Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  4 månaders killing  (läst 2913 gånger)

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
4 månaders killing
« skrivet: 10 mar-07 kl 15:56 »
vi har nyligen fått ta över en 4 månaders killingbock... vi har tre getter sen tidigare. Problemet är att jag har lite funderingar kring fodret till en sån liten en. Vad ger man den? Låter kanske som man skulle va från en annan planet :-\ men detta kom så hastigt på och dom tidigare ägarna kunde inte behålla honom. Han är ju för liten för att äta hö i den mängd... bör han kanske få mjölkersättning, och vart får man tag på detta..... Nån som vet????? ???
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:4 månaders killing
« Svar #1 skrivet: 10 mar-07 kl 16:05 »
Mjölk eller mjölkersättning rekommenderas till killingar minst 3 x 3 x 3.  Det betyder minst 3 dl 3 gånger per dag i 3 månader.  Så i princip borde Din nya vän kunna klara sej på fint ängshö, men alla övergångar bör ju ske mjukt, särskilt med en ung individ eller på annat sätt känslig.  Jag skulle prova att ge honom det finaste hö jag kan hitta som grund, löv och kvistar (bark) om jag kan få tag på, lite försiktigt med godis (t ex spannmål/spannmålsprodukter, gärna havre, men de flesta getter brukar älska knäckebröd) så han inte får ont i magen av för mycket gottis på en gång, och om Du vill kan Du prova om han vill ha lite ljummen mjölk från affären.  För jag antar att Du inte kommer åt den äkta varan, hans mammas egen mjölk...

Eller gör Du det?  Om Dina egna getter mjölkar... Men jag fick för mej att de inte gör det.

Och så ska Du inte lämna honom helt ensam, men  det har han sääääääääkert redan talat om för Dej!

Lycka till!  Berätta gärna hur det går!  Jo, och så är han kanske redan könsmogen, ifall Du skulle vilja ha lite kontroll över vad Dina damer har för sej om sisådär 148 dygn...
« Senast ändrad: 10 mar-07 kl 16:09 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:4 månaders killing
« Svar #2 skrivet: 10 mar-07 kl 16:11 »
Åh, tack... det var verkligen lugnanade.... jo vi fick även två dräktiga får som han tydligen vistats med så han är bland dom nu... tänkte att det var lugnast då han redan känner dom. Jag lovar att berätta hur det går.... det är sååååå spännande :D
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:4 månaders killing
« Svar #3 skrivet: 10 mar-07 kl 18:07 »
Om det är en dvärggetskilling så bör du vara fruktansvärt försiktig med kraftfoder och plocka bort mjölkersättning (om han får sådan) så snart som möjligt. Ett bra hö, mineraler och ev. E-selen gärna lite grönsaker och frukt så klarar de sig. Men absolut viktigast är ett bra hö. OBS gäller dvärggetter. Andra getters foder vet jag inget om.
Lycka till.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:4 månaders killing
« Svar #4 skrivet: 10 mar-07 kl 19:57 »
nej det är inte en dvärgbock, en lantrasbock... liknande som vi har fast andra färger. Men jag var ute nyss och då verkade han ha kommit till ro och han tuggade välmående på höet vi lagt dit... så det kändes mkt bra.
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:4 månaders killing
« Svar #5 skrivet: 11 mar-07 kl 03:14 »
Låter fullständigt ljuvligt det där, och med fåren också, det är minsann trevliga djur de med.  Vore hemskt trevligt om Du har möjlighet att lägga ut en bild.  Har tänkt på Er hela dan.   :)

Och tack för upplysningarna om dvärggetter, dem vet ju jag så lite om!  Det enda jag vet om dem är att de är ÄNNU känsligare mot Rompun än andra getter.  Vad kan hända om de får för mycket kraftfoder eller mjölk/-ersättning?

Lantrasgetter är egentligen buskätare, och gillar löv och bark av de flesta slag.  Så det brukar de flesta försöka ge dem åtminstone något av.  Fast det har väl Dina gamla getter redan berättat för Dig?
« Senast ändrad: 11 mar-07 kl 03:19 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:4 månaders killing
« Svar #6 skrivet: 11 mar-07 kl 10:29 »
jaaaa, det ska jag... ska fixa en bild under dagen. Jo får är trevliga med.. men jag blev lite fundersam då dom kom eftersom deras klövar aldrig blivit verkade, så dom ser hemska ut... trodde faktiskt att folk var mer mån om sina djur.... nåja, vi ska ta itu med dom idag...ville låta dom vara lite ifred igår. Ibland så har jag själv haft lite dåligt samvete då man inte verkat getternas klövar då vi planerat att göra det.... men det här :'(
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:4 månaders killing
« Svar #7 skrivet: 11 mar-07 kl 10:43 »
Ser fram emot en bild på nykomlingen.  :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:4 månaders killing
« Svar #8 skrivet: 11 mar-07 kl 14:50 »
"Fårägare är kända för att vara pålästa och måna om sina djur" (Kalle Hammarberg i ett nummer av - Veterinärtidningen, tror jag.)  Fortsättningen handlade om att det är säkrast för veterinären att också vara påläst när han åker ut till en fårgård, eftersom han (hon) riskerar att få helt andra frågor än den hon blev ditkallad för, "när du ändå är här"... :)

Men även gruppen fårägare torde bestå av individer, och i det här fallet...  Att hastigt slänga iväg en killing så där, tyder på dålig planering.  Kanske för mycket annat att göra, insåg sjäva att de inte hade tid/ork?  För killingen tydligtvis bäst som skedde.  Vad heter han då?  Det finns visst en tråd om getnamn här nånstans.

Och mina getter hade aldrig någonsin finare klövar än det året då jag tog med dem till postlådan 1/2 km bort måndag till fredag.  Promenaden gick på sandväg, verkar ha god verkan för verkning.  Oj, det var en förfärlig ordlek, men jag kan inte låta bli... :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:4 månaders killing
« Svar #9 skrivet: 11 mar-07 kl 18:22 »
Här kommer nu bilden på lillen... Han har fått namnet Eddie.... de andra getterna heter Mathilda, sol och My. Jag hoppas att han kommer att kunna trivas bra hos oss, jag kommer då att göra vad jag kan för det. Men nog önskar jag att man kunde få slippa all snö, så fåren kunde få det lättare att strosa ute mer.... nåja...våren ska väl komma NÅN gång.... :-\
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:4 månaders killing
« Svar #10 skrivet: 12 mar-07 kl 05:56 »
Nämen sicken sötnos  :-* :-* :-*
Han ska säkert komma att trivas hos dig.

Trollmor: Dvärggetter lever naturligt på i princip inget alls och här överutfodras de gärna. Vilket leder till att de blir feta (fetma på dvärggetter är mycket allvarligt och leder bla. också till infertilitet) och även att de växer för fort och blir för stora. De kan då få problem med leder m.m m.m.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:4 månaders killing
« Svar #11 skrivet: 12 mar-07 kl 06:06 »
Tack, Gôskottan, för upplysningen.  Och JA, vilken söt bock!  Med horn och allting.  Han kommer att bli stilig.  Kommer snart i ett bildspel på skrivbordet i min dator!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:4 månaders killing
« Svar #12 skrivet: 12 mar-07 kl 10:21 »
Moaoliver, oj då, vad söt han är!   :)

Cedala

  • Gäst
Re:4 månaders killing
« Svar #13 skrivet: 12 mar-07 kl 11:06 »
VILKEN SÖTNOS!!!! :-*

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:4 månaders killing
« Svar #14 skrivet: 12 mar-07 kl 17:18 »
Tack alla för era fina komentarer... det går då bara bra med honom... vi hade faktiskt turen att få tag på ett kanonhö igår så jag är supernöjd...bästa höet hittills.  ;D
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
Re:4 månaders killing
« Svar #15 skrivet: 19 mar-07 kl 20:04 »
men jag blev lite fundersam då dom kom eftersom deras klövar aldrig blivit verkade, så dom ser hemska ut... trodde faktiskt att folk var mer mån om sina djur.... det här :'(

Har du tagit någon bild ?
Intressant att se.
Höns och Liljor i min trädgård.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:4 månaders killing
« Svar #16 skrivet: 20 mar-07 kl 08:10 »
Tyvärr, vi verkade dom i helgen.... det var tufft... men jag mätte... den längsta klöven var på ungefär 15 cm... hua, hur det såg ut..... :-\
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:4 månaders killing
« Svar #17 skrivet: 21 mar-07 kl 07:25 »
Jestanes!  Då bestämmer vi att de där kritterna har dragit en vinstlott när de kom till Dig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:4 månaders killing
« Svar #18 skrivet: 24 mar-07 kl 22:07 »
jo det hoppas jag... idag var dom då ute och plumsade i djupsnö... jisses ska den aldrig försvinna...är så less den. Men ena är ju dräktig.... och jag har ju som sagt inte haft några får tidigare, och den förra ägaren visste inte när hon skulle lamma...och inte jag heller :-\ men jag tror inte att det är så långt borta nu... suck!!! Om man bara visste på en UNGEFÄR..... ??? ??? ???
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, Hans Hultén, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser