Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gödselvatten  (läst 6641 gånger)

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
gödselvatten
« skrivet: 30 jul-13 kl 13:07 »
Jag läste i boken Slow Gardening av Alys Fowler att hon använde gödselvatten gjord på vallört.
Det skulle vara mycket bättre än nässelvatten.
Jag tänkte att jag skulle testa men har inte hittat någon vallört än.
Har ni provat det?

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: gödselvatten
« Svar #1 skrivet: 30 jul-13 kl 14:23 »
Jag hade turen att hitta fodervallört vid tomtgränsen och även lite här och var i rabbaten i huset vi köpte två år sedan.
Så i sommar har jag klippt ner stjälkarna, klippt dem i kortare bitar typ 10-15 cml lagt i en liten plasttunna på 24 liter tror jag den är och sedan hällt fultl med vatten. Det är rätt stora mängder vallört.
Nu i värmen har det hela gått fort och det börjar lukta illa redan efter 5 dagar - annars tar det drygt en vecka.

Fördelen är att det inte luktar som nässlor - vilka jag oxå använt.
En annan fördel är att alla mina småsår läker omedelbart efter jag skördat vallört! Pag min diabetes blir alla sår infekterade och tom med antibiotikasalvan tar det veckor ibland att läka. Med vallört 1-2 dygn!

Sen har jag även använt gräsklipparen att mosa (det blir en blöt mojja) som jag lagt runt vitkålen. Som sen torkat till en kaka. Ska göra så i större utstreckning nästa år med vitkålen.
Och innan allt vissnar seanre i år ska jag klippa ner allt och fräsa ner tillsammans med täckningsmaterialet. Min jord måste förbättras avservärt efter förra ägarens kemigödsling och pga alla sanden som finns.

Örtbusken växer tillbaka snabbt. Förutom där det finns för mycekt nässlor och annat ogräs som tagit över just där. Men nästa sommar kommer den komma upp fint där igen.

Det är nog inte så vanligt att det växer helt villt. Om du vill så kan jag gräva upp några rotbitar och skicka till dig mot portoavgiften. Jag tog och flyttade lite till gödselstacken för 1-1½ mån aedan och det tar sig fint - även nu under torkan har de klarat sig med bara två vattningar för säkerhets skull.

PM:a mig isf.

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: gödselvatten
« Svar #2 skrivet: 03 aug-13 kl 16:46 »
Är detta en valört??

Huggorm

  • Gäst
SV: gödselvatten
« Svar #3 skrivet: 03 aug-13 kl 16:51 »
Jag tycker mer det ser ut som skräppa, men jag är ingen expert

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: gödselvatten
« Svar #4 skrivet: 03 aug-13 kl 17:01 »
Jag tycker mer det ser ut som skräppa, men jag är ingen expert
Mest troligt är det skräppa.

Bara en liten varning. Vallört kan bli ett riktigt besvärligt ogräs. Jag har tyvärr vallört i ett av mina odlingar. Man blir inte av med det. Tåligar än kvickrot. Det har överlevt 13 år i mitt land dvs regelbunden hackning under säsongen, harvning med häst på våren (numera fräsning av såbädd), grävning  på hösten och ändå. Och jag lovar, jag är noga med ogräset i synnerhet fram till mitten slutet av juli!! 

Men visst har man en plats där det inte stör att den breder ut sig så är gödsel vatten en utmärkt kaliumkälla om jag minns rätt.

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: gödselvatten
« Svar #5 skrivet: 03 aug-13 kl 21:12 »
Nej det är inte vallört.
Här är en bra bilder på fodervallört som jag har erfarenhet av:

http://www.hososs.se/tradgard/vallort_foder.html
http://www.luontoportti.com/suomi/sv/kukkakasvit/fodervallort

Titta speciellt på hur blomklockan ser ut!
Hela skaftet och bladen är stickiga - man får stickor i handen! Och är mycket mörkgröna!

Äkta vallört och fodervallört kan man beställa frön av. Men den är svår att lyckas med - från 2 månader och framåt i groningstid!!!!!!! Jag har testat men ej lyckats. Man ska säkert fröså inomhus på våren. Möjligen så på hösten och se hur det går på våren...

Äkta vallört finns här:
http://www.impecta.se/sv/artiklar/vallort.html

Comfrey (lite osäker på om det är jus fodervallört):
http://www.runabergsfroer.se/?p=631

Man kan gräva ner en barriär runt den platsen man tillåter vallörten att etablera sig - dess rötter är så djuptgående att de knappast kan grävas upp när den etablerat sig. Men har man ett ställe den kan växa på så är den SUPER!

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
SV: gödselvatten
« Svar #6 skrivet: 10 aug-13 kl 17:47 »
Är inte allt detta onödigt arbete när man så enkelt kan använda guldvatten? Eller finns det någon fördel med vallört eller nässelvatten över guldvatten
Mot vidderna...

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: gödselvatten
« Svar #7 skrivet: 11 aug-13 kl 09:34 »
Fördelen med nässel/vallörtsvatten är att vid bra tillgång av växterna går det att producera rikliga mängder av gödselvatten.

Huggorm

  • Gäst
SV: gödselvatten
« Svar #8 skrivet: 11 aug-13 kl 10:00 »
Fördelen med nässel/vallörtsvatten är att vid bra tillgång av växterna går det att producera rikliga mängder av gödselvatten.
Med hjälp av öl kan man tillverka rikliga mängder guldvatten

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: gödselvatten
« Svar #9 skrivet: 12 aug-13 kl 20:09 »
Eller te om man måste köra mycket bil....

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: gödselvatten
« Svar #10 skrivet: 06 okt-14 kl 03:01 »
Höga Kalium värden, det är varför.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: gödselvatten
« Svar #11 skrivet: 06 okt-14 kl 12:25 »
Är inte allt detta onödigt arbete när man så enkelt kan använda guldvatten? Eller finns det någon fördel med vallört eller nässelvatten över guldvatten

Ett större problem med urin är väl det natrium (salt) den har och som kan skada växternas rötter, särskilt i lerjord där saltet ackumuleras. Utöver t.ex. medicinrester eller patogener som kan finnas i urin, och en del hanteringsproblem när det gäller att få ut den på odlingarna  :-\
Ingen människa är illegal

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
SV: gödselvatten
« Svar #12 skrivet: 08 okt-14 kl 14:33 »
Nu lär urin innehålla precis de näringsmängder som passar för odling. Och eftersom man spär ut urinen med 9 delar vatten mot 1, så bör väl inte natrium utgöra ett problem? Själv äter jag inte mediciner och har sanerat truten på allt amalgam / kvicksilver, röker inte, dricker i princip inte alkohol, äter till största delen ekomat, så jag bör vara förhållandevis giftfri. Det busigaste jag dricker nu för tiden är svart te... :)
Mot vidderna...

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: gödselvatten
« Svar #13 skrivet: 08 okt-14 kl 18:37 »
Nu lär urin innehålla precis de näringsmängder som passar för odling. Och eftersom man spär ut urinen med 9 delar vatten mot 1, så bör väl inte natrium utgöra ett problem? Själv äter jag inte mediciner och har sanerat truten på allt amalgam / kvicksilver, röker inte, dricker i princip inte alkohol, äter till största delen ekomat, så jag bör vara förhållandevis giftfri. Det busigaste jag dricker nu för tiden är svart te... :)

Nä då är urin säkert finemang att använda! Förutom om du odlar i lerjord som tydligen binder näring alltför effektivt när det kommer till salt, eftersom salthalten då ökar hela tiden (så fick jag det berättat för mig i alla fall...). Eller ifall du drar på dig nån sjukdom som kan spridas via odlingarna. Men då ska det säkert vara ordentliga patogener för att överleva en längre tid på friland  ;D
Ingen människa är illegal

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
SV: gödselvatten
« Svar #14 skrivet: 09 okt-14 kl 17:21 »
Mot vidderna...

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: gödselvatten
« Svar #15 skrivet: 09 okt-14 kl 19:03 »
Läste en rapport från SLU för några år sedan, om användning av vallört som gödselmedel. Där stod att vallört innehåller ett gift som möjligen grönsakerna kunde ta upp, om man vattnade med gödselvatten gjord på den. Det skulle undersökas mer. Nu kan jag tyvärr inte hitta rapporten. Har därför inte vågat använda vallört.

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: gödselvatten
« Svar #16 skrivet: 13 okt-14 kl 22:34 »
Jag har läst ett par tusen sidor om vallört.

Enkelt sagt innehåller Vallört ett mindre giftigt ämne.
Rötterna innehåller mera, ca 10gånger mera.

I USA avråder man från att äta vallört.
Speciellt om man har leverproblem.

Läst om räkneexempel som säger att man måste äta 500kg blad  om dagen för en vuxen person att det skall vara akut toxiskt.

Men annars, har inte dina växter en lever är det inget problem. ;-)

Finns många exempel på de som använder det som komplementeringsfodring åt djur utan problem. (% av utfodringen)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: gödselvatten
« Svar #17 skrivet: 18 okt-14 kl 13:33 »
Nu hittade jag den. Det var detta jag läste som gjorde mej fundersam:  ???

 Lämpligheten att över huvud taget nyttja vallörten som foder eller inom medicin och hälsokost ifrågasätts numera på grund av växtens innehåll av pyrrolizidin-alkaloider,i fortsättningen benämnda PA. PA är ett toxin som kan ge allvarliga leverskador och misstänks också vara cancerogent (Teynoret al 1997). I juli 2001 gick U.S. Food and Drug Administration ut med en rekommendation till olika distributörer av kosttillskott och naturläkemedel att sluta sälja preparat innehållande vallört (Lewis 2001). I Canada har man infört restriktioner för försäljning av vallörtspreparat och i Tyskland är den endast tillåten för utvärtes bruk.

Läs mer om vallört här:  http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001595/01/Vall%C3%B6rt_som_v%C3%A4xtn%C3%A4ringsk%C3%A4lla.pdf







MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: gödselvatten
« Svar #18 skrivet: 18 okt-14 kl 13:41 »
Så här står det också:

 Vad händer med PA vid olika typer av processning? Tas toxinerna upp av gödslade kulturer? Lagras de i de utfodrade djuren? Wilkinson (2003) antar att PA oskadliggörs vid ensilering eller i våmmen hos idisslande kreatur,och Rodes (2002) ifrågasätter vallörtens skadlighet på människa. Oavsett vore det önskvärt med mer forskning för att undersöka om de toxiska ämnena finns kvar i kött, mjölk, frukt och grönsaker, om djuren utfodrats eller grönsakerna gödslats med vallört.

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: gödselvatten
« Svar #19 skrivet: 31 okt-14 kl 03:02 »
Vallört är med dagens forskningsläge tveksamt/inte rekommenderbart för mänsklig konsumtion.
Ingen man dör av om man äter lite, men får anses inte höra hemma i kosten.

Ett antal länders livsmedelsskyddsmyndigheter avråder konsumtion och förbjuder att man säljer vallört som mänsklig föda. (bladen direkt eller som te)

Men finns idag ingen forskning som pekar på att det skulle vara skadligt som gödning.

Håller själv på att odla fram ett antal plantor av Bocking 14. (den frö sterila sorten.)
Fick importera för det gick inte att få tag på i Sverige.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser