Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två frågor ang. vinterhållning av gäss...  (läst 2460 gånger)

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
Två frågor ang. vinterhållning av gäss...
« skrivet: 01 dec-14 kl 15:51 »
Hej!

Om de har tillgång till ett hus med massa gosig halm i, har de då vett att gå in där om det blir för kallt för dem att vara ute, eller måste man tänka åt dem och stänga in dem där på nätterna?

Andra frågan: vad för, och hur mycket foder ska man ge dem nu när de inte kan förse sig själva på samma sätt som på sommaren? Just nu får de en skopa korn på kvällen, och lite sporadiskt under dagen när de ser hungriga ut.

Slänger förresten in en bonusfråga: korpen har börjat segla runt över trädgården. Har någon varit med om att korpen tagit vuxna gäss?

//Linus

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Två frågor ang. vinterhållning av gäss...
« Svar #1 skrivet: 15 dec-14 kl 17:15 »
Jag bumpar tråden med en fråga till...

Om man vill att  gässen ska hålla sig i en viss del av trädgården. Räcker det med ett lågt staket, säg 60 cm högt? Det är inte hela världen om de flaxar över men det vore bra om de höll sig på rätt sida åtminstone 90% av tiden.

//Linus

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Två frågor ang. vinterhållning av gäss...
« Svar #2 skrivet: 15 dec-14 kl 18:08 »
Gässen klarar sig ute men vill du ha in dem får du lära dem det..fös in dem varje kväll i några dagar så fattar de snart. Spannmål funkar bra som foder vintertid..en giva på morgon och en på kväll...mina åt även av halmen och höet som jag boa med.... 60 cm nät bör hålla dem inne..de är inte så flax och hopp benägna men tänk på räven..han hoppar gärna om det finns mat att hämta. Korpen är inget hot mot vuxna gäss..däremot ägg och gässlingar samt eventuellt foder..
Fjäderfän och kaniner

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Två frågor ang. vinterhållning av gäss...
« Svar #3 skrivet: 15 dec-14 kl 18:21 »
Gässen klarar sig ute men vill du ha in dem får du lära dem det..fös in dem varje kväll i några dagar så fattar de snart. Spannmål funkar bra som foder vintertid..en giva på morgon och en på kväll...mina åt även av halmen och höet som jag boa med.... 60 cm nät bör hålla dem inne..de är inte så flax och hopp benägna men tänk på räven..han hoppar gärna om det finns mat att hämta. Korpen är inget hot mot vuxna gäss..däremot ägg och gässlingar samt eventuellt foder..

Tack för svaret!

Trädgården är inhägnad med en meter högt stängsel, typ Gunnebo, och de är instängda i en hage med över två meter högt stängsel på nätterna. Där har de även tillgång till huset om de vill. För mig spelar det ingen roll om de är inne på nätterna, men jag tänkte bara om de har vett att gå in om det blir farligt kallt. Sen jag skrev inlägget har jag dock sett att de går in och kikar lite emellanåt.

Det låga staketet är bara för att vi själva ska kunna få barfota någonstans i trädgården. :)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Två frågor ang. vinterhållning av gäss...
« Svar #4 skrivet: 15 dec-14 kl 18:45 »
Gäss tål kyla bra..men vid neråt 15 minus är det bra att bädda med halm även ute..då lägger sig gässen där..granris kan man bottna med om man har dåligt med halm.
Fjäderfän och kaniner

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Två frågor ang. vinterhållning av gäss...
« Svar #5 skrivet: 15 dec-14 kl 18:55 »
Du får tänka på att de har inbyggd duntäcke.

Underskatta inte räven, snö och tjäle gör elstaket mindre effektiva, drivor gör att den kan hoppa och klättra över högre staket. 1 meter plastat gunnebo med eltråd på utsidan lär den t.ex. sig klättra över. Kyla skadar nog ytterst få gäss i förhållande till räv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser