Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla vattenmelon i zon3  (läst 5550 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
odla vattenmelon i zon3
« skrivet: 24 jan-07 kl 22:41 »
Hej
Jag har av grannkillen köpt bla vattenmelonfrön. Finns det någon som har tips och råd hur man bäst lyckas.
En granne har odlat melon i tre år, år ett och två blev det inga meloner men år tre blev det en vattenmelon som var ca 10cm i diameter. :P :P
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:odla vattenmelon i zon3
« Svar #1 skrivet: 24 jan-07 kl 23:50 »
Jag har också skaffat vattenmelonfrö iår och jag bor i samma växtzon så vi kan väl utbyta tips och erfarenheter efterhand under säsongen. ;)
Har läst på lite och de måste förkultiveras, är mycket känsliga för köld, bör helst odlas i drivhus och vill ha enorma mänger vatten och gödning. Vissa sorter var man ev också tvungen att handpollinera. Det är vad jag vet än så länge.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
Re:odla vattenmelon i zon3
« Svar #2 skrivet: 29 jan-07 kl 22:09 »
Jag prövade vattenmelon i zon 1 för några år sedan och fick några meloner utan större ansträngning. Men förkultivering och fiberduk behövs nog i zon 3. Att odla på en kompostkulle eller liknande ger också värme och snabb växt.

caprice

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:odla vattenmelon i zon3
« Svar #3 skrivet: 29 jan-07 kl 22:20 »
Sparade en gång frön från en god melon jag köpt i affären.. det blev jättegoda meloner första året.. men sen smakade dom inget. Mamma hade en i växthuset. Hjälp.det blev ett växthus utan glas närmelonen härjade lös... :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Re:odla vattenmelon i zon3
« Svar #4 skrivet: 21 apr-07 kl 21:47 »
nu börjar mina vattenmelonfrö att komma upp :D :D

jippi!!!!!
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:odla vattenmelon i zon3
« Svar #5 skrivet: 29 jul-07 kl 11:00 »
Åt min första hemodlade vattenmelon häromdagen!!! :D Jättegod fast sådär särskilt stor var den ju inte. ( Lite större än en grapefrukt ) Har tre till på gång i växthuset. Definitivt repris nästa år.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Efwa, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser