Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valnöt  (läst 10149 gånger)

Monica på Ället

  • Inlägg: 29
  • Bi-stÄllet
    • Blekinge
Valnöt
« skrivet: 17 okt-16 kl 20:06 »
Någon som har planterat en valnöt och fått den till att gro och bli ett vackert valnötsträd?
Blommor, bin och höns på ett litet torp i skogen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Valnöt
« Svar #1 skrivet: 17 okt-16 kl 20:16 »
Kan inte svara på din fråga, men
Valnöt fungerar mig veterligen i princip bara nere i Blekinge och liknande om man vill ha den ute.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Valnöt
« Svar #2 skrivet: 17 okt-16 kl 20:34 »
Kan inte svara på din fråga, men
Valnöt fungerar mig veterligen i princip bara nere i Blekinge och liknande om man vill ha den ute.

Vilken tur att trådskaparen  bo i just Blekinge då. :)

Kör hårt, det funkar.

mär64klin

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Valnöt
« Svar #3 skrivet: 17 okt-16 kl 21:16 »
Det finns Valnöt i Östersund o Sundsvall det borde funka också hemma hos dej Monica på Ället. I Östersund bär valnöt nötter men det mognar inte helt färdigt o då går det inte att äta nötter.. Bara på Gotland o i Skåne kan man äta nötter..


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Valnöt
« Svar #4 skrivet: 17 okt-16 kl 21:17 »
Ja, Det växer ju ett enormt valnötsträd i stadsparken i Karlskrona...
Var själv där och plockade under det när jag var liten, det gällde bara att hinna före fåglarna...  :)

--
Intressant att de kunde växa så långt norrut, Amerikanska sorter?
Skulle onekligen vara intressant att forska mer kring i så fall...

Var står det i Sundsvall?

I Blekinge bör du kunna få ätbara nötter, trädet i stadsparken hinner i allafall mogna.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

mär64klin

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Valnöt
« Svar #5 skrivet: 17 okt-16 kl 21:42 »
I Sundsvall står en valnötsträd som ligger bredvid simhallen kanske 100 meter mot väster från simhallen. Det finns mera men jag minns inte riktigt var ligger det, jag tror det är norra Stadsberget som jag hittat valnötsträd.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Valnöt
« Svar #6 skrivet: 17 okt-16 kl 22:41 »
Jag har fått valnötter att gro och bli träd här i Blekinge.
Köpte först ett dyrt valnötsträd (Juglans Regia, 650 kr) för tjugo år sedan.
Det dog lite varje vinter, troligen uppväxt i varmare klimat.
När det var en två decimeters stump kvar grävde jag upp den och
planterade om med ny jord. Nu, tio år senare, är det trädet fyra meter
högt och gav sina första nötter i år. Två tog jag gröna och la i sprit.
De andra fyra hann något annat ta så där såg jag bara skalen för
ett par dagar sedan.
Men den dåliga härdigheten på första trädet fick mig att försöka med nötter
härifrån trakten. Jag har dragit upp tre valnötsträd från nötter.
Ett träd som nu är meterhögt  tror jag kommer från valnötsträdet som står
på residensträdgården inne i stan. Också Juglans Regia. Det ramlar ut nötter under grinden
på hösten så man behöver inte göra något olagligt.
Två andra träd som är en och två meter höga är svarta valnötter som jag
fått av en vän som hade ett träd ute på Sturkö. De växer snabbare än Regia
men ger mindre och svåröppnade nötter. Kanske jag får ha dem ifred från djur ?
Såg ett tips om att köra över svarta valnötter med bilen för att öppna dem.
Det står minst ett valnötsträd i Amiralitetsparken i Karlskrona.
Men tydligen har hundägare bra koll så därifrån fick jag inga nötter.
Lycka till !

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Valnöt
« Svar #7 skrivet: 17 okt-16 kl 23:28 »
Vilken tur att trådskaparen  bo i just Blekinge då. :)

Kör hårt, det funkar.
jag har valnöt,juglans nigra i zon 4 och jag vet flera ännu mer norrut. mitt är 30 år gammalt och ger små nötter som ekorrarna är kvicka på att sno.
De få som ramlar ner på marken kan gro,jag har flyttat flera småplantor under åren. ulf

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Valnöt
« Svar #8 skrivet: 18 okt-16 kl 03:48 »
Det finns Valnöt i Östersund o Sundsvall det borde funka också hemma hos dej Monica på Ället. I Östersund bär valnöt nötter men det mognar inte helt färdigt o då går det inte att äta nötter.. Bara på Gotland o i Skåne kan man äta nötter..

Men det finns ju många olika arter av valnöt, så att man ser ett träd säger ju inget alls!

carljohan

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Valnöt
« Svar #9 skrivet: 18 okt-16 kl 04:13 »
Vitaflora har "extremt vinterhärdig" valnötssort.

http://www.vitaflora.lt/en/by-plant-type/fruit-edible/nut/walnut-stambiavaisis-lithuanian-detail

"Billiga" plantor men vet inte hur leverans eller annat fungerar ...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Valnöt
« Svar #10 skrivet: 18 okt-16 kl 06:18 »
Den manchuriska valnöten, juglans mandshurica, är den härdigaste, den klarar åtminstone zon 5. Den amerikanska grå valnöten juglans cinerea är nästan lika härdig och sedan är även den amerikanska svarta juglans nigra samt de asiatiska juglans japonica och juglans ailanthifolia ganska härdiga. Kan få tag på rätt sort av den vanliga valnöten juglans regia, så är de också ganska härdiga. De höll på och avlade på härdiga sorter i Sovjet om jag förstått rätt, bland annat "Loiko" skall vara riktigt bra.

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Valnöt
« Svar #11 skrivet: 09 nov-16 kl 19:07 »
Ett lästips om valnöt är Skogsträdgårdsbloggen:
http://xn--skogstrdgrden-hfbr.xn--stjrnsund-x2a.nu
Jag får inte till någon länk direkt till ett inlägg men sök på valnöt på bloggen så dyker det upp matnyttig info om att odla valnöt i Sverige, bland annat kan man läsa om nämnda Loiko. Själv är jag bortskämd med en reslig Juglans Regia i min koloniträdgård i Lund, synd bara att jag har konkurrens om godbitarna av stadens djur!

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Valnöt
« Svar #12 skrivet: 10 nov-16 kl 12:18 »
Jag har försökt få tag på Loiko men inte lyckats. Någon som vet var man kan beställa det?

Annars har jag drivit upp flera träd från valnöt. Inget har tagit sig sådär jättebra men det kan bero på dålig jordmån. Den verkar ganska anspråksfull. En sak jag lagt märke till som är speciellt med valnöt är att ett flera år gammalt träd kan dö, men så kommer en ny stam från roten och den kan få en väldans fart.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Valnöt
« Svar #13 skrivet: 10 nov-16 kl 13:04 »
Den person som nämns när det gäller Loiko (och alla andra former av nötbärande växter!) är Lars Westergaard i Danmark. Han har inte Loiko listad på sin hemsida, men prova att kontakta honom

http://www.westergaards.dk/

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Valnöt
« Svar #14 skrivet: 10 nov-16 kl 13:55 »
Wow, en sida för mig. Tack.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Valnöt
« Svar #15 skrivet: 10 nov-16 kl 16:23 »
Westergåård är nog den bästa som finns i Skandinavien när det gäller ympade nötsorter.

Ja, valnöt har hyfsade krav på jorden, den vill ha matjord med ganska mycket kväve. Den utarmade podsolen som vi har så mycket av i Sverige duger inte. Man kan gräva några tag med spaden, finns det daggmask kommer antagligen valnötsträdet också att trivas.

Rocket Man

  • Inlägg: 9
    • Finland
SV: Valnöt
« Svar #16 skrivet: 21 dec-16 kl 22:57 »
Jag har försökt få tag på Loiko men inte lyckats. Någon som vet var man kan beställa det?

Annars har jag drivit upp flera träd från valnöt. Inget har tagit sig sådär jättebra men det kan bero på dålig jordmån. Den verkar ganska anspråksfull. En sak jag lagt märke till som är speciellt med valnöt är att ett flera år gammalt träd kan dö, men så kommer en ny stam från roten och den kan få en väldans fart.

Hej!
Jag har varit i kontakt med Lars Westergaard i höst, han skrev att han har färdiga kloner av tre olika Loiko-plantor klara för leverans. Han levererar dom dock som barrotsplantor, troligen eftersom de ska exporteras, så jag tänker beställa mina först till våren så jag kan sätta dom direkt i jorden där dom sedan ska stå. Vill minnas att de kostade omkring trettio euro styck. 

Jag har två år försökt få Mandschurica att gro utan att lyckas. Verkar knepigt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Valnöt
« Svar #17 skrivet: 22 dec-16 kl 06:17 »
Jag har två år försökt få Mandschurica att gro utan att lyckas. Verkar knepigt.
Är det från nötter du plockat själv här i Norden? Jag har haft god grobarhet på köpta mandshurica men knappt något på japonica jag plockat själv. Kanske befruktningen är dålig här? Generellt skall grobarheten hos valnöt vara god, fröna är ju enorma och varje nöt är en relativt stor investering för trädet. Björk skickar ut miljoner pyttesmå nötter och hoppas på att någon skall gro, valnöt satsar på få nötter med hög kvalitet istället.

Rocket Man

  • Inlägg: 9
    • Finland
SV: Valnöt
« Svar #18 skrivet: 23 dec-16 kl 00:17 »
jo jag har plockat nötterna under trädet i Skolparken i Jakobstad. Ifjol testade jag övervintra med flera olika tekniker – några i kruka i jordkällaren, några i kallfarstun, några nergrävda i marken, några i kruka nergrävd i marken... men ingen kom. Jag undrar om jag hade samlat in dem för sent på året, de hade redan blivit geggiga och svarta i skalet.

I år plockade jag dem i skiftet september-oktober och de var inte lika geggiga, och har dem i krukor i kylskåpet som jag fuktar nu och då.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Valnöt
« Svar #19 skrivet: 23 dec-16 kl 00:47 »
Men det yttre skalet skall du ta bort, bara det inre skall vara kvar. De skall alltså se ut som de valnötter man köper.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 2 användare
xaelanar, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser