Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!  (läst 4134 gånger)

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #20 skrivet: 02 okt-16 kl 20:28 »
Ja väldigt torrt har det ju varit denna sensommar och höst, gått åt mycket vatten till våra grönsaker så jag tror vattnet står ovanligt lågt i brunn. Man hoppas ju att det är tillfälligt höga värden då jag har använt vattnet i ca 2,5 år :(  All mat vi odlat dessutom och vattnat med detta vatten, törs man äta det?

Jag är väldigt tacksam för alla råd!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #21 skrivet: 02 okt-16 kl 21:29 »
Det är ju inte kul med radioaktiva ämnen och gränsvärden har ofta en grund (även om t ex gränsvärdet för radon är lite konstigt, 100 för större anläggningar och 1000 för enskilda), men jag skulle inte vara så orolig. Det värsta skulle jag tro är att man kan få rätt höga doser när man duschar och frigör mycket radon som man sedan andas in. Jämför man med gamlingar som bott i trakten och faktiskt blivit gamla så är det också ett beteende som inte de hade, att duscha varje dag.

SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #22 skrivet: 01 dec-17 kl 16:36 »
Hur gick det för dig? Har lite höga värden uran med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser