Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge bort äpplen/fallfrukt  (läst 3383 gånger)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Ge bort äpplen/fallfrukt
« skrivet: 17 okt-07 kl 20:28 »
Hemma på min gata i byn, så ställer folk med för mycket äpplen ut hinkar med främst andrasorterade äpplen och uppmaningen att ta för sig. Jag har nu gjort cider, äpplemos och torkade äppelringar av dessa anonyma gåvor. I morgon blir det äpplepaj. Jättebra idé! Vi som inte har äppleträd tackar och bugar. Är det inte något att ta efter?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Ge bort äpplen/fallfrukt
« Svar #1 skrivet: 17 okt-07 kl 22:16 »
Mycket bra initiativ !!! Vi bor mitt i 'äppelriket' Österlen men har ändå konstant brist på äpplen till vin, cider, mos, chutney, must, kaninmat och pajer ...

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Ge bort äpplen/fallfrukt
« Svar #2 skrivet: 17 okt-07 kl 23:05 »
Jovisst är det en bra idé! När vi var i Borgholm härförleden så hade något lagt päron i hörnet av sin trädgård och skrivit en lapp "varsågod, ta ett päron!" så det gjorde vi.  :D I år hade vi knappt några frukter alls på våra träd. Men, som tur är fick jag en kasse med äpplen av kompisen så jag kunde göra lite äppelkaka, äppelpaj och äppelmos.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Re:Ge bort äpplen/fallfrukt
« Svar #3 skrivet: 18 okt-07 kl 23:46 »
Sen skall man inte vara för blyg för att fråga där man ser äpplen i drivor under träden.
Själv sitter jag just nu med ~70 liter äpplen som jag skall göra cider av.

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
Re:Ge bort äpplen/fallfrukt
« Svar #4 skrivet: 18 okt-07 kl 23:50 »
Finns det något musteri där man kan lämna in sina äpplen och få gjort must och cider av dem ?

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Re:Ge bort äpplen/fallfrukt
« Svar #5 skrivet: 19 okt-07 kl 00:22 »
Finns det något musteri där man kan lämna in sina äpplen och få gjort must och cider av dem ?


http://www.svepom.com/mat_mustning_lista.php

Musten får du säkert hjälp med men cidern måste du nog göra själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
ninanna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser