Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rönnbär och nypon  (läst 7006 gånger)

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
Rönnbär och nypon
« skrivet: 23 sep-12 kl 23:13 »
Funderar lite hur ni andra gör.

Har plockat nypon (vresros) till hönsen.
Gav lite till de små och de spred allt på golvet i hönshuset. Så jag började fundera hur ni andra gör? Kör i en mixer eller ger som det är?

Jag ska nämligen frysa in till vintern men det är lite slöseri om de bara bär runt dem och sprider runt på golvet...

Samma fråga angående rönnbär - hur gör ni när ni ska spara till vintern?
Nu har jag rensat bort stjälkar för att få plats i frysen. Gör ni nåt mer?

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #1 skrivet: 24 sep-12 kl 10:30 »
Jag har inget direkt svar på din fråga, men jag provade förra året att ge mina både färska och senare torkade nypon, men de åt inget av det  :(

Jag läste i en bok om höns, att de ser röda saker som varning. Mina äter varken jodgubbar eller hallon heller, men blåbär och fläderbär går bra. Kanske det stämmer att de undviker röda bär?

Fast jag tar ibland lite nyponpulver i deras blötmat och det går bra. Kanske för att det inte ser så rött ut när det blandas med annat.

Man kan säkert göra mos av nyponen också.
« Senast ändrad: 24 sep-12 kl 10:32 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

Jogar

  • Gäst
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #2 skrivet: 24 sep-12 kl 10:53 »
Jag har inget direkt svar på din fråga, men jag provade förra året att ge mina både färska och senare torkade nypon, men de åt inget av det  :(

Jag läste i en bok om höns, att de ser röda saker som varning. Mina äter varken jodgubbar eller hallon heller, men blåbär och fläderbär går bra. Kanske det stämmer att de undviker röda bär?

Fast jag tar ibland lite nyponpulver i deras blötmat och det går bra. Kanske för att det inte ser så rött ut när det blandas med annat.

Man kan säkert göra mos av nyponen också.
Den boken har inte mina höns läst :P De äter med glädje både smultron och hallon ::)
Det är nog olika på olika höns, bara att pröva sig fram vad som duger och vad som ratas.

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #3 skrivet: 24 sep-12 kl 13:39 »
Här äter de alla bär som är röda - specieltl hallon!
Men itne i stora mängder. Vi fick en massa kasserade jordgubba i vintras från torghandlaren och de var för många. Ett par bär äter de ackompanjerat av stor kakafoni =O)

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #4 skrivet: 24 sep-12 kl 18:02 »
Nypon fryser jag in hela. På morgonen tar jag ut så mycket nypon som de skall ha under dagen. Mixar dessa nypon och blandar i deras eftermiddagsmat (våra matrester). Har försökt ge hela nypon men det blev ingen hit. Men mixade i maten går bra  ;D.
Rönnbär fryser jag också men ger hela i eftermiddagsmaten och det går bra.. Naturligtvis upptinade.

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #5 skrivet: 24 sep-12 kl 19:20 »
Då ska jag nog mixa dem innan jag fryser in - då extra frysen är full med bär, kokt potatis till hönsen (fick ett par lådor kasserade från torghandlarn) och nu kommer rönnbär och nypon. Det blir smockat =O)

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #6 skrivet: 25 sep-12 kl 08:05 »
Den boken har inte mina höns läst heller. De rensar Rödavinbärsbusken på bär. Hallon är också en favorit.
Guckan efter saftkokningen går också bra med där brukar mängden bli förstor och då tappar de snart intresset.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #7 skrivet: 25 sep-12 kl 08:56 »
Den boken har inte mina höns läst heller. De rensar Rödavinbärsbusken på bär. Hallon är också en favorit.
Guckan efter saftkokningen går också bra med där brukar mängden bli förstor och då tappar de snart intresset.

Okej, nu var det en gammal bok och så mina hönor kanske inte är så bra på att läsa. Jag ska skiva ut det ni skrivit här och be dem läsa det, så kanske det blir mer av röda frukter i fortsättningen. ;)
MVH Rosita zon 1

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #8 skrivet: 25 sep-12 kl 09:52 »
Jag har plockat hela kvistar med nypon och rönbär som jag hängt på tork. När vintern kommer och det är mörkt och tråkigt brukar jag hänga in ett par kvistar som de får plocka själva. Hänger även in knippen med torkade näslor. Jätte poppis. Men inget som intreserar nu när det finns annat gott att hitta ute.

dahlmis

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #9 skrivet: 26 sep-12 kl 17:44 »
Jag har bara testat att torka mina nypon för att sen hacka dem och ge tyillsammans jmed "frukosten" iblande får de en gröt av fil, havre ris m.m då har jag ner nypon och annars får de nyponhacket tillsammans med de frukt och grönsaker de får på morgonen..
Vår verkar gilla nypon kastade in en näve färska som de pillade i sig relativt rast, men för förvaringens skull funkar ju torkat bra tar ju liten plats!!

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #10 skrivet: 26 sep-12 kl 21:12 »
Ni som torkar - gör ni det i ugnen? 50 grader?
Tar väl rätt länge?

Hela eller hackade eller rensade?

Har idag hittat ett perfekt ställe med färska Vresnypon att plocka =O)

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #11 skrivet: 26 sep-12 kl 22:23 »
Jag strör ut dom på gamla myggnät och låter dom ligga i ca en vecka sen är dom tillräckligt torra för att förvaras i torrt rum i pappåsar...Jag är sugen på att köa mig en riktig torkapparat men dom är så dyra :(...

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #12 skrivet: 26 sep-12 kl 22:39 »
Vad tror ni om att torka i bastun...om man har mkt som ska torkas? (Utan att ånga på då såklart.  ;))

Tänkte plocka nypon idag men det bidde skitväder, regn, regn o regn... Har iaf fått ihop några rejäla buntar med både älggräs o nässlor samt har 2 godislådor med röda vinbär + 5 godislådor med rönnbär i frysen. Hinner kanske skrapa ihop några plockare lingon också...
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

maha

  • Inlägg: 51
    • Södermanland
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #13 skrivet: 28 sep-12 kl 14:09 »
Jag har torkat mina i ugnen på låg värme, har först delat nyponen (från vresrosor ) när de torkat en del, malt sönder dem med mixern, brett ut dem på tidningspapper för ytterligare torkning. Blandar nyponmjölet ett par gånger i veckan med godsakern från våra matrester.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #14 skrivet: 28 sep-12 kl 15:36 »
Jag strör ut dom på gamla myggnät och låter dom ligga i ca en vecka sen är dom tillräckligt torra för att förvaras i torrt rum i pappåsar...Jag är sugen på att köa mig en riktig torkapparat men dom är så dyra :(...
De är dyra men gud vilken investering! Det förhöjer smakerna och behåller färgen och alla enzymer/vitaminer....
Jag kan varmt rekommendera en Sedona, tomaterna blir fantastiska, örterna likaså, bananerna helt otroliga - fast jag torkar så det blir krispigt torrt. Testar allt  :P, zuccinichips smakar lite oblat  ;D
Den är skitkul och tyst och fin

Vildrosens

  • Inlägg: 103
    • -
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #15 skrivet: 01 okt-12 kl 15:18 »
Hur mycket kan man ge av torkade rönnbär och nypon. Funkar vilken nyponsort som helst eller bara från vresros. Jag har i skogskanten av min tomt en nyponbuske som har smala avlånga frukter, funkar det?
Angående rönnbär....är det daga att plocka redan nu och ska man ha det som godis?

 

Juniperus

  • Gäst
SV: Rönnbär och nypon
« Svar #16 skrivet: 31 jan-15 kl 08:43 »
Mina höns älskar rönnbär, jag har torkat rönnbär som jag nu blandar ut i maten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser