Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knäpper/droppande ljud när jag spolar vatten  (läst 10030 gånger)

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
Knäpper/droppande ljud när jag spolar vatten
« skrivet: 27 aug-16 kl 11:17 »
När vi spolar i handfatet på toan eller duschar på 2:a våning hörs ett knäppande ljud i taket. Först intensivt i början sedan som ett droppa de knäppande på slutet ibland. Varit så ett tag men ser ingen antydan till läckage- varit en gammal vattenskada där tidigare men de mörka fläckarna i trägolvet som jag ser via inspektionshålet är idag torra. Och taket till första våningen de brädorna under helt fläckfria och torra. Avloppsröret står väldigt tätt en vägg- å när jag tryckte på väggen upplevde jag att knäppande blev värre. Å insåg att det är nog inte läckage utan att röret trycker sig mot väggen å att det sedan låter som ett knäppande droppande ljud. Ska jag vara rädd att det ändå är ett läck fast det verkar ologiskt?
Finns det något man kan lägga mellan vägg å rör (där jag kommer åt) för att minska ljudet eller annan åtgärd?
« Senast ändrad: 27 aug-16 kl 11:33 av mulen »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Knäpper/droppande ljud när jag spolar vatten
« Svar #1 skrivet: 27 aug-16 kl 16:13 »
Det är väl troligt att ljudet uppstår pga värmeutvidgning när avloppsrörets temperatur ändras.  Är det helt tyst om man spolar rumstempererat vatten (så att rörets temperatur inte ändras)? Låter det olika beroende på om man spolar kall- eller varmvatten?  Börjar det knäppa igen en stund efter spolningen då röret återgår till rumstemperatur (men då förmodligen mycket längre tid mellan knäpparna)?

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Knäpper/droppande ljud när jag spolar vatten
« Svar #2 skrivet: 27 aug-16 kl 22:59 »
Upplever större ljudskillnad (alltså knäppande) vid varmt vatten och exakt det låter - knäpper som du beskriver även precis när man stängt av fast då med längre å längre emellan varje knäppning tills det tystnar helt.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Knäpper/droppande ljud när jag spolar vatten
« Svar #3 skrivet: 28 aug-16 kl 17:13 »
 Men varför låter det mer nu? Är det att huset rört på sig? Annan orsak

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Knäpper/droppande ljud när jag spolar vatten
« Svar #4 skrivet: 29 aug-16 kl 08:43 »
Ja, till exempel. Eller att någon träbit som rör på sig är torrare än tidigare, någon spik rostigare eller liknande.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Knäpper/droppande ljud när jag spolar vatten
« Svar #5 skrivet: 29 aug-16 kl 16:59 »
ja huset verkar ju röra på sig hela tiden. Finns det något man kan göra åt det? tänker den vägg jag kommer åt, kan jag lägga något emellan rör och vägg eller finns det något annat?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Knäpper/droppande ljud när jag spolar vatten
« Svar #6 skrivet: 29 aug-16 kl 17:46 »
Jag misstänker att det är för bra mätt av den som monterat. Dvs det inte finns någon möjlighet för dom att expandera i skarvarna.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Knäpper/droppande ljud när jag spolar vatten
« Svar #7 skrivet: 29 aug-16 kl 17:50 »
Röret den bit jag ser- ligger väldigt tätt mot spånväggen- men det har inte låtit så här mycket tidigare. Men jag märkte att det blev skillnad bara jag tryckte på väggen- men så fort jag släpper låter det igen.. så

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Knäpper/droppande ljud när jag spolar vatten
« Svar #8 skrivet: 29 aug-16 kl 18:36 »
Lossa på ev klammer som håller fast röret och kila in något mjukt (t ex papp eller gummi) mellan rör och vägg resp mellan rör och klammer.

Är det ett plastavloppsrör?

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Knäpper/droppande ljud när jag spolar vatten
« Svar #9 skrivet: 28 okt-16 kl 19:53 »
Ja det är ett plastavlopp rör. Upplever att ljudet minskar när man drar/ försöker flytta röret ifrån väggen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 4 användare
köksträdgård, Tur-Johan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser