Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.  (läst 3570 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« skrivet: 08 okt-15 kl 22:40 »
En erkänd brittisk biolog vid namn Darren Naish har en podcast där han pratar om allt möjligt som har med biologi att göra. I senaste avsnittet pratar han om Dong Tao-höns fötter. Det börjar vid 1:07:00. Observera att det är på engelska.

http://tetzoo.com/podcast/2015/10/8/episode-47-breading-a-machairodont

För er som inte vet vad Dong Tao är så är det en asiatisk ras som ser ut såhär:

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #1 skrivet: 11 okt-15 kl 15:51 »
Usch, de fötterna ser hemska ut! Vad är anledningen till att avla fram såna? Jag begrep mig inte på podcasten.


Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #2 skrivet: 11 okt-15 kl 18:33 »
Usch, de fötterna ser hemska ut! Vad är anledningen till att avla fram såna? Jag begrep mig inte på podcasten.

Man äter benen och fötterna.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #3 skrivet: 11 okt-15 kl 19:50 »
Kycklingfötter är ju mycket populär mat i stora delas av Asien. De europeiska kycklingfötterna exporteras numera till Asien. Kan man får varje fot att väga lite mera så är ju det naturligtvis bra ekonomi i det

http://www.atl.nu/skog/brist-p-f-tter-h-mmar-export

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #4 skrivet: 11 okt-15 kl 20:04 »
P.g.a. långsam uppkoppling lyssnar jag inte på podcasten. Sammanfatta gärna. Vad säger biologen?

Min preliminära uppfattning är att sådan avel är djurplågeri. Jag föreställer mig att den förorsakar hönsen lidande, men jag vet inte.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #5 skrivet: 11 okt-15 kl 20:41 »
P.g.a. långsam uppkoppling lyssnar jag inte på podcasten. Sammanfatta gärna. Vad säger biologen?

Min preliminära uppfattning är att sådan avel är djurplågeri. Jag föreställer mig att den förorsakar hönsen lidande, men jag vet inte.

Jag skapade tråden innan jag lyssnade klart på podden, faktiskt. Jag såg länken, tänkte "åh, de pratar om en hönsras, och en exotisk sådan dessutom, det här måste jag lägga upp på forumet!" När jag väl lyssnat så var det inte så intressant som jag hade hoppats. Ämnet var theropodfötter (dvs fötterna hos de tvåbenta köttätande dinosaurier som är förfäder till fåglarna, och som ju är väldigt lika fågelfötter), och lyssnaren frågade om dinosaurierna kunde tänkas ha Dong Tao-liknande fötter, och frågade om man kunde se det på skelettet. Svaret var att dinosaurierna väldigt osannolikt hade såna fötter (det var inte troligt att sådan vävnad skulle uppstå naturligt; om något vill man ha så lite massa som möjligt längst ut på lemmarna, så man kan röra sig snabbt) och att man sannolikt inte kunde se på Dong Taoers skelett att deras fötter såg annorlunda ut, eventuellt att det fanns en liten skillnad.

Även jag tvivlar på hälsan hos dessa höns. De lär ha lättare att bli tagna av rodvjur än andra höns (vara sämre på att fly, pga ovan nämna skäl), och måste de inte ha väldigt lätt att få kalkben? Eventuellt så har de alla kalkben redan, de ser ju faktiskt ut att vara drabbade av avancerade fall av detta.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #6 skrivet: 12 okt-15 kl 08:52 »
Hur äter man kycklingfötter?  Jag menar, man kan väl inte äta själva fjällen och klorna?  Kokar man och skalar?  Vad består de där extratjocka fötterna av?  Finns det muskler där?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #7 skrivet: 12 okt-15 kl 10:55 »
Kycklingfötter äts på många håll. I Mexiko är den ganska vanlig tex.
Och på de ögrupper som finns utanför USAs kuster.
I programmet om Johnny Cash så pratar han själv om en fattig uppväxt och hur de åt kycklingfötterna då prästen ätit kycklingen efter husförhöret .
Men både afrikaner och kineser har ju sökt lyckan i USA och tagit med sig sina mattraditioner

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #8 skrivet: 12 okt-15 kl 11:04 »
Citera
[/b]

ja, precis, men hur äter man dem?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #9 skrivet: 12 okt-15 kl 11:07 »
Kycklingfötter äts på många håll. I Mexiko är den ganska vanlig tex.
Och på de ögrupper som finns utanför USAs kuster.
I programmet om Johnny Cash så pratar han själv om en fattig uppväxt och hur de åt kycklingfötterna då prästen ätit kycklingen efter husförhöret .
Men både afrikaner och kineser har ju sökt lyckan i USA och tagit med sig sina mattraditioner

Ja, precis, men hur tillagar man och äter dem?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #10 skrivet: 12 okt-15 kl 12:18 »
Finns så många recept på nätet om man söker. Men från friterade till kokta och allt däremellan.
Man får flå dem först för att få bort den yttre fjälliga huden.
Fötterna innehåller massor av gelatin och ska ge en bra buljong.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #11 skrivet: 12 okt-15 kl 12:19 »
Hur äter man kycklingfötter?  Jag menar, man kan väl inte äta själva fjällen och klorna?  Kokar man och skalar?  Vad består de där extratjocka fötterna av?  Finns det muskler där?

Nej, man äter liksom bara det mjuka. Hud och... Senor och brosk, kanske? Mycket muskler finns där inte iallafall. Klor, fjäll och  skelett avlägsnas. Jag åt såna i Kina.

Du får väl söka på Youtube om du vill veta mer i detalj hur man tillagar dem. :P
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #12 skrivet: 12 okt-15 kl 12:22 »

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #13 skrivet: 13 okt-15 kl 08:41 »
Å, tack för länken! Verkar som grejen är att göra buljong.  Fast någon är nämnd att sitta och gnaga på fötterna också.  Jag borde pröva att använda hönsfötterna någon gång. Fast det känns motigt.  I princip bör man ju använda allt på djuren, så att de kommer till så mycket nytta som möjligt.   

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #14 skrivet: 13 okt-15 kl 10:00 »
Det finns ju en massa videor som visar hur man gnager av kycklingfötterna

https://www.youtube.com/watch?v=tyJavZpFzCo

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #15 skrivet: 13 okt-15 kl 18:26 »
Jag behöver tydligen lära mig att söka på Youtube. Alltså gnager höngkongborna gärna på hönsfötterna. Men är det någon här på forumet som använder hönsfötterna?

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: En biolog pratar om Dong Tao-höns fötter.
« Svar #16 skrivet: 13 okt-15 kl 20:45 »
Jag behöver tydligen lära mig att söka på Youtube. Alltså gnager höngkongborna gärna på hönsfötterna. Men är det någon här på forumet som använder hönsfötterna?

Här har du lite recept: https://www.youtube.com/results?search_query=how+to+cook+prepare+chicken+feet
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser