Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kraftfoder till getter  (läst 4895 gånger)

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
kraftfoder till getter
« skrivet: 25 sep-07 kl 08:32 »
Hej Jag undrar över hur mycket kraftfoder man ska ge till en get, hur mycket folk i almänhet här på forumet ger samt vad ni ger era älsklingar! ;D
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:kraftfoder till getter
« Svar #1 skrivet: 25 sep-07 kl 08:51 »
Hur mycket kraftfoder dom ska ha beror på om dom är dräktiga eller inte, magra eller tjocka.
Är dom lite magra efter höstbetet behöver dom ju mer kraftfoder än om dom går över på hö med gott hull.

Mina får en blandning av havre och kornkross, ibland lite uppblöt betfor. Lite vitkål, äpple och morot i bitar och allt annat möjligt gott grönt som råkar  ;) bli över. Grenar/sly får dom året runt.
Hö så mycket dom vill ha. JA vad får dom mer jo jag brukar strö lite mineraler för hästar med vitlök i på kraftfodret och så har dom både salt och mineralstenar. Slickbalja tycker dom inte så mycket om så jag köper mindre block som är för hästar och dom gnager dom på.
Lite groddat vete, vetekli, kan jag strö på ibland också.

Hälsar
Bondmoran

 
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:kraftfoder till getter
« Svar #2 skrivet: 25 sep-07 kl 09:13 »
Fullvuxna getter som varken är dräktiga eller mjölkar ger jag bara lite grann, för att det är trevligt och gott. Killingar (båda könen) som ska gå till liv får 3 dl/dag första året, om dom inte betäcks. Killingar som går till slakt, får äta vad dom vill. Blir inte så mkt. mer än dom 3 dl ändå. Väl betäckta ökar jag från 500g någon gång under graviditeten till 0,75-1 kg innan killning. Under mjölkningen är det individuellt efter mjölkmängd och hull. En får 500g och den som får mest får 1,5 kg. Jag går efter var i dräktigheten geten befinner sig, vilket hull dom har och hur spännt juvret är från dag till dag. Bocken får inget, förrutom när han ser ut att behöva det. T.ex. när hans flickor brunstar och han inte har ro att få i sig det han behöver. Då tar jag undan honom lite, så får han lite mat och gos i lugn och ro. Jag blandar 50% havre, 25% Rosa 110 och 25% pelleterat betfor. Enbart spannmål går bra det med, men jag tycker dom verkar ledsna lite på det om dom bara får det hela tiden. Alla förändringar i givan och sammansättning sker försiktigt under några dagar. Mineraler, finns både i slickesten på väggen och i botten av mathon på mjölkbordet.

Jag har mjölkgetter och så här har det fungerat bra hos oss. Andra gör säkert på sitt sätt efter sina förutsättningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 3 användare
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser