Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marek- hur gick det sen ?  (läst 7113 gånger)

johannak

  • Inlägg: 63
    • Dalarna
Marek- hur gick det sen ?
« skrivet: 22 jan-10 kl 23:14 »
Jag fick förra året två kycklingar av tre ur samma kull som smittades och togs bort, den tredje överlevde mot alla odds- och blev en höna!=)

Nu bävar jag för våren då mina hedmora kommer bli sura...
Kan man vaccinera och sedan hålla kycklingarna isolerade med mamman ett tag?
eller bara skjuter man undan problemet då..?

Nu är jag jätte intresserad av att veta hur det gått för er andra som också drabbats.
Hur har det gått för er som också har/har mareks? Hur gick det nästa kull och hur är det idag?
Hur gjorde ni?

Mycket tacksam för svar!
Mvh johanna
24 årig djurälskande tjej som bor i strax utanför Leksand med en jaktgalensambo, en liten flock Hedemorahöns och en jämthund.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-10 kl 10:55 »
Det är OK att äta både kött och djur från friska djur.

Marek är en av de sjukdommar som man kan resistensavla ifrån. Dvs olika djur har olika stor motståndskraft.

Min personliga åsikt i frågan är att kycklingar som har syskon som dött i Marek är extra värdefulla för aveln då dom har visat motståndskraft ;D

Jag har aldrig slått ut en djurgrupp och kommer inte att göra de heller pga Marek (om det inte skulle vara så katastrofilla att alla djuren blir sjuka förstås). De kycklingar som överlever är motståndskraftiga och tillför denna positiva egenskap till nästkommande generationer.

Detta är enligt mig det bästa rådet för hobbyhönsare och det är från SVA:s hemsida.
Citera
"    * I hobbyflockar med dödlighet p.g.a. Mareks sjukdom kan sjukdomen på sikt kontrolleras genom avelsåtgärder. Använd äldre friska fåglar i avel. Efter några generationer ökar den ärftliga motståndskraften. "
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #2 skrivet: 23 jan-10 kl 23:42 »
Plastdottern fick Marek på köpet när hon skaffade höns..
År två var dödligheten mindre än år 1, och nu år tre blir det väl bättre ändå.. MEN, hon kan inte skaffa fler/nya höns, vilket kan kännas som en begränsning..

Resistensavla, enda lösningen. Eller sluta med höns.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #3 skrivet: 24 jan-10 kl 00:07 »
Varför kan hon inte skaffa nya höns?

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #4 skrivet: 24 jan-10 kl 00:16 »
För med största sannolihet så dör de, i Marek... Det är INTE kul med smittsamma sjukdomar.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #5 skrivet: 24 jan-10 kl 00:27 »
Många flockar bär på Marekviruset och är resistenta mot det så risken att drabbas igen är inte så väldigt stor. Jag hade Marek på mina Hedemora för 7-8 år sedan o smittan sitter ju kvar i väggarna men det är ytterst sällan jag har nån som dör i det nu. Så visst kan hon köpa in nya höns. Frågar hon de hon ska köpa av om de har haft Marek utbrott så är ju chansen större att hon kan få tag på resistenta djur.

Marek är ju ändå en "snällare" sjukdom så till vida att man faktiskt kan avla bort den genom att avla påde som inte blir sjuka. Fast under ett par år får man ändå räkna med att det dör en del så det gäller att kläcka ett gäng extra då. Men redan år 2 börjar det plana ut för att så småningom endast bli nån ibland. Hos mig går det år emmellan att nån blir sjuk nu.

Men visst är det jobbigt första året när man kanske mister alla sina kycklingar, men det blir bättre. Jag köper hellre djur från en stam där det har funnits Marek än från en stam som inte träffat på smittan.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #6 skrivet: 24 jan-10 kl 19:32 »
Säger som Nettis, de allra flesta djur bär på marek redan så inte stor fara. Jag hade mitt utbrott för ca 8-9 år sedan och efter det har sjukdomen varit som bortblåst (och jag hade tur nog att knappt några djur drabbades alls eller)... Tills nu när jag har gett mig in på att försöka ha Sebrights, baaah, man kan ju bli galen på rasen!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sonica

  • Inlägg: 162
    • Hälsingland
    • Extend
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #7 skrivet: 25 jan-10 kl 18:49 »
Som Jag förstått det bör man inte skaffa nya höns på ett år i allafall. Att ge upp vore väl synd, då det kan funka endå. Och att avla på överlevare är ju en bra idé. Se bifogad länk, så står det du behöver veta om marek.

http://hos.sandnet.se/stackmurs/Hons/marek.htm
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #8 skrivet: 26 jan-10 kl 12:03 »
Just i vårt fall ville plastdottern föda upp och sälja..
Det kan ju vara problem att sälja Mareksmittade höns.. eller så gör man som den som sålde dem till henne, säger inget bara man får några hundralappar.. och förstör för en nyblivet entusiast..
För eget bruk helt ok, men till försäljning - jag vet inte. Det skapar problem iallafall.

bea

  • Inlägg: 790
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #9 skrivet: 26 jan-10 kl 12:25 »
Jag tror att mörkertalet på marek är väldigt stort....och att väldigt många inte ens vet att det finns i deras flockar!
Tror oxå att om man flyttar djur =stress så kan det kanske vara en utlösande faktor vilket betyder att den som säljer kanske inte har en aning om att han/hon sålt djur med smitta!
Offtast är det ju oxå så att vi smittas av hönsfeber fortare än vi lär oss och det bäddar ju för div misstag.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #10 skrivet: 26 jan-10 kl 14:06 »
Man ska naturligtvis inte sälja djur som är sjuka i Marek eller medans man får sjuka djur. Men sen när de är resistenta är det ingen fara. De allra flesta flockar bär på viruset så risken att sprida det vidare är inte särsklit stor. Jag köper hellre djur från en flock där jag vet att de har haft Marek än en från flock som aldrig träffat på viruset.

johannak

  • Inlägg: 63
    • Dalarna
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #11 skrivet: 27 jan-10 kl 22:16 »
Tack för alla otroligt bra svar! Jag har haft uppfattningen att om nu när jag har marek så är det kört, inget kommer bli sig likt. Men det går ju faktiskt att få några att överleva och bli friska. Men som djurvän, plågas jag av tanken att vi kommer få lov att ta bort sjuka djur. Det är lika hemskt varje gång. Men naturen är grym.

Jag köpte fyra hönor med tanken att köpa flera/ föda upp flera så småningom.

24 årig djurälskande tjej som bor i strax utanför Leksand med en jaktgalensambo, en liten flock Hedemorahöns och en jämthund.

älglund

  • Inlägg: 854
  • Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #12 skrivet: 28 jan-10 kl 23:33 »
Som Jag förstått det bör man inte skaffa nya höns på ett år i allafall. Att ge upp vore väl synd, då det kan funka endå. Och att avla på överlevare är ju en bra idé. Se bifogad länk, så står det du behöver veta om marek.

http://hos.sandnet.se/stackmurs/Hons/marek.htm

Vad jag har hört så måste man om man vill få bort smittan helt: avliva ALLA i hönshuset och sen låta det stå tomt i 4 år.

Jag tror på att behålla de djur som klarat sig och fortsätta aveln på dessa. Om man säljer ett djur som är låt säga 1 år som är då helt friskt,kan senare få marek. Så inte tror jag att folk luras. Om de redan har marek bör man se det när man köper hönsen ju.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #13 skrivet: 29 jan-10 kl 16:19 »
Just i det här fallet köpte vi fyra par från två olika ställen. De vuxna djuren är "friska" men kombinationen utlöste en "ny våg" av massdöd på kycklingarna.. I efterskott har vi fått reda på vem av dem som hade sjukdomen, och h*n visste om det - hade pratat med folk om problemen och hur man skulle agera..
Jag tycker INTE att h*n agerade rätt..

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #14 skrivet: 29 jan-10 kl 20:46 »
Just i det här fallet köpte vi fyra par från två olika ställen. De vuxna djuren är "friska" men kombinationen utlöste en "ny våg" av massdöd på kycklingarna.. I efterskott har vi fått reda på vem av dem som hade sjukdomen, och h*n visste om det - hade pratat med folk om problemen och hur man skulle agera..
Jag tycker INTE att h*n agerade rätt..

Ok, H*n visste om det men det innebär inte att dina djur blev sjuka pga djuren som kom från h*n!!! Marek är ett herpesvirus. Det karaktäristiska för herpesvirus är att vilostadiet är helt passivt och viruset ligger inkapslat i hjärnbarken/förlängda märgen. Där kan viruset vara passivt hur länge som helst. En sak som kan aktivera viruset är stress. En flytt är stress. Det kan faktiskt vara så att djuren du köpte av den andra personen är de som har aktiverat och utlöst dina problem.

Jag har inte några siffror på Marek och höns men i väldigt många andra fall av herpes på andra djurslag och människor är det så att över 90% av alla är bärare av viruset men väldigt få kommer någonsin att få ett utbrott. Jag skulle inte bli förvånad om dessa siffror även stämmer på höns!

Väldigt många smittor kan finnas i en till synes frisk flock. Djuren som lever i smittan har utvecklat resistens och mår prima. När du tar hem dessa djur till dina som inte är vana blir de sjuka....  (Jämför alla ungar som blir sjuka när dagis & skolor drar igång efter sommarlovet.)

Därför bör man alltid beakta smittrisk när man köper  djur. Man bör om möjligt ordna med karantän. Och framförallt bör man inte skylla på någon annan om det går fel!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #15 skrivet: 30 jan-10 kl 00:01 »
Jag vet ju inte om den andra gruppen oxå var smittad förståss, det jag vet var att den ena säljaren hade haft problem med sina höns innan hon sålde till min plastdotter. Och givetvis förstår jag att det var stressen som "tog fram" Mareken igen.. Och vi sätter ihop två grupper ( båda till synes helt friska ) så det är klart det blir stress! MEN, h*n som hade haft problem så nyligt borde sagt något när vi frågar om sjukdomar, eller hur?
Och, det var/är bara kycklingarna som dog/dör, inget vuxet djur.. vilket oxå kan tyda på att båda grupperna varit i kontakt med smittan förut, eller hur? Det finns ju massor av varianter av Marek..

Men, fortfarande:
Hur ska jag kunna se Marek hos vuxna djur i karantän? Hos plastdottern dog "bara" kycklingar? Och hur länge ska jag ha nya fåglar i karantän?
Summan av kardemumman hos mej: köp en kläckare när du ska ha nya djur.

Ratchaburi

  • Inlägg: 221
    • Södermanland
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #16 skrivet: 30 jan-10 kl 00:45 »
Lila mycket som köparen har ett ansvar att ta reda på/kolla djuren man ska köpa så har säljaren också ett ansvar att informera pm det som säljaren redan vet!

Har säljaren nyligen haft sjukdom tycker jag det är ojuste och oärligt att inte berätta det.

Sen som många säger finns det nog smitta lite var som men vet man om det innan man köper så har man iaf ett val.

Marek är ju dn allvarlig dödlig sjukdom som dödar många många djur innan man hinner avla bort den. Har man inga djur sen tidigare förstår jag att det är otroligt tråkigt att sådant händer. Och att det första man ska göra är att ta fram massa kycklingar som med stor sannolikhet kommer dö är väl inte roligt!?   
My name is not Rihanna....

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #17 skrivet: 30 jan-10 kl 10:39 »
Det är klart att man som säljare ska vara ärlig!

Det är klart att det är tråkigt att kycklingar dör.

Men man är också som köpare skyldig att informera sig om riskerna med sitt köp och själv bestämma om man vill ta den risken.

Att köpa ägg i stället för levande djur minskar risken att föra in många sjukdomar men det är inte en patentlösning på Marek. Du kan mycket väl kläcka kycklingar som inte bär Marek men som när du sätter ihop med din hönsflock blir sjuka och dör. Utomlands är vaccinering mot Marek relativt vanligt även i hobbyflockar och det innebär att djur som nyligen har kommit till Sverige oftast har en större känslighet. Något att tänka på för er som köper ägg utomlands!

Så ska man köpa ägg ska man köpa efter djur som har varit i Sverige länge och gärna från en grupp som man vet har haft Marek och bildat resistens! Då får man förhoppningsvis god resistens med sig i generna och när kycklingen smittas (vilket oftast sker under första levnadsveckan) klarar den av att leva med viruset.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

 

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #18 skrivet: 22 jan-17 kl 18:55 »
Köpte 12 kycklingar och nu har 7 dött. Den som sålde påstår att ingen sjukdom finns hos dom.
Jag vet med bestämdhet att inga höns varit i hönshuset innan dom på minst 5 år.
    helt jävla vansinnig blir jag att säljaren vägrar ta något som helst ansvar eller vara ärlig. Eftersom mitt hönshus varit tomt så länge så känns det skit att få in Marek med dom första hönsen.
Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Marek- hur gick det sen ?
« Svar #19 skrivet: 23 jan-17 kl 12:20 »
Marek finns ju i så gott som alla hobbybesättningar, så du hade säkerligen fått in det vare sig du vill eller inte, att så många utav dem ändå dött är synnerligen olyckligt.
Har du skickat in dem på analys så det inte är något annat?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 5 användare
xaelanar, reimersro, Björkris, per.martinsson, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser