Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta med en cykel när bilen inte har dragkrok  (läst 922 gånger)

piggetröska

  • Gäst
Ta med en cykel när bilen inte har dragkrok
« skrivet: 27 apr-15 kl 21:17 »
..och bilen är av sk sedanmodell, d v s med  skuff. Manicker på  marknaden för dragkrokslösa bilar förutsätter att fordonet har en baklucka som på kombibilar.

Takräcke är inget alternativ, vid 50+ så bråkar ryggen vid lyft med konstiga vinklar. Då bilen är äldre så har den gammaldags kofångare med fästen som nog skulle kunna bära en cykelhållare också. Men därifrån kommer jag inte längre än att fundera kring att använda en slaktad cykelhållare för dragkrok eller att be den lokala smeden att svetsa ihopa järnrör till en L-form som på ngt sätt kan hakas på kofångarfästena... . Undrar om någon här har förslag?

Piggetröskan

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Ta med en cykel när bilen inte har dragkrok
« Svar #1 skrivet: 27 apr-15 kl 21:59 »
Om det går att fälla baksätet och bilen är en någotsånär stor sedanmodell så är det inte omöjligt att det går att få in cykeln, åtminstone om man tar bort framhjulet.

Förmodligen är det annars enklare och billigare att montera på en begagnad dragkrok än att göra ett specialbygge för att få dit en cykelhållare.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ta med en cykel när bilen inte har dragkrok
« Svar #2 skrivet: 27 apr-15 kl 22:06 »
Jag hade en gammal Jetta utan krok, och till den hade den förre ägaren bockat till en ställning som hade två pinnar som gick ned i två borrade hål i kofångaren, och två stycken plattjärn som häktades över kanten innan man slog igen bagageluckan. Har för mig att hålen i kofångaren hade fått snygga genomföringsgummin.

Hade jag gjort det själv hade jag borrat två hål strax under luckan istället för de båda överliggarna och satt låsmutter på insidan, men ställningen fungerade och jag testade den bara en gång.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Ta med en cykel när bilen inte har dragkrok
« Svar #3 skrivet: 28 apr-15 kl 05:58 »
Varför är alla så hemlighetsfulla? Vad har du för bil och årsmodell? En bild hade varit bra. Registreringsnumret kan tas bort i paint. Sen kan man ha ideer kring en teknisk lösning.

piggetröska

  • Gäst
SV: Ta med en cykel när bilen inte har dragkrok
« Svar #4 skrivet: 28 apr-15 kl 14:32 »
Opel Kadett, årgång 79. Skuffen är liten, någon cykel går inte in. Någon dragkrok finns inte varken ny eller i bildelsbasen.

Själv är bäste dräng: Jättebra tips från Jettan som du haft, vet nu hur jag kan göra. Stort tack !

Piggetröskan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser