Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga rastgård  (läst 9987 gånger)

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
Bygga rastgård
« skrivet: 07 mar-12 kl 08:28 »
Jag ska bygga en rastgård med ingång från huset, ibland måste hundarna lämnas själva hela dagen och behöver få chans att gå ut och lufta sig, kissa och sola. Eftersom den kommer sitta ihop med huset är det viktigt för mig att den ser snygg ut. Dessutom ska den vara rymningssäker och skydda för eventuella vilda djur och lösspringande hundar. Tänkte köpa färdiga sektioner och gjuta en grund runt om, hur djupt behöver jag göra grunden för att vara säker på att hundarna blir kvar inne och inget kommer in? Jag har småhundar så jag behöver också något slags tak över för fåglarnas skull (vi har gott om rovfågel). Någon som har tips och/eller bilder?
« Senast ändrad: 08 mar-12 kl 20:22 av Kira »

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Bygga rastgård
« Svar #1 skrivet: 10 mar-12 kl 21:52 »
De flesta som bygger hundrastgårdar brukar ju lägga någon form av "golv" i dem, sten-/betongplattor i någon form är nog det vanligaste, och dessutom lätt att spola rent med vattenslangen. Fungerar fint om man inte ska ha så stort (glöm inte att kolla upp mot Jordbruksverkets föreskrifter hur stort du minst måste ha för dina hundar). Ska du ha en riktigt stor hundgård som de ska kunna vara i utan tillsyn så skulle jag nog satsa på att stenlägga (återigen troligen plattor, fixerade på lämpligt sätt) en bit in från utsidan, för att minska risken att de gräver sig ut. Säg 1-1,5 meter in så har du en ordentlig barriär speciellt för småhundar. Beror ju så klart på hur benägna dina hundar är att gräva också!

Samma typ av nät som man har över hönsgårdar borde väl fungera ganska väl mot rovfågel? Annars såg jag någon webbutik där de sålde 180 cm högt hundgårdsnät på rulle, det borde fungera utmärkt att använda till sådant, och jag skulle bli förvånad om någon rovfågel tar sig igenom det.

Tänk också på att de flesta färdiga sektioner är 180 cm höga vilket kan vara i lägsta laget om man vill kunna gå obehindrat inne i hundgården och har spänt ett nät över den. Bygger du med husväggen som en sida så är det ju bara att spänna upp som en markis, högt nära huset och så sluttande ner mot bortre sidan.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bygga rastgård
« Svar #2 skrivet: 10 mar-12 kl 22:02 »
Jag  ska också bygga hundgård och  har upptäckt  att byggstängselsektioner blir ca en tredjedel  så dyrt som hundgårdssektioner.

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Bygga rastgård
« Svar #3 skrivet: 10 mar-12 kl 22:20 »
Jag  ska också bygga hundgård och  har upptäckt  att byggstängselsektioner blir ca en tredjedel  så dyrt som hundgårdssektioner.
Länka, är du bussig.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bygga rastgård
« Svar #4 skrivet: 10 mar-12 kl 23:54 »
http://sskonsultab.se/ovriga-produkter/byggstaket

Men  det lär ju finnas företag närmare dig. Hittade det här  på blocket.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Bygga rastgård
« Svar #5 skrivet: 11 mar-12 kl 00:31 »
lägg fröst singel sedan markplattor längs med kanterna och framtill, gjut en platta baktill. när dom springer på markplattorna så slipar dom klorna så slipper du klippa så ofta och så hålls hundgården renare. oftast skiter dom i mitten så då skiter dom i singeln, lättare att ta upp och hållarent och det du inte får upp försvinner med regn.
gjuten platta närmast huset är bra och du pratar ju redan om tak över. när det är varma dagar så ligger dom gärna på plattan och svalkar sig.
lundhs har bra luckor för hundar och tänk på att göra en passage så sparar du lite värme när det blåser. tex på utsidan sätter du upp en skiva så blåser det inte direkt på luckan så håller luckan längre och vinden öppnar inte luckan och blåser in.
markplattorna förhindrar även för grävglada hundar.

gör aldrig hundgården kvadratisk utan rektangulär. stora hundar räcker det med en 2,5 bred hundgård sedan ska den vara ganska lång. hundar springer oftast åt samma håll vilket gör att dom får förslitningsskador när dom springer runt runt och kommer inte upp i en bra hastighet. medans om man har en lång rastgård så får dom ut det naturliga steget och får sträcka ut som dom ska =) tyvärr  så står detta inte i reglerna för hur hundar ska hållas men det borde det.

hmm, det jag kommer på just nu. kommer kanske på mer senare =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 4 användare
von tratt, Hokuspokus, Be, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser