Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Körsbärskärnor  (läst 11029 gånger)

Blomme

  • Gäst
Körsbärskärnor
« skrivet: 19 mar-07 kl 22:40 »
Finns det någon som med framgång fått kärnor av körsbär att gro och hur detta görs för bästa resultat?

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Körsbärskärnor
« Svar #1 skrivet: 20 mar-07 kl 16:48 »
Vet bara om en bekant som petade ner en kärna i en kruka och fick en fin planta som nu står i trädgården. Fast jag tror inte den har burit bär än.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Körsbärskärnor
« Svar #2 skrivet: 24 mar-07 kl 12:31 »
Om det är en kultursort så tror jag inte att du får samma sort tillbaka. Jag tror att det är samma sak som för äpplen. För att bevara sorten behövs vegetativ förökning med ympning, okulering, rotning/avläggning el.dyl.
Jag har själv på skoj sått en del körsbärskärnor i min trädgård i zon 3. Ursprunget var såvitt jag minns mer eller mindre vildväxande träd från andra områden där körsbär (eller fågelbär) trivs bättre än i västra Sörmland, t ex delar av Småland. De tycks trivas bättre i vissa trakter än andra, bara delvis beroende av växtzon. Kanske jag också sådde enstaka köpta körsbär och körsbär plockade i trädgårdar. Resultatet? Ja jag har en del körsbärsbuskar, men det vill inte bli träd av dem och de bär inte frukt efter mer än 10 år.

Blomme

  • Gäst
Re:Körsbärskärnor
« Svar #3 skrivet: 24 mar-07 kl 15:41 »
Hej Anders

Det är ett bigaråträd, väldigt stort med mycket bär. Har hittat en hel del kärnor på marken och tänkte ta och sätta dem i små krukor. Som det ser ut ska man väl bara ta och stoppa ner dem i kompostjord, vattna och vänta?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Körsbärskärnor
« Svar #4 skrivet: 25 mar-07 kl 12:28 »
Hej Anders

Det är ett bigaråträd, väldigt stort med mycket bär. Har hittat en hel del kärnor på marken och tänkte ta och sätta dem i små krukor. Som det ser ut ska man väl bara ta och stoppa ner dem i kompostjord, vattna och vänta?

Hej Blomme
Inte mitt område men har kollat lite i Sonesons stora trädgårdsbok (2a utökade upplagan 1965). Det enda jag hittar om frösådd av körsbär är att man kan dra upp grundstammar genom frösådd av kärnor av fågelbär Prunus avium.
Dessa okuleras eller ympas sedan med ögon resp. ympkvistar av den sort man vill ha.
Om du sår bigarrå så är det möjligt att du får en bra grundstam men om den ger bra frukt lär (även det) vara osäkert.

Fågelbär är vildväxande i jag skulle tro ca zon 1-2. Krok-Almquist 25e uppl 1974 skriver:
P. avium Sötkörsbär, fågelbär: flock oskaftad med röda fjäll vid basen. -Löväng rar Södra Sverige till Mälaren; allmänt odlad. Blommar senvår-försommar. Frukt söt svartröd eller svart; en odlad form med rödgul frukt och hängande blad är bigarrå. En hybrid med följande är majkörsbär.

P. cerasus Surkörsbär: flock på kort småbladigt skaft. (Endast odlad.) Blommar senvår-försommar. Frukt syrlig, mörkröd eller ljusröd (klarbär).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser