Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?  (läst 13919 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #60 skrivet: 26 aug-16 kl 12:01 »
En märklig säkerhetsventil?

Även om den inte ger så stort luftflöde, så har den bättre förutsättningar än en högvarvig modern kompressor att gå tyst och ha lång livslängd. En möjlighet är ju att låta båda kompressorerna arbeta parallellt och ställa in pressostaterna så att den gamla gröna går i första hand och den moderna kompressorn startar först när den gamla redan går men trycket fortsätter sjunka ännu mer.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #61 skrivet: 26 aug-16 kl 12:33 »
Undrar vad felet är dock, då den inte ger tryck, blocket verkar OK. Kanske något att göra med den lilla cylindern som är fäst på den större tanken, vars syfte jag inte är hundra på. Bufferttank föreslog väl någon, fast jag förstår inte varför den skulle behövas.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #62 skrivet: 26 aug-16 kl 16:31 »
Märks det att det pyser ut luft någonstans? Suger den genom luftintaget?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #63 skrivet: 27 aug-16 kl 07:09 »
Jag tyckte det kom in luft, nu efter rengöring så verkar det definitivt göra det. Märkte inget pysande då. Just nu ligger delarna i vatten och kaustiksoda för att få bort färgen lättare. Men det blir väl att ta i med vinkelslipen och kopp-borsten

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #64 skrivet: 27 aug-16 kl 11:30 »
Har inte kollat på delarna som legat i kaustiksoda lösningen i garaget ännu, men jag blandade ihop en lösning med maskindiskmedel och färgborttagningsmedel och körde cylindern och skruvarna i ultraljudstvätten och det var som att skala en apelsin, färgen bara lyfte bort. Skulle vilja ha isär vevhuset också men det krävs några verktyg jag saknar, som en sexkantsnyckel som är just under 10mm, säkert en 3/8"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #65 skrivet: 28 aug-16 kl 11:54 »
Lyckades få en bild på insidan av tanken, även den var full av gammal olja och den måste ju ha varit halvfull med vatten, så mycket som jag tömt ur den. Otroligt aldrig sett något liknande (hur mkt skit det är i tanken).



All den här oljan innuti måste ju ha skyddat tanken för den ser inte så hemsk ut, det jag snarare märker är insidan på svetsfogen i toppen, tycker det ser ut som det inte varit full penetration. Kollade innuti min andra kompressor och den är väl rostfri, ser glansig ut på insidan, men tyvärr fläckar med gravrost som börjat äta in i tanken märker jag. Vet inte om det är till det farliga skedet ännu eller ej. Provtryck besvarar väl den frågan, den är ratad för 10 bar.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #66 skrivet: 28 aug-16 kl 21:32 »
Läst mera om hur man verkligen gör när man trycktestar och s.k. "elastic" vs "plastic" deformation och sånt inverkar på tanken och det känns inte så vidare tryggt att testa tanken själv. Lite rädd att ens ta i bruk den nuvarande kompressorn efter jag såg tanken på insidan och de där rostfläckarna... Vad jag funderar på är att köpa en ny tank och koppla båda blocken till den istället såsom tornjörn föreslog.

Den där 96 liters tanken jag visade på första sidan är fortfarande till salu. Kanske vore en idé...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #67 skrivet: 29 aug-16 kl 10:47 »
Kompressorblocket utan vevhus, idag åker jag och hämtar några grejer så jag kan ta isär vevhuset:


Jag tror jag förstår vad den lilla cylindern gör, den agerar som expansionskärl och kyler ner luften så att det inte ska bli så mycket vatten i huvudtanken. Med tanke på att huvudtanken var halvfull var det ett misslyckat koncept.

Vad jag lutar mot nu är att bygga en ny kompressor kring den där 96 liters / 26 bar tanken och installera 10 eller 8 bars säkerhetsventiler på tanken samt automatisk dräneringsventil.

Kompressorblocken, både det nya och gamla får jobba i tandem mot den nya tanken enligt torbjörns förslag, förmodligen svetsar jag en ram med hjul så att det blir en enhet, undrar om det går att koppla så att jag köra båda av samma 3-fas uttag, typ det ena kompressorblocket får 'tjuva' av en av faserna. Jag vet inte om det är nån poäng öht att behålla den lilla tanken. Kanske finns bättre metoder.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #68 skrivet: 29 aug-16 kl 11:16 »
Om den första cylindern ska fungera som vattenavskiljare så måste ju det avskilda vattnet kunna ta vägen någonstans (t ex via en avtappningskran), annars följer vattnet med tryckluften igen när den är full. Helst borde en långsmal cylinder stå på högkant med utloppet upptill.

Saken som nu syns ovanpå det rengjorda topplocket är definitivt en serviceventil till en kylanläggning. Ventilspindeln till vänster kan man skruva in för att stänga av kompressorn från resten av systemet, och i det gängade hålet längst upp ska en schraderventil för servicebruk (vakuumpumpning, anslutning av manometerställ, fyllning av kylmedium mm) sitta.

Min erfarenhet av gamla rostiga trycklufttankar är att en tank som är korrekt gjord från början, inte riskerar att explodera för att den är försvagad av rost. Det som händer är istället att den blir otät på de ställen där den har rostat igenom, och det gör ändå tanken oanvändbar långt innan den på något sätt blir farlig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #69 skrivet: 29 aug-16 kl 11:26 »
Frågan är om denna är korrekt gjord eller ej. Jag blir lite orolig då jag inte hittar något på tanken som säger vad den var tillverkad för. Det kan ju hända den är kommerciell, fast det finns ju många drag av hemmabygge här. Som att man använt komponenter för kylanläggningar.  Det verkar dock som kylanläggningar är gjorda för högre tryck än luftkompressorer. Den där 96l tanken forskade jag i och den var avsedd för en kylanläggning också.

Här på orginalbilden kan man se vad jag tror är liten avtappningsventil som lutar nedåt mot marken:


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #70 skrivet: 29 aug-16 kl 12:49 »
Detta löste sig nätt, hittade en begagnad provtryckningspump.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #71 skrivet: 30 aug-16 kl 10:21 »
Har blivit sjuk och febrig så jag orkar inte hålla på verkstan just nu...

Jag funderar annars om man kan använda gamla svetsgascylindrar typ syre eller argon eller annan inert gasbehållare. Två st. 50 litrare t.ex. Dom är ju gjorda för hundratals bar, så rent teoretiskt känns det som dom borde vara OK med 8-bars arbetstryck i dessa. Eller vad missar jag här? Jag antar hål måste borras i det som blir botten, för avtappningssyften. Gamla sådana säljs nusomdå och kan inte längre fyllas.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #72 skrivet: 30 aug-16 kl 11:02 »
Man bör kanske inte borra hål i dem. Ett elegantare sätt är att vända dem upp och ned och göra avtappningen med ett T-stycke, ev komplettera T-stycket med ett tunnare rör som går en bit upp i tuben för tryckluften, så kan man ändå ta ut kondensvattnet i botten. 

 

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #73 skrivet: 30 aug-16 kl 18:38 »
Visst är det en gammal kylkompressor, det syns lång väg. Den är avsedd för betydligt högre tryck och då ger en 2,2kW/3hp-motor inte alls så mycke. <100 L/min låter rimligt, inte 300.

Att köra 2 kolvkompressorer på vars en tryckströmbrytare är inte så lyckat. Då går den ene så den skär av överhettning. En en-stegs-kompressor ska gå med max 50-70% intermittens.
Gör så istället, att en tryckströmbrytare styr båda två, så finns det en chans att skiten håller.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #74 skrivet: 30 aug-16 kl 19:52 »
Går väl att ställa pressostaterna så dom startar och stänger vid samma tryck isåfall. Annars står min kompressor med stöpseln urdragen och utan tryck 99% av tiden, får bara ström om det ska användas så nån större belastning tvivlar jag det blir.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #75 skrivet: 30 aug-16 kl 20:35 »
Jag tror det går bra att använda gastuber.
(vissa typer (tex acetylen, gasol, mm (bortsett från den uppenbara orsaken till varför acetylentuber bortfaller... Syrgastuber innehåller dock inte absorbtionsmassa så dessa borde vara riskfria om de är garanterat tomma på gasrester (syrgas skall dock betraktas i sammaka tegori som andra explosiva gaser på grund av självantändninsrisk om gasen tex är förorenad av fett i någon del av systemet men detdär vet du kanske redan.) är dock fyllda med absorbtionsmassa som du säkert vet, använd inte utrangerade gasol (propan/buthan osv) tuber om du inte säkert vet skicket på dem, de är gjorda för mycket lägre tryck som du kanske vet, men tryckluften skall ju för vanligt verkstadsbruk inte vara mer än kanske 7,5-8 bar eller så, så rent tekniskt borde det för visso fungera även med dessa... Men törs inte svara på hurpass säkert det är... De nya typerna av plast är fyllda med absorbtionsmassa och plasten åldras med tiden, så dessa bör kasseras om de är utgångna, likaså utrangerade kolfibertuber och annat (det har hänt olyckor vid softball skytte där gamla kolfibertankar har sprängts, visserligen använder man mycket högre lagringstryck där, men kan vara värt att känna till riskerna med dessa...).)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #76 skrivet: 30 aug-16 kl 21:39 »
Dennis. När du lyckats justera pressostaterna så de slår till och ifrån vis samma tryck kan du väl berätta?  ;D

Torbjörn, det har du rätt i....... att en trycklufttank normalt inte smäller. En kom hit med en Atlas KE-4. Den drog in i båda cylindrarna men byggde inte upp tryck. Tanken var som en the-sil i botten.
En kompis stod och målade en gammal nitad 3kubils tank för många år sen. Kompressoranläggningen var igång så färgen "kokade" när han strök på den.

« Senast ändrad: 30 aug-16 kl 21:45 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #77 skrivet: 31 aug-16 kl 11:25 »
Kanske jag orkar provtrycka idag... Känns lite mindre febrig men ont i halsen och muskler...  Ja vi får se hur bra det går med pressostaterna, bara man får det någorlunda ditåt är det väl OK.

Jag undrar om kompressorblocket skulle lida av att få en 1400rpms motor istället för en 920rpmare, jag vill ju som sagt ha den motorn på bandsågen.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #78 skrivet: 02 sep-16 kl 20:43 »
Provtryckt tanken, den läcker som ett såll. Kom upp i 8 bar men det sjönk till 5-6 omedelbart och det bara läckte vid pressostatens botten samt i mitten av kärlet, på en punkt som hade kletats över med vad som såg ut som såntdär smält plastlim. Bara skrot.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #79 skrivet: 02 sep-16 kl 21:01 »
Om det vore närmare har jag en frech lastbilstank i aluminium du hade kunnat få köpa för några hundralappar.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser