Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygge varmbänk  (läst 2267 gånger)

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
bygge varmbänk
« skrivet: 24 feb-16 kl 14:00 »
Hittade inte så mycket info om varmbänkar här när jag började bygga, så jag tänkte dela med mej lite av hur det gått för mej och vad jag kommit fram till.
förhoppningsvis vill andra också dela med sej av sina erfarenheter och kunskaper i denna tråd, fyll gärna på.

Jag byggde en varmbänk utan att gräva ner den (vilket nog är att föredra egentligen), eftersom jag vill kunna gräva ur den enkelt inför nästa säsong. Jag hade också en lämplig "sydslänt" så bänken har en jordbank i ryggen på nordsidan.
Knepet verkar vara VOLYM! Jag tyckte jag tog i med en yta på 3,6 * 0,7 meter och 0,8 m hög, men har sen dess sett att de flesta bygger större.
Byggde en front av lastpallar, som enkelt kan monteras bort för att skotta ur. Som tak har jag använt en gammal duschvägg som jag sparat, de "dörrarna" är monterade i en regel i bänkens rygg.

Jag la ut hö underst, ca 40 cm upp (fick en inplastad hösilagebal eller vad det heter, som det gått hål i så det börjat mögla. Jag använde nog ungefär en tredjedel av den till bänken).
Halm ska tydligen vara bättre men det funkade med hö för mej.
På det la jag ca 600 liter stallgödsel (häst, som ska vara bäst), den ska vara så färsk som möjligt, får inte ha brunnit.

(Det syns också att jag isolerat fronten lite med hö, men det kunde nog vart mer isolering än så egentligen, får se hur fort den kyls ner...)
Sen vattnade jag med 120 liter varmt vatten för att sparka igång processen.
Efter typ 7 dagar var värmen uppe 50 grader. Jag trodde att den höll på att svalna, så jag la på ca 20 cm jord då, att odla i.
Tydligen var den på väg upp i temperatur, för när jag kollade några dar senare var det uppe i 63 grader, och i morse var det 84...
Nackdelen med det är väl att jordbaktrerier, maskar och mikroorganismer lär dö, men bäddens yta (överst i jordlagret) är inte speciellt varm. Jag mäter temperaturen en bit ner i gödsellagret.
När det svalnat till 25-30 grader kan det vara lämpligt att så.

Kunde gjorts bättre:
- nedgrävd håller nog värmen bättre, ca 40 cm under och 40 cm över marknivå är nog optimalt enligt vad jag läst mej till.
- många mixar halm (i mitt fall hö) med gödslet, jag bara vräkte ut gödslet ovanpå.
- bättre isolering
- jag är rädd att denna lista fylls på efterhand... hittills har det mesta funkat bra.

Allmänna råd:
- bygg stort, har du ingen snäll granne med häst (så du enkelt får massor med stallgödsel) är det nog ingen ide. Tillgång på halm eller hö är förstås också viktigt.
- Förbered genom att lägga ut halmen redan på hösten, så du inte har en massiv tjäle att värma upp om det blivit kallt utan snötäcke.

Jag kommer uppdatera då och då. gör jag inte det kan ni nog räkna med att allt skitit sig och jag aldrig mer vill tänka på det ;)
Hoppas nån tycker det är intressant eller vill fylla på.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: bygge varmbänk
« Svar #1 skrivet: 26 feb-16 kl 10:16 »
Jag har en blogg, där jag kommer uppdatera om mitt varmbänks bygge och även alla andra projekt jag har, men varmbänksbyget är det jag gör just nu. Så vill du följa min varmbänk kika gärna in på bloggen   ;D https://radhusetannorlunda.blogspot.se

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: bygge varmbänk
« Svar #2 skrivet: 27 feb-16 kl 18:31 »
Föressten dina 600 liter gödsel hur mycket var det? Förvarade du dem i sopsäckar hur många var det isåfall och hur var dem fyllda?

Jag själv har hämtat hem 18 st 125L proppfyllda säckar och får det till att isåfall bli ca 1800 L vilket känns vansinnigt mycket :o
Får väl se hur långt det räcker när jag ska lägga ut det imorgon..

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: bygge varmbänk
« Svar #3 skrivet: 29 feb-16 kl 17:04 »

Citera
Föressten dina 600 liter gödsel hur mycket var det?
Ett fyllt släp, 125*250 cm ca 20-25 cm högt. var kanske mer än 600 liter.
Såg att jag inte lyckats få till bilderna ovan, ska se om jag kan fixa det, lite klurigt med bilder på Alternativ tycker jag...
Fick jag upp bilderna så ser man hur mycket det är och hur jag gjort.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: bygge varmbänk
« Svar #4 skrivet: 29 feb-16 kl 17:24 »
Verkar inte kunna ändra den första posten, testar att länka till bilderna här istället. Lite ryckigt kanske, men bättre än inget?



hoppas det funkar.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: bygge varmbänk
« Svar #5 skrivet: 02 mar-16 kl 21:26 »
Känns som det där borde vara mer än 600 liter faktiskt ^^
Jag har ju fått igång min varmbänk nu finns bilder på den på bloggen ;D
Igår hade den tuffat upp till 60 grader ;D

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: bygge varmbänk
« Svar #6 skrivet: 03 mar-16 kl 09:42 »
Kul att den är igång! Ska kolla.

12,5*25*2 dm^3 = 625 liter.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: bygge varmbänk
« Svar #7 skrivet: 13 mar-16 kl 17:59 »
Hmm där ser man, din bänk ser ju ganska stor ut mycket större än min :P
Min varmbänk tuffar iaf på, var nere på 30 grader idag så nu har jorden åkt på. strax dags att börja så i den ;D

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: bygge varmbänk
« Svar #8 skrivet: 14 mar-16 kl 14:05 »
Ja, det är ju inte så svårt att räkna ut hur mycket gödsel du lagt dit, l*b*h i dm = liter. Min blev bara varare och varmare tills jag slutade lita på termometern när det var 102 grader... Jag har alltså ingen aning om hur varmt det faktiskt varit. Men det sjönk ihop ordentligt iallafall, så nån process har pågått.
Jag har också planterat sen nån vecka nu, lite i omgångar. rädisorna tittar redan upp faktiskt.
Jag la på kanske 15 cm jord nån vecka innan jag planterade, har inte täckt med filtar eller så på nätterna, men det ahr inte varit så många minusgrader sen jag sådde.
Det har blivit morötter, rädisor, spenat, lite salad och rödbetor, vi får se vilka som trivs bäst.

 

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: bygge varmbänk
« Svar #9 skrivet: 01 jun-16 kl 17:18 »
Dags för en uppdatering kanske, jag startade ju tråden för att jag hade lite svårt att hitta bra info, och utan utvärderingar blir denna tråd inte värd mycket.
Bänken funkade i stort som jag hoppats, men jag fick varken morötter eller rödbetor, det kom ingenting. Sallad och spenat kom bra, vi har nog ätit bladgrönsaker ifrån varmbänken sen mitten/slutet på april. Rädisorna kom också, en för många samtidigt. Skulle sått mindre och fler gånger.
En fadäs var att vi glömde locket öppet en gång, och det gillade hönsen! fick bli en omplantering, men det har ändå räckt till oss.
En annan erfarenhet är att materialet sjunker mycket mer än jag tänkt, så på kom-ihåg-lappen står nu att den skall fyllas till brädden med halm och gödsel nästa gång, det blir ändå plats kvar till både jord och växtlighet när det brunnit.
Nu sjunger odlingarna nog på sista versen för i år, sniglarna har hittat dit med besked, men jag tror våra frilandsodlingar precis hinner komma för att att över.
Får kanske skriva nån rad om hur den var att tömma också i höst.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: bygge varmbänk
« Svar #10 skrivet: 06 dec-16 kl 09:46 »
Nu är bänken tömd sen några veckor.
Det gick utmärkt, fronten togs bort och materialet (kanske ca hälften så stor volym kvar) användes för att fylla upp en kallbänk i närheten.

Jag kommer bygga nya lock till nästa år, duschväggarna var tunga och inte byggda för att öppnas liggande. Det höll en säsong men jag tror inte det funkar en till. får se om jag nöjer mej med ramar och byggplast eller om jag tar några gamla fönster som jag har liggande.

Summa summarum gick det tillräckligt bra för att köra igen även denna vinter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser