Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tunn skal på äggen  (läst 2344 gånger)

Sandrulle

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
Tunn skal på äggen
« skrivet: 01 sep-15 kl 20:02 »
Hej!
Jag har nu haft sju st Hedemora höns i snart en månad. Var tionde ägg blir antingen skinnägg eller ägg med tunnt skal, övriga ägg är även dessa lite tunna men inte så att de går sönder. De har fri tillgång till snäckskal. Den förra ägaren gav hönsen värpfoder vilket jag bytt ut till basfoder då jag hört att lantraser inte ska ha värpfoder. Hönsen hade även löss som jag behandlat med kiselgur. Vad kan det vara för fel? Är det fodret? Ska jag lägga Snäckskalen i foderautomaten istället? Är lössen problemet?
Mvh
Sandra

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Tunn skal på äggen
« Svar #1 skrivet: 01 sep-15 kl 21:11 »
Pröva med värpfoder en tid och se om det blir någon skillnad, de kommer inte dö utav det.

Löss och ohyra kan orsaka problem med äggen.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Tunn skal på äggen
« Svar #2 skrivet: 01 sep-15 kl 22:07 »
Hur gamla är hönsen? Är de över året så kan det ju vara så att ruggningen börjar komma igång så att de är på väg att sluta värpa, på slutet av värpsäsongen är det inte ovanligt med tunnskaliga ägg och en del skinnägg.
//Torry

Sandrulle

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Tunn skal på äggen
« Svar #3 skrivet: 01 sep-15 kl 22:50 »
De är födda 2014, vet inte vilken månad. Tror det är en och samma höna som lägger skinnäggen. Men får väl se om det försvinner med ohyran och ruggningen, annars blir det till att byta foder.
Tack för snabbt svar 😀

 

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Tunn skal på äggen
« Svar #4 skrivet: 02 sep-15 kl 06:54 »
Jag hade problem med tunna skal ett tag. Det berodde nog delvis på att några hönor börjar bli till åren men jag tror att fodret har stor betydelse. Förut gav jag dem kombifoder och havre + snäckskal. Alla hönor fattar inte vad snäckskal ska vara bra för (ungefär som med barns förhållande till spenat). Sedan köpte var värp fullfoder istället. Efter detta har skalkvalitén blivit mycket bättre.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Sandrulle

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Tunn skal på äggen
« Svar #5 skrivet: 05 sep-15 kl 09:15 »
Men har du lantraser annepanna? Har hört att lantraser kan få gikt av att äta värpfoder? Det är därför jag drar mig för att ge dom detta. Nu tror jag att ruggningen börjat dra igång för får så lite ägg, så svårt att se om den som lagt skinnägg har kvar problemet ;D

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Tunn skal på äggen
« Svar #6 skrivet: 05 sep-15 kl 09:52 »
Vad kommer hönsens gikt utav? Varför skulle lantraser få gikt av värpfoder?  För människor anses proteinrik föda kunna vara en anledning till gikt.  Många tror visst att värpfoder har mer protein än 'basfoder' men om man kollar innehållet så är det exakt samma.  Men värpfoder har tre gånger så mycket kalk. och lite mer fett. Det är bara att kolla på vad som står om innehållet på påsen. Eller be om info från Granngården.   Med reservation för att det finns andra fabrikat.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Tunn skal på äggen
« Svar #7 skrivet: 11 nov-15 kl 18:13 »
Jag har en Åsbohöna och tre Åsbo/Hedemora korsningar och tvåbruna Leghorn. Alla andra är gatukorsningar. Det är de gamla  Åsbo/Hedemorakorsningarna som har dålig skalkvalitet. Det är fyra år gamla nu.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser