Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemorahöns eller Åsbohöns?  (läst 1752 gånger)

Maddisp

  • Inlägg: 1
    • Småland
Hedemorahöns eller Åsbohöns?
« skrivet: 24 mar-15 kl 14:06 »
Tanken är att skaffa en liten grupp med höns, men jag svårt att bestämma mig för vilken av de två raserna hedemora eller åsbo vi ska ha :P
Jag har bara läst om dem och då verkar de ganska lika varandra ändå, men tänkte fall någon här inne har personlig erfarenhet av dem och kan ge lite mer tankar kring dem.
Det kommer att vara våra första egna höns. Och tanken är i alla fall att det ska vara genbankhöns :)

Tack på förhand :D

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hedemorahöns eller Åsbohöns?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-15 kl 14:24 »
Jag har bara Hedemoror och har aldrig haft Åsbo. Jag tror Åsbo är mer enhetliga som ras, liknar varandra. Hedemororna är så olika både till utseende och personlighet att det kan vara svårt att se att två individer tillhör samma ras. En del ruvar aldrig och jag råkade köpa hela åtta stycken av dessa först och blev förtvivlad över att ingen ville ruva. Någon lägger sig och ruvar direkt som hon ser ett gäng ägg, en del aldrig, och ganska många ruvar då dom är ett år men aldrig mer. ca 30 % av dom ruvar någon gång, står det i rasstandarden. Dom är generellt vaksamma och lite försiktiga av sig. Det är inte så att en gång tam alltid tam utan man måste hålla på med dom jämt för att dom ska förbli tama. En del tuppar har stark vaktinstinkt och kan bli förbannande på lekande barn eller för den delen vuxna som inte uppför sig som vanligt. Jag har haft en och han gav en dum unghund stryk och det var ju för all del bra! Nu har jag en tupp som inte finner sig i att dela flocken med någon annan tupp, och hans far var likadan. Dom drar sig inte för att mörda sin motståndare. Men någon har tre tuppar och femton höns i samma flock och det funkar. Det står i rasstandarden att dom lägger ca 150 ägg om året om dom inte ruvar. Min erfarenhet är att för att vara så produktiva så måste dom få värpfoder eller annat proteinrikt foder. Annars blir det mycket färre ägg.
« Senast ändrad: 24 mar-15 kl 19:24 av Nina W »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, per.martinsson, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser