Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu låter det minsann från redet  (läst 2068 gånger)

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Nu låter det minsann från redet
« skrivet: 24 mar-14 kl 23:18 »
och jag antar att gässlingerna är på väg ut. Den första gås som la sig trodde jag inte det skulle bli någon gässlinger av men der verkar som det blir ändå :) Hon har bara 5 ägg då jag troddejag skulleha de första äggen i äggkläckaren men det gick inte så o hon la sig när hon hade 5 ägg i redet. Kallt var det in emellan o nåt ägg hamnade utanför innan jag fick tag i ett bildäck. Och nu hörs det pipandet därifrån :)
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Nu låter det minsann från redet
« Svar #1 skrivet: 25 mar-14 kl 06:10 »
Va roligt! Grattis :-)

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Nu låter det minsann från redet
« Svar #2 skrivet: 31 mar-14 kl 20:57 »
Nä det har inteblivit några gässlingar så nånting har gått galet  :'( Hur länge skall jag låta gåsen ligga kvar på äggen?  Jag har en gåshona till som har en vecka kvar. Skall jag flytta några ägg till den andra gåsen så hon har några ägg som kan klacka (kanske) eller är det att äventyra äggen? Hur länge ligger gåsen kvar innan honger upp?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Nu låter det minsann från redet
« Svar #3 skrivet: 31 mar-14 kl 22:25 »
Flytta du några ägg som de är liv i. Hon kommer vara nöjd med 1-2 och de båda honorna kommer säkert hjälpas åt med ungarna sedan ändå.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Nu låter det minsann från redet
« Svar #4 skrivet: 10 apr-14 kl 20:52 »
Jag plockade bort äggen för en vecka sedan ungefär. De luktade o var rätt så äckliga :( Hon ligger fortfarande i redet men kommer ut lite då o då men  jag tror hon håller sig inne pga den andra gåsen som ruvar.  Och i morse så var det gässlingar där :D  Två stycken o nu är det 3 så juhuuu vi fick gässlingar i år.  Men åh vad man harbekymmer. Honligger i ett bildäckmen ungarna faller ut! O  :o vilket spektakel det blir när man skall rädda dom som inte kan komma upp i bildäcket igen. Det var nog inteså bra ändå. Nästa år blir det annorlunda reden.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Nu låter det minsann från redet
« Svar #5 skrivet: 23 apr-14 kl 22:31 »
Ja nu har det ju gått ett litet tag. Den första gåsen som lade sig har jag fått slakta bort :( Hon hade blivit trampat på av en shettis i höstas men även om hon haltade så klarade hon sig bra. Dock var det inte bra när hon väl kom av redet. Hon lade sig hos den andra honan och gässlingarna men trampade på de små liven då hon inte kunde stötta på det dåliga benet. Jag tyckte ju att hon skulle få en chans men efter 5 dagar där hon trampat så hårt på en unge att den började halta bestämde jag att det måste få ett slut. Aj aj aj min rumpa! Det är inte lätt att ta gåshannens älsklingsgås! Jag fick ett ordentligt nyp i baken och jag är säker på att han aldrig kommer varken glömma eller förlåta  :'(
Men i alla fall så gick det bra med ungen som haltade och i går var det inget att se längre. Sen i dag så skulle både jag o gubben iväg så då fick de stanna inomhus och blev inte utsläppta föränn vid haklvtre då jag kom hem o när jag skulle ha in dom igen så låg en gässling o var död i badvattnet. Uh!  Inte bra! Stackars liten. Försökte att liva upp den men nähä den var borta. Annars hade väl inte gässen gått ifrån den heller? Så nu har vi en hane,en hona och två gässlingar. Vi skall försöka köpa till lite gässlingar så det kan bli en liten flock. Vi har jättemycket gräs som det var meningen de skulle beta ner åt os.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser