Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dia  (läst 1811 gånger)

M

  • Gäst
dia
« skrivet: 24 mar-06 kl 17:19 »
min get fick igår morse en liten bock killing men hon vill inte låta han dia. vi har köpt ersättning som vi ger han i flaska men hur länge dricker dom enbart ersättning? jag undrar oxå hur mycket en nyfödd killing äter normalt.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:dia
« Svar #1 skrivet: 27 mar-06 kl 23:25 »
Såg det här för sent. Killingen behöver råmjöl, vilket geten bara har några dagar efter födseln. Det kan nog gå ändå, men det är tveksamt. Försök mjölka geten och ge det till killingen. Ibland går det att få geten att släppa till om man är enveten. Nu är det nog lite väl sent.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:dia
« Svar #2 skrivet: 28 mar-06 kl 19:59 »
När en av mina killade för en månad sen så var jag orolig för samma sak. Men det visade sig att hon bara inte ville dia när någon såg på. Gömde man sig så hördes det smask smask där inifrån.

Men hur gick det?

M

  • Gäst
Re:dia hela historien
« Svar #3 skrivet: 28 mar-06 kl 22:38 »
vi tittade länge på killingen om han skulle börja dia men det hände aldrig, vi försökte även hjälpa han på traven men icke  :'(
Jag åkte fort till ica å köpte en nappflaska så mjölkade vi ur henne å gav till killingen sen lät vi dom vara för hon verkade bry sig om honom ändå. vi trodde oxå det att han kanske inte ville dia när vi såg på. Tyvärr sent på natten när min kille kom hem så kollade han till killingen å trodde att den var död för han var stel och iskall, men sen såg han att nosen rörde sig lite så han tog in killingen i värmen å droppade lite mjölk i munnen på han å la han i sängen. På fredag morgon var han bättre så vi mjölkade ur mamman lite mera (åkte å köpe ersättning då oxå) å han åt bra men sen på kvällen blev han ämre å ville inte äta. På lördag morgon var han så dålig att vi ringde vet så dom skulle komma å avliva han men när hon kom sa hon att han antagligen hade lunginflamation så han tyckte att vi skulle försöka rädda han, därmed fick han antibiotika och anti inflamatorisk. Nu mina vänner är han en busig killing som äter bra, bajsar mycket å kissar desto mer  ;D
jag är glad att vet rådde oss att kämpa för busfröt är bara för go  :)
dyr bock killing men väl värd det.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:dia
« Svar #4 skrivet: 02 mar-07 kl 19:50 »
Vicken härlig historia, tack för att Du delade med Dig.  Har vi hört den förr?  Javisst, många gånger, men det är lika underbart varje gång.  Vid det här laget är väl busfröet vuxet, kanske Ni hör till dem som ägnar tid åt att köra in honom?

« Senast ändrad: 02 mar-07 kl 19:53 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser