Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?  (läst 12167 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #20 skrivet: 17 mar-16 kl 19:48 »
oavsett vad du väljer så måste du kunna slipa kedjorna/banden. man kan ju skicka men det blir drygt.

Det finns seriösa sliperier som är både billiga och smidiga. Inte alls drygt/dyrt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #21 skrivet: 17 mar-16 kl 20:01 »
Det finns seriösa sliperier som är både billiga och smidiga. Inte alls drygt/dyrt.

Men om det går åt ca 3-6 blad per dag, så måste man ha ganska många blad om de skall skickas till slipning och man tänkt såga några dagar i rad!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #22 skrivet: 17 mar-16 kl 22:03 »
Men det som TiB tog upp att det står många oanvända sågverk här och var, kan inte det vara frestande? Om du kan få ett obetydligt begagnat verk som är bra till samma peng som du ger för ett vingligt nytt?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #23 skrivet: 18 mar-16 kl 09:07 »
Jag förstår inte varför ni förkastar klingsågverken?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #24 skrivet: 18 mar-16 kl 09:14 »
För min del är det pga att det är stationärt, tar stor plats och har ofta motorer som kräver att jag säkrar upp hela gården.
Eftersom jag inte har någon lämplig lokal att såga i vill jag enkelt kunna ta fram sågen från logen och snabbt börja såga om andan faller på.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #25 skrivet: 18 mar-16 kl 09:31 »
Och jag förkastar dem inte alls, men det verkar inte finnas något kompakt sågverk på Svenska marknaden. En vanlig modell med fast klinga blir både stor och dyr. Men visst, snubblade man över ett från Laimet till lågpris så...

Och tråden verkar vara inriktad på att det skall gå att köpa ett färdigt.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #26 skrivet: 22 mar-16 kl 18:47 »
Men om det går åt ca 3-6 blad per dag, så måste man ha ganska många blad om de skall skickas till slipning och man tänkt såga några dagar i rad!
Kör man 3 blad om dag så har man nog klantat sig eller sågat alldeles för länge. Strax över ett blad om dagen skulle jag vilja säga att det går. Kanske två om man har otur.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #27 skrivet: 22 mar-16 kl 18:49 »
Det finns seriösa sliperier som är både billiga och smidiga. Inte alls drygt/dyrt.
Jag sågar ganska mycket och min erfarenhet kring att skicka bandsågsblad är att det är både dyrt och drygt. Känner du till någon som slipar blad så skulle jag vara tacksam för tips.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #28 skrivet: 22 mar-16 kl 20:04 »
Perstorps Slipservice tex, de är både väldigt billiga, väldigt noggranna och mycket kunniga, samt fraktfria försändelser. När jag lämnar iväg klingor och frässtål/hyvelstål mm tex en onsdag, så har jag alltid paketen i retur onsdagen därpå. Det har aldrig slagit fel.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #29 skrivet: 23 mar-16 kl 15:54 »
Jag tror inte på billiga små bandsågar. Smala band, känsliga för föroreningar, besvärligt att slipa och skränka/stuka där man antingen behöver dyr utrustning eller måste lämna bort. Billiga bandsågar saknar ofta lyft för smaländan så där måste man modda eller krångla med domkraft/plankbitar etc. Dessutom håller små bandsågar med smala band dålig måttnoggranhet vid hård kvistar etc. Kedjesågen är enkel och robust. Lätt att använda och underhålla. Okänslig för orenheter och spiksågning. Flexibelt i att det går att såga både klent som övergrovt. Nä, jag skulle nog rösta för ett kedjesågverk.

Angående diskussionen av bredden på sågsnittet kan jag tycka att betydelsen av sågbredden överdrivs. För det första har sågkedjan ett snitt som ungefär  motsvarar det från en cirkelsåg. Med andra ord kan man såga bräder med en cirkelsåg med hänsyn till sågutbyte så kan man göra det med kedjesåg också. För det andra är det inte så enkelt att ett mindre sågsnitt resulterar i motsvarande ökat sågutbyte. Då vi postar med vissa preferenser på dimension kommer en del av det minskade sågsnittet resultera i mer bakved istället. Så i praktiken är skillnaden i reellt sågutbyte inte så stort som vissa vill påskina

Viktigt vid jämförelsen mellan bandsåg och kedjesåg är att man inte jämför ett bandsågverk för 200 000 med ett 40 000 kr kedjesågverk. I den jämförelsen är givetvis bandsågen överlägsen men i jämförelsen kedjesågverk mot bandsågarna i liknande prisklass skulle jag välja kedjesågen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #30 skrivet: 23 mar-16 kl 16:47 »
Nja, nu jämför du själv olika prisklasser. En billig liten bandsåg har ett fint snitt. Du kan inte jämföra snittet från ett stort bandsågverk när du vill framhålla visa på grovt snitt, och sedan ett klent billigt när du vill visa på dålig måttstabilitet.

Och i fallet med tjocka bakar så blir det också så att du får vankant eller blir tvungen att posta om när du inte får plats med ditt önskade sågutbyte under barken på grund av för grovt snitt. Ett grovt snitt kan aldrig vara önskvärt om man inte är ute efter spån.

Skulle kedjesågen vara okänslig för orenheter och spik? Band eller klinga med hårdmetall möjligen.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #31 skrivet: 13 apr-16 kl 17:59 »
det är visst stocklyft på bandsågverk. och det håller måtten som det skall vid normalt virke. är det så stora kvistar så det inte gör det vad skall man ha det till ved ? :-[ . Men du har rätt i att det är begränsat grovlek. på min går det inte att såga grövre än 70 cm stock och inte tunnare bräder än    2 mm men hur ofta är det. :-[

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #32 skrivet: 18 apr-16 kl 15:53 »
det är visst stocklyft på bandsågverk.

Fast är det de? Jag kanske har missat men du få gärna visa ett 30-40 000 kr bandsågverk med stocklyft?

Kellfris har inte det:
https://www.kellfri.se/sagverk

Woodlands har inte det:
http://woodlandmills.eu/se/produkt/hm126-electric-portable-sawmill/

WoodMizers billigare har inte det:
http://www.woodmizer.se/Produkter/Professionellt/S%C3%A5gverk/LT10

Eller har jag missat nått?


...och det håller måtten som det skall vid normalt virke. är det så stora kvistar så det inte gör det vad skall man ha det till ved ? :-[ .

Jovisst, alla kommersiella sågar ger väl ett hyfsat resultat men vad jag förstår så är det en erkänd svaghet med små bandsågar med smala band att de gärna vill vandra över grov kvist om du inte har perfekt slipat, skränkt och tillräckligt låg matningshastigheten. Sen kan jag tycka att även grov åkergranar har ett värde som sågad vara och att det är ett slöseri att elda upp grovt timmer hur fult de än må vara...


Nja, nu jämför du själv olika prisklasser. En billig liten bandsåg har ett fint snitt. Du kan inte jämföra snittet från ett stort bandsågverk när du vill framhålla visa på grovt snitt, och sedan ett klent billigt när du vill visa på dålig måttstabilitet.

Fast det gör jag ju inte? Jag jämför snittet på en kedjesåg med det från en klingsåg. Bandsågen har ett tunnare snitt än både kling och kedjesåg.


Och i fallet med tjocka bakar så blir det också så att du får vankant eller blir tvungen att posta om när du inte får plats med ditt önskade sågutbyte under barken på grund av för grovt snitt. Ett grovt snitt kan aldrig vara önskvärt om man inte är ute efter spån.

Helt rätt men det betyder inte att säg 10 % mindre sågsnitt ger 10 % mer sågutbyte. Ponera att du använder postning A för timmer med en toppdiameter på 30-33 cm och sågning med kedjesåg. Genom att byta till bandsåg så kan du helt plötsligt använda postning A för timmer med topp diameter 28-31 cm. Vid sågning av en 30 cm timmerstock kommer således postningen vara den samma och lika så utbytet. Enda skillnaden är mer spån och mindre bakved.
Så visst måste du förändra din posta om men vill du ha ut virke i några få standard dimensioner så måste man ha lite större diameterklasser och då kan man inte räkna hela vinsten med tunnare snitt till ökat utbyte. Desto större diameterklasser du har för postning desto mindre effekt får sågsnittet.
 

Skulle kedjesågen vara okänslig för orenheter och spik? Band eller klinga med hårdmetall möjligen.

Nja, skillnaden ligger väl i att det är billigare att spiksåga med en kedjesåg som bara behöver slipas om än med en bandsåg där risken att du måste kassera bandet är större. Varför finns det annars folk som blockar med kedjesåg och sågar upp med bandsåg?


Det jag vill säga är att jag tror inte att man kan kategoriskt förkasta kedjesågen endast utifrån sågsnittet. Kedjesågen är inte det optimala sågverket men fyller en funktion som ett billigt, flexibelt och mobilt system och är det ett bra alternativet för många småsågare...

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #33 skrivet: 18 apr-16 kl 18:29 »
Jag har aldrig haft problem med vandrande sågblad på min bandsåg. Sågar alla sorters träslag och mest grovkvistigt virke. Det är operatören som är problemet om sågbladet vandrar.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #34 skrivet: 19 apr-16 kl 19:23 »
  Lennartfors sågverk har stocklyft. Jag har en i varje ände. Måste ju gå att sätta på dom andra också

duett73

  • Inlägg: 42
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #35 skrivet: 28 apr-16 kl 10:46 »
Jag har en kedjesag marke bamsesagen ar jatte nojd med den simpla stabila konstruktionen.
att det blir mer sagspan ser jag inte som ett problem.
Egen kedjeslip behovs for precitionen I snittet.
Gar bra att saga aven grovt timmer senast jag sagade var det stora stockar nagra over 1m diameter pa grovsta
Tyngsta vagde over 2 ton for vi fick byta lastmaskin.
Haft min I ca 13 ar men sagar inte jamt bara nar jag ramlar pa stock numera.

Vill man ha en latthanterlig enkel sevice o stabil sag ar detta min rekomendation.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #36 skrivet: 26 jul-16 kl 13:31 »
Där vill jag instämma, som kedjesågverk är Bamsesågen i en klass för sig! Detta kombinerat med elektrisk 7,5 kW sågmotor gör den riktigt bra.

Ang Pilous demofilm ovan så var den riktigt dålig. Antar det var nån "ordermottagare" de skickat ut, så gör man inte!

Sen är det inget fel alls på en cirkelsåg heller, det finns nog en hel del stående som skulle gå att få loss billigt. Man gjuter det som ska gjutas, sätter upp verket och sågar virket till såghuset. Man förbättrar efter hand och kör det på en gammal lastbils eller traktormotor. En motor med varvtalsregulator kan va betydligt mindre och spara mycke diesel.


« Senast ändrad: 26 jul-16 kl 13:40 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #37 skrivet: 26 jul-16 kl 14:48 »
Vi har en halvgammal Ljunglösv2an  (vi köpte den mest för att min far fick bra pris på en begagnat som var i väldigt fint skick då) eldriven kedjesåg, den fungerar fint men är ganska primitiv och klumpig att använda, tar tid att ställa in, osv, men den fungerar och ger hyggliga snitt när man väl har justerat in den, fixat med kedjeinställningar, osv.

Vi byggde en kabelbana av en rostfri stålwire, små båtblock och grova fiskedrag, har faktiskt fungerat förträffligt.

Brukar lyfta av sågen och köra in den under tak med traktorn när man inte skall använda den på långa perioder.
Den är dock fruktansvärt tung att hantera jämfört med handenheter, men den löper ganska lätt på banan sedan, men banan kräver ett fundament där den kan stå absolut rakt, vi gjöt enb platta av betong som jag borrade ned ett gäng T-formade fästen i med vinkeljärn på toppen och ett per grova muttrar på en gängstångsbit i botten så att man kan efterjustera stålbanan vid behov om den av någon anledning har rört på sig.


Det är ju inte som en riktig proffs såg, men duger till husbehov.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

Gilbert

  • Gäst
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #38 skrivet: 26 jul-16 kl 15:05 »
Vi har ett Logosol M8 såg med Stihl MS 661 och har sågat plank till panel på byggnader.

Såga, torka och planhyvla lätt en sida. Blir inget större fel på denna panel.

Har också sågat grovt 10" x 10" i 4,5 meters längder helt enkelt.

Till husbehov behöver man inte köpa en såg för flera hundra tusen. Har sågat fram block och sedan sågat läkt och gles i Gjerdesågen, har fungerat det också.

Viktigt att ha nyslipade kedjor bara.

Skillnaden i "spill" blir mindre än man tror trots alla diskussioner mellan kedja resp band. Min kedjesåg har bättre snitt än den bandsåg som var här förra året och sågade upp vindfällorna till grannskapet.
Känns riktigt bra att vara oberoende och såga när man har tid och lust.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 3 användare
xaelanar, per.martinsson, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser