Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta bärbuskar, är det tid för det nu?  (läst 6264 gånger)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Sätta bärbuskar, är det tid för det nu?
« skrivet: 07 apr-04 kl 00:15 »
Vill ha Björnbär, den nya taggfria sorten och Boysenbär. När ska man sätta buskarna? Trädgårdshandeln gör reklam för dem nu.
Kaninuppfödare och pelargontant.

lottis

  • Gäst
Re:Sätta bärbuskar, är det tid för det nu?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-04 kl 15:02 »
Går det att gräva, i backen är det bara att köra på. :D

Mina föräldra hade en sån där taggfri. Men den fick tillbaka taggarna efter ett par år.

Sen var den lika taggig och j****g som den vanliga.

Det är konstigt.

Lottis

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Sätta bärbuskar, är det tid för det nu?
« Svar #2 skrivet: 07 apr-04 kl 23:12 »
Hmm... det borde man nästa kunna reklamera!
Jag ska testa iallafall... Vad hette deras, vet du det?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Camilla

  • Gäst
Re:Sätta bärbuskar, är det tid för det nu?
« Svar #3 skrivet: 07 apr-04 kl 23:20 »
Mina föräldra hade en sån där taggfri. Men den fick tillbaka taggarna efter ett par år.

Sen var den lika taggig och j****g som den vanliga.

Bara en tanke... Kan det inte vara med björnbärsbusken som med förädlade rosor, att den tagglösa sorten är ympad på en "vild och taggig" grundstam, och den har tagit över? Ska man kanske beskära dem?

Visst är det lättplockat med de tagglösa buskarna, men jag tycker nog de vilda björnbären är betydligt godare (även om man får kämpa för bären  :P )

/Camilla

Alva

  • Gäst
Re:Sätta bärbuskar, är det tid för det nu?
« Svar #4 skrivet: 08 apr-04 kl 02:00 »
Jag har för mig att det är så med rosor i alla fall , att det är viktigt när man planterar en ympad ros att jorden gott och väl täcker ockuleringsstället. Alltså den del där "finrosen" blivit ympad. Och att man gör så fortsättningsvis också. Kanske är det så även med björnbäret ? Alva

lottis

  • Gäst
Re:Sätta bärbuskar, är det tid för det nu?
« Svar #5 skrivet: 08 apr-04 kl 09:28 »
Kommer inte ihåg vilken sort det var, och dom bor inte kvar.

Det vart väldigt fina bär, men ack så svåråtkomliga.

Det kan ju vara så som Camilla och Alva skriver.

Kankse man kan försäkra sig om hur det är när man köper den. För det tog ett par år innan taggarna dök upp, och jag TROR inte att dom beskar den. Det kankse var det som fattades.

Vi köpte en Tayberry buske, är väl ung. som Boysenbär, tror jag. Men den var också väldigt taggig, men god :P

Lottis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser