Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattentryck  (läst 1030 gånger)

Tjelvar

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Vattentryck
« skrivet: 11 jan-17 kl 15:17 »
Ahoj!

Har en tryckbrytare som strejkat och behöver bytas på vattenpumpen. Har nu köpt en av samma fabrikat och funderar på om jag ska byta den själv. Men hur vet jag vilket tryck jag skall ställa in? Står det någonstans på hydroforen? Jag har inte möjlighet att klättra ner och kika just nu om det står något. Jag vet att det sitter en tryckmätare men eftersom allt är avstängd är den inte något vidare till referens.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vattentryck
« Svar #1 skrivet: 11 jan-17 kl 15:43 »
3-4 kg brukar vara lagom. En del hydroforer har 5 kg som gräns och i vilket fall som helst så är det bra att inte ha högre tryck än man behöver.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vattentryck
« Svar #2 skrivet: 11 jan-17 kl 19:17 »
En del pressostater har ju gradering, kolla om det går att läsa av på den gamla hur den har varit inställd.

Men ofta är det som sagt lagom att ha frånslagstryck på 3-4 bar och ungefär halva det som tillslagstryck. Om hydroforen egentligen är en hydropress, alltså ett tryckkärl med gummiblåsa som är förladdat med luft till övertryck på ena sidan, så bör lufttrycket vara 0,9 gånger pressostatens tillslagstryck.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser