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #454 skrivet: 24 nov-17 kl 20:49 »
Ja!
Första inlägget, som talar om vad tråden handlar om, har du missat det?

Nej, jag har inte missat det. Vad du tolkar in mellan raderna får stå för dig. Faktum är att på upprepade frågor om vem som ska vara ansvarig byggherre så svarar TS inte alls.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #455 skrivet: 24 nov-17 kl 20:52 »
Frågor om vem det ska vara finns det på flera ställen i tråden. Men kan du hitta något enda inlägg som svarar på dessa?
Diskutionen har inte tillåtits ta ett steg vidare då det mesta som skrivs är nedlåtande kommentarer som inte verkar vilja annat än att sätta dit T.S.

Jag försvarar inte T.S. för jag ser också brister i tänket. Men fördelarna som kan finnas har inte fått en chans. Ni har nog inte heller hjälp t.s. med att dela er kunskap. För han ser er nog mest som motståndare nu. Men det är min gissning. Så i slut ändan har ni mer stjälp än hjälpt till. Men känner på mig att t.ex. du  inte ville hjälpa ens från början. Mest visa att du har rätt. Och att ingen skall stickaka ut hakan. Speciellt om dom inte delar din värdegrund.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #456 skrivet: 24 nov-17 kl 20:56 »
Nej, jag har inte missat det. Vad du tolkar in mellan raderna får stå för dig. Faktum är att på upprepade frågor om vem som ska vara ansvarig byggherre så svarar TS inte alls.


Jag har då tolkat det som att TS vill bygga på nytt sätt och det här hittade jag som förklara vad byggherre är.
Är det bara jag som tolkar det som att TS är byggherre?

http://www.byggherre.se/om-oss/vad-aer-en-byggherre/

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #457 skrivet: 24 nov-17 kl 21:17 »
"Byggherren ansvarar för att se till att alla bygg-, rivnings- och markåtgärder genomförs enligt gällande föreskrifter såsom att ansöka om och följa lov, att de tekniska egenskapskraven uppfylls, att åtgärderna kontrolleras samt att kvalitetssäkra hela byggprocessen. Byggherren tar i nutid och framtid ansvar för kunders/brukares behov, förväntningar och önskemål genom att tolka och tydligt översätta dessa till krav och förutsättningar. Byggherren har även ett stort ansvar att uppfylla samhälleliga krav."

Jag tvivlar starkt på att TS skulle vara kapabel till detta... Han har ju redan visat oss hur han läser lagen om elinstallationer tex.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #458 skrivet: 24 nov-17 kl 21:31 »
Jag hade det nästan på känn sedan innan - att du tvivlar alltså.

Och här missade jag att svara på Thomas senaste inlägg....

Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 24 nov-17 kl 21:44 av Wybrewel »

 

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #459 skrivet: 24 nov-17 kl 22:22 »
Ja ännu ett inlägg där du inte hjälper t.s. att komma vidare enligt vad han ber om i tråden. Om du inte kan bidra med nått annat än att säga att t.s  är dåligt och har helt fel eller visar att du i princip tycker t.s. är en idiot.....Varför skriver du ens här?! Har du inget bättre för dig? Du har ju tre barn. Ägna dig åt dom om du inte klarar att kommunicera på ett sätt där du inte åstadkommer mer än att vräka ur dig dina sanningar på ett sätt som inte hjälper t.s. vidare. Varesig i sitt projekt eller att inse var han tänkt fel.

Jag undrar verkligen varför?! Tycker du det är din uppgift i livet att tillrättavisa drömmare. Är du genuint oroad för dom  invandrare som t.s. vill ha med i projektet? Vad driver dig att lägga så mycket kraft att så aktivt motverka en vidare diskution?

Postat med Alternativ.nu´s app


Jag har nu talat med Elsäkerhetsverket vad  som gäller enl dom ny reglerna 2017, och enl dom får inst enbart göras av företag eller av skolor som har något ´egenkontrolls tillstånd ´eller liknande och kollar upp lite skolor i dags läget.  så tomas uppdatera dig själv lite
« Senast ändrad: 24 nov-17 kl 22:29 av x-lab »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser