Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras blir bäst ekonomiskt?  (läst 2654 gånger)

Nannisz

  • Inlägg: 101
    • Småland
Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« skrivet: 05 jan-16 kl 09:35 »
Har idag hedemorahöns, vilket jag tänker fortsätta med. Har möjlighet att dela hönsgården och har snart klart hönshus nr 2. Skulle vilja ha en kombinationsras så jag får både ägg och kött, men ändå inga matmonster. Tänker ruva fram under hedemororna.   Jag vill kunna öppna mellan gårdarna när det inte är avelssäsong  :)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-16 kl 10:25 »
Säljer du något eller är det endast till dig själv?

Nannisz

  • Inlägg: 101
    • Småland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #2 skrivet: 05 jan-16 kl 10:55 »
Säljer du något eller är det endast till dig själv?


Jag har inte ens slaktat för eget bruk än så steg ett är att det ska vara för oss själva, två vuxna, två tonåringar och två stora hundar  :)
Så sälja känns avlägset just nu  ;)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #3 skrivet: 05 jan-16 kl 13:04 »
Föda upp djur under vår-sommar som man sen slaktar inför vintern och äter upp, under vintern håller man bara de djur som ska användas för nästkommande avelsperiod.

Får det under barmarksperioden maximal tillgång till naturens skafferi så kan man hålla sig på en skaplig nivå, men så fort man måste börja utfodra dem med "inköpt"/egenodlat foder så försvinner en del av det ekonomiska.

Jag skulle nog behålla Hedemororna och eller införskaffa en dvärgras som används som ruvmaskiner, kanske ersätta hedemororna med en större ras som fungerar bra som människoföda.

Nannisz

  • Inlägg: 101
    • Småland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #4 skrivet: 05 jan-16 kl 13:08 »
Föda upp djur under vår-sommar som man sen slaktar inför vintern och äter upp, under vintern håller man bara de djur som ska användas för nästkommande avelsperiod.

Får det under barmarksperioden maximal tillgång till naturens skafferi så kan man hålla sig på en skaplig nivå, men så fort man måste börja utfodra dem med "inköpt"/egenodlat foder så försvinner en del av det ekonomiska.

Jag skulle nog behålla Hedemororna och eller införskaffa en dvärgras som används som ruvmaskiner, kanske ersätta hedemororna med en större ras som fungerar bra som människoföda.

Vilken större ras tycker du vore lämplig som människoföda?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #5 skrivet: 05 jan-16 kl 13:47 »
New Hampshire kanske, de är snabbvuxna.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #6 skrivet: 05 jan-16 kl 14:47 »
New hampshire...rir..
australorp..faverolle..maran..sussex
Fjäderfän och kaniner

Nannisz

  • Inlägg: 101
    • Småland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #7 skrivet: 05 jan-16 kl 18:11 »
jag får kolla upp dem lite mer....
Funderat lite på Bresse, nån som har erfarenheter av dem?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #8 skrivet: 05 jan-16 kl 18:49 »
Kervennic nämnde i någon tråd att det fanns flera raser som var extra goda som man använde sig av i Frankrike, men att man bara använder sig av broiler (vad det nu är för ras, paddor kallar frun de stackars djuren i alla fall)  i Sverige när man vill ha snabbväxta köttdjur. Eländigt nog är mitt minne och forumets sökmotor lika usla ;)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #9 skrivet: 05 jan-16 kl 19:39 »
Det är definitivt en skillnad i smak och konsistens/struktur på en snabbväxt broiler och en någon långsamväxande "traditionell" kött/kombinationsras.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #10 skrivet: 05 jan-16 kl 20:47 »
Jag antar att man i Frankrike kan uppskatta kött av  hög kvalitet, och betala för det.  Här tycks det bara vara priset som gäller.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #11 skrivet: 05 jan-16 kl 21:03 »
Har inte tänkt på om det är skillnad mellan de olika raserna jag ätit, utom paddor förstås. Brukar mest lägga märke till att rymmartupparna som flyger omkring och envisas med att sova i träden är betydligt mörkare i köttet.

Jag slaktar vid för olika tidpunkter i deras liv, så det är svårt att dra sig till minnes vad som var orsaken till en speciell smak.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #12 skrivet: 05 jan-16 kl 21:15 »
Kervennic nämnde i någon tråd att det fanns flera raser som var extra goda som man använde sig av i Frankrike, men att man bara använder sig av broiler (vad det nu är för ras, paddor kallar frun de stackars djuren i alla fall)  i Sverige när man vill ha snabbväxta köttdjur. Eländigt nog är mitt minne och forumets sökmotor lika usla ;)

Forumets sökmotor är inte bra och dessutom söker den inte överallt, bl.a. på samhällstavlan, där kervennic skriver mycket och ibland halkar vi in på andra ämnen. Jag tror forumets sökmotor är likvärdig med om man gör en vanlig Googlesökning samt specificerar site:alternativ.nu.

Eftersom jag är envist lagd och dessutom hade ett ungefär lika vagt minne som du av detta inlägg, så snokade jag reda på det, via listning av kervennics inlägg. Jag tror i alla fall att det är det inlägg du syftar på:
Citera
Själv har inte provat nåt super snabbväxande men de två typerna som säljes i mitt region: en kött ras som verkar likna den som ska säljas i Sverige. Den heter "kött ras" eftersom de anses växa betydligt snabbare än de som är den vanligast ras där jag bor som har naken nacke ("nakenhalsade").
Den kött rasen har stor ben, vilken gör att den är inte så duktig för att leta efter mat och var alltid den sista att gräva ut smådjur. Enligt mig är det värd att vänta en månad till, eftersom nakenhalsade är betydligt godare än kött rasen. Den anses också tåligare, jag har aldrig sett en sjuk kyckling. Vet inte om den skulle anpassa sig till svenska kylan, där var det ar bara -5/-10 i en par vecka (men de var ute nästa alltid).

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=162360.msg1625160#msg1625160

Jag hittade först detta inlägg, som hjälpte mig att hitta kervennics inlägg, genom att det gav mig lite bättre idé om vilka sökord jag skulle använda. Det har liknande innehåll:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=123805.0

Sakinnehållet vill jag inte uttala mig om, eftersom jag vet för lite om höns.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #13 skrivet: 06 jan-16 kl 09:43 »
Vem behöver sökmotor när det finns hjälpsamma människor med minne :) Tack Anders!

Alltså, Azoo-Lina kan ha den nakenhalsade godingen som Kervennic pratade om. Cou Nu heter rasen.


Jag kan heller inte mycket om höns, men tycker de är kul att lära sig om nu när familjen "tvingat" mig in i fågelträsket ;D

Heureka62

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #14 skrivet: 15 jan-16 kl 08:28 »
Hej! Jag har Bresse och gillar dem skarpt. Tendens till att tupparna kan bli lite väl morska. Hönorna (vit ras) börjar lägga ägg vid 5 mån och lägger riktigt stora ägg. Har svart bresse på uppväxt och de verkar vara lite mer skygga än de vita. Bressen har varit mina bästa äggläggare.

jag får kolla upp dem lite mer....
Funderat lite på Bresse, nån som har erfarenheter av dem?
[/quote]

Nannisz

  • Inlägg: 101
    • Småland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #15 skrivet: 15 jan-16 kl 10:35 »
Hej! Jag har Bresse och gillar dem skarpt. Tendens till att tupparna kan bli lite väl morska. Hönorna (vit ras) börjar lägga ägg vid 5 mån och lägger riktigt stora ägg. Har svart bresse på uppväxt och de verkar vara lite mer skygga än de vita. Bressen har varit mina bästa äggläggare.

jag får kolla upp dem lite mer....
Funderat lite på Bresse, nån som har erfarenheter av dem?

Blir nog bara till att spara en tupp resten blir nog gryta 😉  låter bra med äggläggandet 😉  Hoppas de periodvis kan samsas med mina Hedemora....
Tror de vita är bättre för mig då de inte är så skygga ☺

claesagården

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #16 skrivet: 07 feb-16 kl 13:36 »
Vi har Lohman för ägg. De lägger väldigt bra :) Väldigt trevliga dessutom! Funderar på att införskaffa Maran för kött. Har hört att det ska vara väldigt gott kött..  :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #17 skrivet: 07 feb-16 kl 14:56 »
Har idag hedemorahöns, vilket jag tänker fortsätta med. Har möjlighet att dela hönsgården och har snart klart hönshus nr 2. Skulle vilja ha en kombinationsras så jag får både ägg och kött, men ändå inga matmonster. Tänker ruva fram under hedemororna.   Jag vill kunna öppna mellan gårdarna när det inte är avelssäsong  :)
Tillåter Lanthönsklubben att du har flera raser samtidigt mtp korsningsrisken?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #18 skrivet: 07 feb-16 kl 18:00 »
Har man inte genbank torde det inte vara något att bry sig om.

Nannisz

  • Inlägg: 101
    • Småland
SV: Vilken ras blir bäst ekonomiskt?
« Svar #19 skrivet: 08 feb-16 kl 11:19 »
Då någon lanthönsklubb inte ens vet att jag har höns borde det inte ara ett problem  ;)
Skämt å sido, jag har ju inte genbank, och jag vet att man aldrig kan vara säker på vad man har utan genbank.
Vårens projekt är att bygga om och ut hönsgården samt dela den på två, hönshus nr2 ska också färdigställas.
Efter som köttrasen kommer införskaffas som ägg och läggas under nån av mina hönor så hinner det inte bli nån större korsningsfara i år och beroende på antal delas de nog på till vintern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser