Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röda hönskvalster  (läst 7259 gånger)

Vivvi88

  • Inlägg: 80
    • Bohuslän
SV: Röda hönskvalster
« Svar #20 skrivet: 31 aug-15 kl 07:32 »
Jag köpte en sprayburk med Ros Effekt på ett lokalt varuhus på Orust, det verkar faktiskt som om den biter på kvalstren i hönshuset! Köpte ångtvätten på Biltema också så sittpinnarna har fått sig en grundlig dusch. Kastade även ut bajsbrädan. Masoniten verkade kvalstren gilla 😡

Lunkan

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Röda hönskvalster
« Svar #21 skrivet: 31 aug-15 kl 11:27 »
Fy upptäckte idag att Jag har invasion av små små svarta djur i mitt hönshus. Ser ut som mini spindlar.
 Har hela tiden  varit noga med o städa o hålla rent.
Men nu är för jäkligt! man blir full av dom bara man går in i hönshuset! Är det löss eller kvalser? Storstädning (Igen ) påbörjad..
Men vilket medel ska jag ta kan inte skura/högtryckstvätta hönshuset.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #22 skrivet: 31 aug-15 kl 17:56 »
Lunkan hjälper inte såpa och släckt kalk,eventuellt original myrr vid sittpinnarna ? Vi har klarat vårat hönshus bra med det genom åren,naturligtvis som andra haft vissa toppar med kvalster så dom är synliga visuellt..Men inte i sådan mängd så man själv blir totalt nerkvalstrad  :o ... Vivvi88 medel Ros effekt är mindre skadligt för miljön , funkar ju enligt utsago... Skogsvildes Radarsprayförslag som första steg så det går att vistas där inne..naturligtvis ska hönsen vara utomhus under tiden.

Bild på vad jag tror är klassiskt gammalt hönshus med brädor och springor,ca 15kvm,ventil i taket...Sägs ju att kvalster och löss gillar fukt... Inte omöjligt att gamla hönshus håller lägre fukthalt än nya mer isolerade, kanske blir sämre om man sätter skivor överallt och tätar...Det här är lurigt...



Nytt smidigt rede.

Johanneke

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
    • lovsbergstradgard
SV: Röda hönskvalster
« Svar #23 skrivet: 31 aug-15 kl 18:44 »
Kvalster är fruktansvärt, jag lider med er. Hade kvalster en gång för många år sedan. Efter det får hönsen flytta ut ur hönshuset varje vår. Under den varma delen av året får de bo i små kojor, med rastgård och regnskydd. Stora hönshuset, där de bor på vintern, städas ur och får stå tomt tills det blir dags för hönsen att flytta in igen. Jag använder aldrig hö eller halm inne i hönshusen för det finns för många gömställen för ohyra i de materialen. Det bästa strömaterialet tycker jag är torv eller sand uppblandat med stalosan. Sitt pinnarna bytte jag ut mot plast hinkar som jag hänger upp på väggarna. Hönsen sitter oftast med näbben ut från hinken och bajset hamnar i hinken.( Väldigt lätt att tömma.)
Så mitt råd till er med kvalster är att låta hönsen flytta ut ur hönshuset under sommaren. Sommarhuset behöver inte vara stort, det ända hönsen gör där inne är att sova och värpa. 
Hoppas ni får bukt på eländet.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #24 skrivet: 01 sep-15 kl 18:31 »
 :D ...Så då har man gjort en steg 2 behandling  :D ,tidigare kollat på natten men inga kryp... Strax under tio liter släckt kalk har sprutats vid och på sovplatsen...Var extra noga med alla springor...Mycket fräscht känns det som...Struntar i myrret denna gång... Behövs det fler steg blir det skivor vid sovplatsen typ spånskivor som kalkas...Skulle man råka ut för en lusbomb eller kvalsterbomb kan man nog anfalla hönshuset i hukande ställning med laddad kalkspruta ,först spraya taket ovanför sig sedan väggar ,golv , inta meter efter meter ,backa och fylla på ,sedan framåt...  :D   ....Vadarbyxor kanske inte heller är helt fel att ha på sig...  :D

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #25 skrivet: 05 sep-15 kl 01:31 »
 :D... Nyss inkommen från hönshusinspektion  :D ...Inga kvalster i sikte  :D ...Hönan som ligger i redet hade tobak runt om sig såg jag , vilket värmde ens frusna hjärta   :D  kändes tryggt... Insekter jag såg var vanliga husspindlar och en jordlöpare.... Nu kan man nog fundera på att skaffa några till hönor till ,nu när det är vad det verkar rejält sanerat  (:)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #26 skrivet: 07 sep-15 kl 21:15 »
Kvalster är fruktansvärt, jag lider med er. Hade kvalster en gång för många år sedan. Efter det får hönsen flytta ut ur hönshuset varje vår. Under den varma delen av året får de bo i små kojor, med rastgård och regnskydd. Stora hönshuset, där de bor på vintern, städas ur och får stå tomt tills det blir dags för hönsen att flytta in igen. Jag använder aldrig hö eller halm inne i hönshusen för det finns för många gömställen för ohyra i de materialen. Det bästa strömaterialet tycker jag är torv eller sand uppblandat med stalosan. Sitt pinnarna bytte jag ut mot plast hinkar som jag hänger upp på väggarna. Hönsen sitter oftast med näbben ut från hinken och bajset hamnar i hinken.( Väldigt lätt att tömma.)
Så mitt råd till er med kvalster är att låta hönsen flytta ut ur hönshuset under sommaren. Sommarhuset behöver inte vara stort, det ända hönsen gör där inne är att sova och värpa. 
Hoppas ni får bukt på eländet.

Om man tar halm kontra sågspån så tror jag inte halmen är sämre utan snarare bättre. Tar man sågspån så borde det liksom bli fuktigt och inte torka ut så bra...krypen gillar ju fukt...halmen andas bättre och borde hålla sig torrare...klart det finns håligheter i halmen...sedan ser man ju många ha sågspån och kvalsterbomber...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #27 skrivet: 08 sep-15 kl 20:01 »
Tog tidigare och täppte lite springor med spackel sedan glasfiberremsa som häftades fast , på med kalk igen...Läst om folk utomlands som fått in kvalster i sitt boningshus så lätt ska man inte ta på problemet  :o ....Tog en bild när det börjar bli läggdags...på väg uppför den kalkade trappan  :D ...Släckt kalk är inte helt fel...


serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
SV: Röda hönskvalster
« Svar #28 skrivet: 10 feb-16 kl 19:05 »
TACK alla för svar. Jag gick ut nu och såg att helvetena var tillbaka efter ett kort vinteruppehåll. Jag vill ha mina fina tanter kvar men överväger att sluta för det är ju ett heltidsjobb att bli av med skiten!! :( jag har målade väggar och tätat typ allt som går men dom sitter väl i horder inne i isoleringen säkert. Usch. Vad var det om kompressor och underredesflaska nånting, vad sprutar jag på med en sån??

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Röda hönskvalster
« Svar #29 skrivet: 10 feb-16 kl 21:17 »
Låt dem frysa ihjäl.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Röda hönskvalster
« Svar #30 skrivet: 10 feb-16 kl 23:45 »
90% av alla hönshus är inte byggda för att kunna utföra sanering enligt jordbruksverkets rekommendation. Varje gång diskuteras medel på hönorna medan storsanering är i princip omöjlig.
Den som bygger skall bygga för sanering, kunna högtryckstvätta hela lokalen.

Det som man skall göra allra först är storsanering av lokalen. Har man kalk är det nästan kört, har man blanka målade ytor går det fort och enkelt och det blir sanerat efter rengöring.

Men konservatism och gamla hönshus gör mycket av SJV rekommendation omöjlig.

Sånt här är intressant. Undrar om vårt hönshus duger att sanera.
Golvet går garanterat att högtryckstvätta. Gissningsvis väggarna också.
Taker är problematiskt; det är spontade brädor. Jag har försökt täta springorna med fog, men fogen vill aldrig bli helt tät när den torkar...

En bild inifrån hönshuset, om den säger något:
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Röda hönskvalster
« Svar #31 skrivet: 11 feb-16 kl 18:34 »
Tuppen är ju för söt  :-* lägger han guldägg tro?
//Torry

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Röda hönskvalster
« Svar #32 skrivet: 11 feb-16 kl 21:28 »
Tuppen är ju för söt  :-* lägger han guldägg tro?
//Torry

Nej, han är bara för jämställdhet.  ;D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Röda hönskvalster
« Svar #33 skrivet: 11 feb-16 kl 22:57 »
De är ena sega djävlar, när jag fick dem så flyttade jag hönsen mitt i vintern när det var som kallast o lät hönshuset stå tomt till våren, inte en enda kvar. du har ju fått förslag på myrr o annat, även kvalsterfällor som man tömmer varje dag håller nere de attingarna
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Röda hönskvalster
« Svar #34 skrivet: 11 feb-16 kl 23:59 »
Kvalsterstopp tror jag det heter, går att köpa på granngården, en sprayflaska man sprejjar på hönsens sittpinne på kvällen när kvalstren är framme, fungerar faktiskt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser