Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stängslar ni ute räven???  (läst 16320 gånger)

CaJo

  • Inlägg: 161
    • Skåne
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #20 skrivet: 11 jun-13 kl 21:21 »
Det går ju att lägga ut minor också, om man har kontakter med militären. Dem går ju bara räven på en gång. Är väl inte så oetiskt?

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #21 skrivet: 12 jun-13 kl 06:35 »
Jösses vad många inlägg  :o

Tack för alla svar.

Har inte bestämt hur vi gör än  :-\  Lutar kanske åt en försäljning av gässen istället då tanken var att gässen skulle växelbeta i fårens befintliga elhagar. Känns som en för stor kostnad att göra om allt. Ska nog ändå försöka lägga fler trådar då vi ändå har eltråd hemma (HT) och även nån tråd som går "längre ut" nertill.

Elnät låter visserligen jättebra, men som sagt känns som en för stor kostnad. Skulle kanske gå att köpa typ två nät och stängsla innanför det redan nu befintliga elstängslet? Får kolla lite på detta o räkna.

Var nog lite naivt att tro att gässen kunde gå i samma hagar som fåren... Suck!  :(
Bulan

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #22 skrivet: 12 jun-13 kl 09:12 »
Vi har elnät nu, och har haft sedan förra hösten, och räven håller sig utanför och det är bra kräm i nätet. Men som med alla elstängsel så krävs god jordning och att man håller vegetation borta från elen. Vi har haft nätstängsel och eldtråd i flera år (på förra stället) och jag kan garantera att om man sätter nedersta eltråden lågt så finns det inga djur som försöker gräva sig under. Det gör helt enkelt för ont  >:D

Att gräva ner och vinkla ut nät för att förhindra att grävning funkar ju om man gör en liten hage men om man ska rävsäkra en större yta (vi har ca 1 ha till våra fjäderfä) så är det inte en skojig lösning. På nya stället blir det välsträckt lammnät (sträckt med stängselsträckare) som sitter ca 5cm över marken (så att man kan köra trimmer under vid behov) och 4-5 eltrådar på utsidan. Nedersta tråden ca 10-15cm över marken. Överstra tråden ca 110-120cm över marken.  Principen är de så kallade rovdjursstaketen som länstyrelsen rekommenderar.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #23 skrivet: 12 jun-13 kl 09:31 »
Vi har elnät nu, och har haft sedan förra hösten, och räven håller sig utanför och det är bra kräm i nätet. Men som med alla elstängsel så krävs god jordning och att man håller vegetation borta från elen. Vi har haft nätstängsel och eldtråd i flera år (på förra stället) och jag kan garantera att om man sätter nedersta eltråden lågt så finns det inga djur som försöker gräva sig under. Det gör helt enkelt för ont  >:D

Att gräva ner och vinkla ut nät för att förhindra att grävning funkar ju om man gör en liten hage men om man ska rävsäkra en större yta (vi har ca 1 ha till våra fjäderfä) så är det inte en skojig lösning. På nya stället blir det välsträckt lammnät (sträckt med stängselsträckare) som sitter ca 5cm över marken (så att man kan köra trimmer under vid behov) och 4-5 eltrådar på utsidan. Nedersta tråden ca 10-15cm över marken. Överstra tråden ca 110-120cm över marken.  Principen är de så kallade rovdjursstaketen som länstyrelsen rekommenderar.
Du gör ju en höna av en fjäder du är ju ett vinst drivande förre tag så du borde ha råd att gräva ner tycker man inte kan jämföra företagare med hobby höns ägare .

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #24 skrivet: 12 jun-13 kl 09:51 »
Du gör ju en höna av en fjäder du är ju ett vinst drivande förre tag så du borde ha råd att gräva ner tycker man inte kan jämföra företagare med hobby höns ägare .
Är rävstängsel frågan inte ett problem för att jag är egen företagare (som de flesta lantbrukare) och försörjer mig själv istället för att leva på andras skattepengar? Jag har inget investmentbolag och dribblar inte med miljoner i skatteparadis utan försöker driva en verksamhet som har en sådan marginal att jag har råd att äta, bo och klä mig. Och om du kunde något om att vara företagare så hade du vetat att man inte får pengar utan att man måste tjäna in alla pengar själv. Köper man ett staket för 40.000kr så måste man först ha tjänat in de pengarna. Äter räven upp 10 gäss och 100 hönor så har man förlorat djurvärdet (ca 30000kr) och inkomstmöjligheten från dessa djur.

För övrigt hade jag mycket lättare att göra kostbara lösningar för mina höns när jag endast hade ett fåtal hobbyhöns....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #25 skrivet: 12 jun-13 kl 09:56 »
Är rävstängsel frågan inte ett problem för att jag är egen företagare (som de flesta lantbrukare) och försörjer mig själv istället för att leva på andras skattepengar? Jag har inget investmentbolag och dribblar inte med miljoner i skatteparadis utan försöker driva en verksamhet som har en sådan marginal att jag har råd att äta, bo och klä mig. Och om du kunde något om att vara företagare så hade du vetat att man inte får pengar utan att man måste tjäna in alla pengar själv. Köper man ett staket för 40.000kr så måste man först ha tjänat in de pengarna. Äter räven upp 10 gäss och 100 hönor så har man förlorat djurvärdet (ca 30000kr) och inkomstmöjligheten från dessa djur.

För övrigt hade jag mycket lättare att göra kostbara lösningar för mina höns när jag endast hade ett fåtal hobbyhöns....
Jaja du säger det  :) var och  en får väl göra efter sin plånbok bönder brukar ju va snåla så det förvånar mig inte. Sen ska inte bönder snacka om att leva på skattepengar dom elever ju till stor del på bidrag så snacka går ju .Och köper man ett staket som företagare så får man skriva av det  så i längden har du inte betalt ett skit för staketet .
« Senast ändrad: 12 jun-13 kl 10:09 av håning »

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #26 skrivet: 12 jun-13 kl 10:20 »
Jaja du säger det  :) var och  en får väl göra efter sin plånbok bönder brukar ju va snåla så det förvånar mig inte. Sen ska inte bönder snacka om att leva på skattepengar dom elever ju till stor del på bidrag så snacka går ju .Och köper man ett staket som företagare så får man skriva av det  så i längden har du inte betalt ett skit för staketet .

Att man skriver av något betyder inte att man inte betalar för det, utan vad man betalar skatt för!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #27 skrivet: 12 jun-13 kl 10:31 »
Att man skriver av något betyder inte att man inte betalar för det, utan vad man betalar skatt för!
Det gör väl alla betalar både skatt och moms på allt som köps  vilket bönderna slipper då dom kan dra av och skriva av på fem år .

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #28 skrivet: 12 jun-13 kl 10:47 »
Det gör väl alla betalar både skatt och moms på allt som köps  vilket bönderna slipper då dom kan dra av och skriva av på fem år .
Dina påståenden är så kallat rasistiska. Dvs generaliriserande och nedsättande om en grupp utan underbyggande fakta. Det är tur att vi pratar om lantbrukare och egenföretagare här för annars hade jag anmälan dig för hets mot folkgrupp.

Mvh Lina som är icke bidragsberoende egen företagare inom lantbruks och servicesektorn.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #29 skrivet: 12 jun-13 kl 10:53 »
Det gör väl alla betalar både skatt och moms på allt som köps  vilket bönderna slipper då dom kan dra av och skriva av på fem år .

Du talar som du har förstånd till. Företagare betalar också skatt och moms. Skillnaden är att vi får tillbaka momsen på investeringar (jämför med de avdrag du själv gör för kostnader för inkomstens förtjänande, t.ex. reseavdrag) och betalar skatten på vinsten vi gör, alltså vinsten som ska ligga till grund för våran lön.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #30 skrivet: 12 jun-13 kl 10:54 »
Dina påståenden är så kallat rasistiska. Dvs generaliriserande och nedsättande om en grupp utan underbyggande fakta. Det är tur att vi pratar om lantbrukare och egenföretagare här för annars hade jag anmälan dig för hets mot folkgrupp.

Mvh Lina som är icke bidragsberoende egen företagare inom lantbruks och servicesektorn.
Du ska väl inte prata om nedsättande   ? dina egna ord . Är rävstängsel frågan inte ett problem för att jag är egen företagare (som de flesta lantbrukare) och försörjer mig själv istället för att leva på andras skattepengar?  Vad är nedsättande då ni är bidragstagare  utan dom skulle många utav er inte överleva ? sen får du kalla det hets mot folk grupp bäst du vill .

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #31 skrivet: 12 jun-13 kl 10:56 »
Det gör väl alla betalar både skatt och moms på allt som köps  vilket bönderna slipper då dom kan dra av och skriva av på fem år .
Du är rolig du.
Om jag köper staket och dra av det.
Då har jag ju inga pengar till att ta ut lön.
Behöver man inte lön om man är egen företagare?

Det låter så enkelt när folk som inte driver företag skall förklara hur man gör.
Som om det fanns en stor kassakista med massor av pengar att ösa ur.
Men tyvärr så måste jag ta ut lön för att kunna leva.
Det som blir kvar kan jag köpa staket för.
Sedan kan jag hoppas på att det inte går sönder något på gården.
För då har jag inga pengar till det.
Lägger jag undan pengar till oförutsedda utgifter då har jag inga pengat till staket.
Och kan då inte heller dra av det som du säger. ;D
« Senast ändrad: 12 jun-13 kl 11:02 av Rosten »

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #32 skrivet: 12 jun-13 kl 10:56 »
Du talar som du har förstånd till. Företagare betalar också skatt och moms. Skillnaden är att vi får tillbaka momsen på investeringar (jämför med de avdrag du själv gör för kostnader för inkomstens förtjänande, t.ex. reseavdrag) och betalar skatten på vinsten vi gör, alltså vinsten som ska ligga till grund för våran lön.
Det är ju det ja säger men det vill du uppenbarligen inte förstå så snacka om förstånd .

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #33 skrivet: 12 jun-13 kl 10:59 »
Du är rolig du.
Om jag köper staket och dra av det.
Då har jag ju inga pengar till att ta ut lön.
Behöver man inte lön om man är egen företagare?
Det har du ju som företagare redan lagt på priset eller gör du bara förluster och lever på bidrag och förlustavdrag ?.

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #34 skrivet: 12 jun-13 kl 11:01 »
Men ja tror det har blivit en annan tråd nu så som ni går på  :)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #35 skrivet: 12 jun-13 kl 11:04 »
Det har du ju som företagare redan lagt på priset eller gör du bara förluster och lever på bidrag och förlustavdrag ?.
Visst kan jag lägga det på priset.
Tyvärr så blir jag då för dyr och konkureras ut av andra.

Leva på förlustavdrag. ;D
Hur gör man då????

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #36 skrivet: 12 jun-13 kl 11:05 »
Visst kan jag lägga det på priset.
Tyvärr så blir jag då för dyr och konkureras ut av andra.

Leva på förlustavdrag. ;D
Hur gör man då????
Det vet du säker hur man gör  :D

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #37 skrivet: 12 jun-13 kl 11:07 »
Det vet du säker hur man gör  :D
Nej det vet jag inte .
Så jag tycker att du kan förklara det för mig.

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #38 skrivet: 12 jun-13 kl 11:11 »
Nej det vet jag inte .
Så jag tycker att du kan förklara det för mig.
Ja är ingen företagare  bara skattebetalare  som betalar fullt pris på allt .

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #39 skrivet: 12 jun-13 kl 11:15 »
Ja är ingen företagare  bara skattebetalare  som betalar fullt pris på allt .
Varför kan du inte vara snäll och förklara hur jag gör för att leva på förlustavdrag som du påstår att jag kan göra. Du får gärna också förklara hur jag bär mig åt för att leva på bidrag som du också skrev. Jag som har en gård som är för liten för att få EU-stöd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser