Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Skinnägg - inga andra symtom. Avliva?  (läst 1243 gånger)

Marika Fridén

  • Inlägg: 2
Skinnägg - inga andra symtom. Avliva?
« skrivet: 29 maj-17 kl 11:39 »
Min Elsie, en tvåårig Blommehöna, har sedan en dryg månad plötsligt endast lagt skinnägg. I övrigt mår hon mycket bra, möjligen,  kanske har hon gått ner i vikt. Men hon springer, hoppar, äter friskt och går in och ruvar varje dag. Sen kacklar hon högt.

Jag har letat i timmar efter svar på vad jag ska göra men det är hopplöst. Det babblas och snackas på alla forum men inget handlar om min hönas specifika problem. Vet någon om det finns en veterinär man kan ringa? Är det äggledarinflammation  och kan man köpa medicin i så fall? Är hon döende? Smittsam? 

De andra hönsen i flocken mår bra. De går alltid ute och äter varierat, får snäckskal och hönsfoder,  men även matrester.
Snälla, hjälp!

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Skinnägg - inga andra symtom. Avliva?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-17 kl 17:50 »
Hur länge har den försökt ruva?  Kanske så länge att den har ätit för dåligt med snäckskal i alla fall?

Jag tycker nog inte att du skall avliva den i nuläget, den verkar ju inte akut sjuk.

Äggledarinflammation brukar resultera i inga ägg eller ägg med abnorm form eller utseende.

Du kan ju givetvis kontakta distriktsveterinären i den hemtrakt. Numret finns på nätet eller i telefonkatalogen.

Marika Fridén

  • Inlägg: 2
SV: Skinnägg - inga andra symtom. Avliva?
« Svar #2 skrivet: 29 maj-17 kl 19:11 »
Tack för svar, det låter lugnande. Jag skrev fel, hon ruvar inte, hon försöker värpa. Ligger ca en halvtimme om dan drygt bara.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Skinnägg - inga andra symtom. Avliva?
« Svar #3 skrivet: 29 maj-17 kl 19:31 »
Jag är ingen expert, men tänker så här:  Antingen har hon fel på synkroniseringen av alla steg som ska till i äggbildningen, eller också äter hon inte tillräckligt med kalk.  Om det senare, du kan pröva att ta ut henne separat och ge henne en godisblandning med extra kalk. 

Mina har enstaka ggr lagt skinnägg, då i början eller slutet av en värpperiod. Systemet är inte riktigt intrimmat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser