Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver tips/hjälp med förslag på konstruktion på höförvaring  (läst 2365 gånger)

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
Hejsan!

Efter att allt hö vi skaffade i somras har börjat mögla så behöver jag tips på hur jag kan konstruera en säker höförvaring.
Tänker mig en fristående konstruktion över storbal med måtten 120 x 240cm och höjden 160cm.
Det är gräsmatta nu så även synpunkter om jag behöver gräva ut och sätta makadam eller om lättviktspresening räcker mottas tacksamt 😃
Så kom med förslag. Takutstick? Vägg? Öppen sida? Vindnät?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Hittade en dröse bilder när jag sökte "hay storage ideas"nock valde att se bilder.
Fastnade direkt för http://www.doubledurangofarm.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/.pond/outhousestorage2.jpg.w300h401.jpg

http://www.doubledurangofarm.com/id16.html

Egentligen så behöver du bara ett tak som sticker ut lagom och någorlunda täta väggar.
Det skall kunna lufta runt balen utan att den blir blöt.  Glespanel både inne och ute så fastnar vattnet och vinden har bra möjlighet att lufta.
Bygger du ett litet hus så är det bra med sten under men ingen jätte nödvändighet om du har gott om plats. Dvs upp med golvet så pass att det inte gör omlastning och uttag obekvämt eller svårt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

PR

  • Inlägg: 3
    • Västmanland
Hej
Är det verkligen TORRT HÖ?

som du ska lagra, o vill ha hjälp med konstruktion.
(eller är det, färskt gräs som ska torkas till hö?)

 

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
Torrt hö, fd stadsbor som vi är 😉 har vår stora höförvaring visat sig mindre lyckad. Så nu vill vi slippa kasta en massa hö nån mer gång.

Jocke

  • Inlägg: 89
Problemet med lagrin av torrhö är att höstarna har blivit våtare och vintrarna varmare och fuktigare.
Så även om man lagrar det på skulle så drar det ofta åt sig fukt ur luften med påväxt som följd (mögel).
Ett tips är att när ni travar in höet på sommaren så närmast ytterväggen travar ni en rad halm lika dant när ni avslutar uppåt så det blir som en grotta av halmbalar. Det är lite jobb med det men ni slipper garanterat kasta Hö.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser