Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelträd önskas  (läst 2789 gånger)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Äppelträd önskas
« skrivet: 13 maj-08 kl 13:35 »
Behöver ett antal äppelträd. De behöver vara ganska stora. Nåste vara härdiga och tåliga mot allt nöjligt. Hittills har det misslyckats då en ko har ätitit upp dom, jag har backat sönder dom med traktorn, älgarna har ätit upp dom, de dött av frosten, de fått tre fyra blad per år och efter en 12 år så har trädet dött och nu sist bröt en som hjälpte till med att kratta av den livskraftigaste.

Jag kan byta eller köpa eller så. En två meter höga kan ju vara lämpligt, kanske.

amarantus

  • Gäst
SV: Äppelträd önskas
« Svar #1 skrivet: 13 maj-08 kl 13:39 »
Ska man dra dem från gräsmattan med kran då el :o köp annars hos odlare är nog lättare :)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
SV: Äppelträd önskas
« Svar #2 skrivet: 13 maj-08 kl 19:16 »
Ska man dra dem från gräsmattan med kran då el :o köp annars hos odlare är nog lättare :)
spelar ingen roll. Behöver bara hitta en kontakt, dvs någon som existerar. Lättast är ju att ta en grävare och lasta upp på mitt släp.

vänligen

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Äppelträd önskas
« Svar #3 skrivet: 26 maj-08 kl 10:30 »
Jag kunde inte låta bli att skratta då jag läste din fråga, för ett flyttbart äppelträd som inte en traktor kan backa sönder, en älg kan käka upp grenarna på... det kan ju inte finnas! Du får planera ett vanligt rätt tåligt träd, Gravensteiner eller nå´t, sätta upp en
hög stolpe så att du ser det från traktorn, sätta sorkskydd på stammen, högt staket runt omkring mot älgarna...

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Äppelträd önskas
« Svar #4 skrivet: 26 maj-08 kl 11:52 »
Behöver ett antal äppelträd. De behöver vara ganska stora. Nåste vara härdiga och tåliga mot allt nöjligt. Hittills har det misslyckats då en ko har ätitit upp dom, jag har backat sönder dom med traktorn, älgarna har ätit upp dom, de dött av frosten, de fått tre fyra blad per år och efter en 12 år så har trädet dött och nu sist bröt en som hjälpte till med att kratta av den livskraftigaste.

Jag kan byta eller köpa eller så. En två meter höga kan ju vara lämpligt, kanske.
Ett eller några stycken i plast, kanske?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
SV: Äppelträd önskas
« Svar #5 skrivet: 26 maj-08 kl 12:18 »
Jag kunde inte låta bli att skratta då jag läste din fråga, för ett flyttbart äppelträd som inte en traktor kan backa sönder, en älg kan käka upp grenarna på... det kan ju inte finnas! Du får planera ett vanligt rätt tåligt träd, Gravensteiner eller nå´t, sätta upp en
hög stolpe så att du ser det från traktorn, sätta sorkskydd på stammen, högt staket runt omkring mot älgarna...
1) Jag har nu i år tagit ur min mark ur Jaktklubbens. (de har haft den i 35 år så de blev sura). Så älgen/älgarna/älgkalven som snokar runt husknuten på vintern kommer bli min mat istället.
2)Därför behöver jag inte några kor längre. Alla de djuren skall bort så fort som möjligt.
3) Träden planteras på för traktor svåråtkomliga ställen och eftersom de är stora så ser man dom. De här halv - till en meter stora buskarna som säljs som äppelträd täcks ju av snön.
4) Dessutom har jag numera också två ungar (nu vuxna) från en vildkatt som jag tog hand om som upplever att de bor här. De håller möss, fåglar och annat otrevligt borta. (vilket också var problem genom att möss/sorken åt upp barken på ett träd så det dog, Satte därefter nätstrumpa av stål på resten.
Här är klimat och livet ibland hårt för växter, djur och människa.

bäst är vildapel med inympade sötsura äppelsorter. Var nere i Södermanland och kollade lite. Finns mycket träd jag borde få. En del fFolk som har äppel bryr sig inte så mycket. Eftersom jag åkte tåg kunde jag inte ta med mig varken grävare eller släp. Dessutom har jag ingen grävare.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser