Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på hallonbuskar önskas!  (läst 21266 gånger)

Lotus

  • Inlägg: 822
    • Ångermanland
Tips på hallonbuskar önskas!
« skrivet: 28 mar-08 kl 16:59 »
Tänkte anlägga några rader hallon nu till sommaren men vet inte vilken sort jag ska välja.... Vill ha stora och söta men inte för vattniga (de ska kunna frysas). Bor i zon 4.

Vilka är dina favorithallon?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #1 skrivet: 28 mar-08 kl 17:04 »
Har ej tips på det..Men passar på att hakar på din tråd om jag får lov :-[

Och undra vad man har lämpligast som gödning åt nyplanterade hallon? Har all möjlig sorters gödsel att välja på..färsk och brunnen och däriemellan..
Planterade ett gäng plantor i höstas som jag fick av AnnaPanna :-*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #2 skrivet: 28 mar-08 kl 17:10 »
Jag har lite sorter från Herberts Hallon

Ottoson-Preussen är god + härdig till zon 5.

Mormorshallon är nog godast, härdig till zon 4 åtminstone tyvärr är det inte lätt att få rätt sort det finns många plantor av falska mormorshallon i handeln och Herbert är ju ganska gammal nu så han har trappat ner och jag tror han främst förser Zetas i Stockholm med plantor (tyvärr för oss som inte bor i stockholm).

Annars är ju Lloyd George som brukar kallas hallonens Roll Royce också väldigt god + den är inte så högväxande så de brukar inte behöva hållas på och bindas upp så mycket härdig till zon 3-4.


På Herberts hallons hemsida kan man läsa om olika sorter + odlingsråd

http://www.hallonplantor.se/

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #3 skrivet: 28 mar-08 kl 17:19 »
Mormorshallon var de enda som gick att få tag i härikring i höstas. Jag vet inte hur de smakar, men förhoppningsvis är de goda eftersom jag har flera rader nu.

Nu handlade jag förstås mina plantor på vanliga handelsträdgårdar.

Ett tips är att vara ute riktigt tidigt nu på våren och köpa fjolårsplantorna. De är större och har ett bättre utvecklat rotsystem än de plantor som är förstaårsplantor i år.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lotus

  • Inlägg: 822
    • Ångermanland
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #4 skrivet: 28 mar-08 kl 18:07 »
Tack för alla tips! Och bra att Frances hoppar in med gödningsfrågor också!

Mormorshallon, är det en sort eller en art?  Heter de kort och gott "mormorshallon". Hurdana är de i smaken?

Kan man blanda sorter i landet eller blir det "parning" då? Ursäkta är helt novis på hallon....

Lyckero

  • Inlägg: 96
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #5 skrivet: 28 mar-08 kl 21:26 »
Har lite erfarenhet av att blanda olika hallonsorter i samma trädgårdsland. Gjorde det för ett par år sedan, satte upp skyltar och antecknade noga vilken sort som fanns var. Tänkte inte på att de flesta hallonsorter ger mängder med rotskott. Nu växer alla sorter huller om buller utan att jag har en aning om vilken som är vad. Men mycket och goda hallon blir det ändå.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #6 skrivet: 29 mar-08 kl 16:29 »
Tänkte anlägga några rader hallon nu till sommaren men vet inte vilken sort jag ska välja.... Vill ha stora och söta men inte för vattniga (de ska kunna frysas). Bor i zon 4.

Vilka är dina favorithallon?
Vilken sort som du skall välja beror på vad du skall ha dom till.
Skall du äta dom så välj olika sorter som mognar vid olika tillfällen.
Skall du lägga in sylt så välj samma sort så allt blir klart samtidigt.
Skall du både äta och tillverka sylt så får du bestämma vilket du skall göra mest. Äta eller sylta och köpa i proportion till det.
Själv så skall jag köpa Haida till den nya gården. Dom har ett kort och kraftigt växtsätt så man behöver inte binda upp dom. Sorten är också lite senare i mognaden. Vilket passa oss så att vi slipper få allt moget samma vecka.

Lotus

  • Inlägg: 822
    • Ångermanland
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #7 skrivet: 29 mar-08 kl 16:57 »
Vilken sort som du skall välja beror på vad du skall ha dom till.
Skall du äta dom så välj olika sorter som mognar vid olika tillfällen.
Skall du lägga in sylt så välj samma sort så allt blir klart samtidigt.
Skall du både äta och tillverka sylt så får du bestämma vilket du skall göra mest. Äta eller sylta och köpa i proportion till det.
Själv så skall jag köpa Haida till den nya gården. Dom har ett kort och kraftigt växtsätt så man behöver inte binda upp dom. Sorten är också lite senare i mognaden. Vilket passa oss så att vi slipper få allt moget samma vecka.

ÅH vad svårt det blev nu då!! Jag tänkte mest på syltning (och att äta förståss) men så blev jag lite fundersam eftersom jag far till hus nr två på somrarna..... tänk om jag köper hallon som FÖRGÅS bara för att det infaller i semestertider....

Hur är Haida i smaken då?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #8 skrivet: 29 mar-08 kl 19:20 »
ÅH vad svårt det blev nu då!! Jag tänkte mest på syltning (och att äta förståss) men så blev jag lite fundersam eftersom jag far till hus nr två på somrarna..... tänk om jag köper hallon som FÖRGÅS bara för att det infaller i semestertider....

Hur är Haida i smaken då?
Okej. Till sylt blir alla sorter goda.
Jag använder mina hallon till sylt. Vill jag äta hallon så åker jag helst ner till skogen. För inget odlat hallon slår vildhallon i smaken. ;)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #9 skrivet: 01 apr-08 kl 22:47 »
Jag vet inte om det funkar i zon 4, men jag har hösthallon just för att jag är borta mycket under somrarna. Hallonen kommer då på årsskotten i augusti-november. Jag bor i zon 1 eller möjligen 2. Plockar man dem i ett regnigt oktober, så är de inte jättesöta men stora och helt maskfria och så finns det ju socker... De gula hösthallonen är däremot supersöta. Tyvärr vet jag inte vilka sorter jag har eftersom jag fått dem av vänner som fått dem av vänner som fått dem av vänner...
Hälsningar
Acleja

Rune F

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #10 skrivet: 06 apr-08 kl 09:57 »
Hej!

Hittade den här länken...
http://www.koloni.org/pdf/Lätt%20om%20odling%2039.pdf

har själv Autumn bliss, som är zon 2(3) men har du en varm växtplats kan det ju funka ändå i zon4. Testa med en planta och överlever den får du ju en massa rotskott att föröka med - billigt!

Lycka till!


anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #11 skrivet: 06 apr-08 kl 10:05 »
Hej!

Hittade den här länken...
http://www.koloni.org/pdf/Lätt%20om%20odling%2039.pdf

har själv Autumn bliss, som är zon 2(3) men har du en varm växtplats kan det ju funka ändå i zon4. Testa med en planta och överlever den får du ju en massa rotskott att föröka med - billigt!

Lycka till!

Bra länk :D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lotus

  • Inlägg: 822
    • Ångermanland
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #12 skrivet: 08 apr-08 kl 08:25 »

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #13 skrivet: 09 apr-08 kl 10:18 »
Uhh hallon i trädgården har jag lite svårt för. Dels ger buskarna jag haft erfarenhet av inga eller små fula bär och dels sprider de sig värre än någonting annat. De kan t.o.m. ta över gräsmattan! Men jag tror det var "vildhallonbuskar". "Trädgårdshallon" har jag hört talas om men det är antagligen en alldeles för grov term. I regel stora fina bär men smakar mindre än s.k. vildhallon. (Växtzon 7 och vildhallonen brukar mogna ungefär samtidigt eller aningen senare än blåbären).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Lotus

  • Inlägg: 822
    • Ångermanland
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #14 skrivet: 15 apr-08 kl 19:42 »
Uhh hallon i trädgården har jag lite svårt för. Dels ger buskarna jag haft erfarenhet av inga eller små fula bär och dels sprider de sig värre än någonting annat. De kan t.o.m. ta över gräsmattan! Men jag tror det var "vildhallonbuskar". "Trädgårdshallon" har jag hört talas om men det är antagligen en alldeles för grov term. I regel stora fina bär men smakar mindre än s.k. vildhallon. (Växtzon 7 och vildhallonen brukar mogna ungefär samtidigt eller aningen senare än blåbären).

Mmmmm, vildhallon/skogshallon är annars det godaste som finns! Men det är klart; man vill kanske inte få in dem på tomten...

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #15 skrivet: 15 apr-08 kl 19:50 »
Förra året var ett bra vildhallon-år. Det myckna regnandet gav stora välsmakande bär. Något att tänka på vid plantering, att storleken delvis hänger samman med hur fuktigt plantan står.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #16 skrivet: 22 apr-08 kl 17:50 »
Sprider sig alla hallonsorter lika mycket? Finns det något sätt att begränsa rotskott, mer än att kapa av dem?

Gillar hallon jättemycket men jag vill inte ha dem överallt.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #17 skrivet: 22 apr-08 kl 20:00 »
Sprider sig alla hallonsorter lika mycket? Finns det något sätt att begränsa rotskott, mer än att kapa av dem?

Gillar hallon jättemycket men jag vill inte ha dem överallt.


Gräsklippare. Då kommer dom inte vidare.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #18 skrivet: 22 apr-08 kl 20:36 »
Sprider sig alla hallonsorter lika mycket? Finns det något sätt att begränsa rotskott, mer än att kapa av dem?

Gillar hallon jättemycket men jag vill inte ha dem överallt.



Hinkar utan botten eller annan kantbarriär borde funka.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #19 skrivet: 22 apr-08 kl 20:47 »
Gräsklippare. Då kommer dom inte vidare.

Det blir ingen gräsmatta hos mig = ingen gräsklippare.  :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 8 användare (2 dolda)
Mahok, Tli, Burn0ut, von tratt, Besksöta, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser