Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta växter  (läst 8369 gånger)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Byta växter
« Svar #20 skrivet: 06 maj-07 kl 18:24 »
Då kanske vi kan ha en "växtbytardag" till hösten?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Byta växter
« Svar #21 skrivet: 06 maj-07 kl 20:33 »
Då kunde man kanske komma med önskemål redan nu.

Tex om nån vill ha vinbärssticklingar till hösten så kan jag redan nu ta dessa sticklingar och låta dem rota sig i sand eller kruka. Lika så med div. myntor eller "vildkrusbär".

Lika bra att lägga upp ett lager, så att säga :D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

queer

  • Inlägg: 195
Re:Byta växter
« Svar #22 skrivet: 06 maj-07 kl 21:06 »
Hur gör du för att få vinbärssticklingar att rota sig?

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Byta växter
« Svar #23 skrivet: 07 maj-07 kl 07:42 »
Känner en granne som säljer sticklingar på tradera. Hon säger att vinbärsbuskar och dylikt då klipper hon bara av en gren och tar bort nästan alla blad utom de översta och sätter sedan grenen i vatten. Sedan blir det rötter och efter ett par år en fin buske. Så har man tid att vänta så är det nog det billigaste sättet ;D. Då kan ju passa på och klippa av ett skott hos några bekanta när man ändå hälsar på.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Byta växter
« Svar #24 skrivet: 07 maj-07 kl 07:43 »
En växtbytardag vore kanon!

De flesta som svarat på denna tråden bor ju i "samma område".
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Byta växter
« Svar #25 skrivet: 07 maj-07 kl 12:30 »
Hur gör du för att få vinbärssticklingar att rota sig?
Precis som Bondelinda skriver, eller i våt sand eller sandblandad jord.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Byta växter
« Svar #26 skrivet: 07 maj-07 kl 12:31 »
Varför nöja oss med växter? Vad har ni mer att byta?

Här finns oanade möjligheter, känns det som.
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 12:32 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Byta växter
« Svar #27 skrivet: 07 maj-07 kl 13:20 »
Det låter intressant o med lite framförhållning så kan det finnas en del att byta...

Jag kan ha:

ull, ägg, tuppar (inte så intressant kanske, det blir alltid för många...:-), sylt/saft/marmelad, ekologisk havre (dock ej certifierad), ved. Plus en del växter då.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Byta växter
« Svar #28 skrivet: 12 maj-07 kl 10:36 »
Mycket intressnt med en "Bytar-dag" och då kanske inte bara för växter!
De flesta förvedadeväxter mår bäst av att flyttas/planteras på hösten dvs ända till den dag då tjälen hindrar grävandet.
Så hösten är en bra tid!
De flästa Ribes-arter (Krusbär/Vinbär/Måbär) kan förökas så att man första året(våren) tar en lämplig gren och böjer den mot marken, snittar ett par längsgående fåror i barken där grenen får jordkontakt. Ett bra sätt att försäkra sig om skott är då att blanda komposjord och träkolsbitar i en kruka samt att lägga grenen på jorden i krukan lite torv ovanpå grenen samt en lagom tung sten ovanpå alltsammans. Krukan grävs ner i nivå med jorden. Träkolet förhindrar till viss del bakterier och svampar att angripa de snittade ytorna, varur tötterna kommer. Torven ger de nya rötterna lagom fukt och fördröjjer uttorkning. Stenen är bra då den både trycker kvisten nedåt men även medverkar till att återfukta torven.
Andra året klipper man av grenen och har så ett nytt litet buskämne. Redan planterat i jord med rötter och allt! :)
Hoppas vi ses till hösten!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

louise

  • Gäst
Re:Byta växter
« Svar #29 skrivet: 15 maj-07 kl 10:18 »
Det blir perfekt med en höstbytardag!

Jag kommer att ha en slaktad gris att byta bort. Å så det jag sagt förut, Krikon, svarta vinbär. Får se vad jag mer får fram under sommaren.

Byta grisen  mot ved lät ju inte så dumt mille, men ni kanske har kött i överflöd hemma?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Byta växter
« Svar #30 skrivet: 15 maj-07 kl 12:14 »
Gris mot ved kan nog vara intressant, griskött har vi ju inget alls.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 3 användare
javill, von tratt, Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser