Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morotsfröna gror inte  (läst 4919 gånger)

adde1966

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
Morotsfröna gror inte
« skrivet: 26 jun-17 kl 14:16 »
Har någon haft samma problem att Morotsfröna inte gror? på trettio löpmeter har kanske ett tiotal tittat upp efter fyra veckor.
jag har sått kålrot och palsternacka i samma land men de kommer som de ska. Fem löpmeter var en annan sort som kom fint i ett annat land, (samma fröpåse).

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #1 skrivet: 26 jun-17 kl 17:26 »
Hur menar du när du skriver en annan sort från samma fröpåse? Brukar inte det vara samma sort i samma påse?

Jag har bara haft problem med utebliven groddning när jag höstsått en blöt vinter. Annars tycker jag att de brukar komma. Dock är de ju alltid lite sena och kommer ojämnt. Om fröna inte var gamla så skulle jag tro att de kommer snart.

Mvh
Magnus

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #2 skrivet: 26 jun-17 kl 18:22 »
Har någon haft samma problem att Morotsfröna inte gror? på trettio löpmeter har kanske ett tiotal tittat upp efter fyra veckor.
jag har sått kålrot och palsternacka i samma land men de kommer som de ska. Fem löpmeter var en annan sort som kom fint i ett annat land, (samma fröpåse).
  Har du i vattna då efter som dom inte gror ?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #3 skrivet: 26 jun-17 kl 18:23 »
I mitt land med lera på villatomten är det omöjligt att få morotsfröna att gro. Eller ibland verkar något sticka upp men det försvinner sedan utan att komma någon vart. Jag tror det finns några kryp i jorden där som tar dem.

På sandjorden vid sommarstugan verkar varenda morotsfrö gro och frodas.

adde1966

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #4 skrivet: 26 jun-17 kl 20:19 »
Hur menar du när du skriver en annan sort från samma fröpåse? Brukar inte det vara samma sort i samma påse?

Jag har bara haft problem med utebliven groddning när jag höstsått en blöt vinter. Annars tycker jag att de brukar komma. Dock är de ju alltid lite sena och kommer ojämnt. Om fröna inte var gamla så skulle jag tro att de kommer snart.

Mvh
Magnus
jag menar att jag sått två sorter, den ena sorten har jag sått i ett annat land också, och där grodde den.

adde1966

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #5 skrivet: 26 jun-17 kl 20:22 »
  Har du i vattna då efter som dom inte gror ?
Ja, jag har vattnat och hållit fuktigt hela tiden.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #6 skrivet: 27 jun-17 kl 08:11 »
Har du odlat morötter där många år i rad? Funderar på om det kan vara nå´t i jorden som äter upp fröna. När det gäller tomater så är det bra att odla hög tagetes mot nematoder. Det finns väl nå´t samband mellan lök och morötter, eller mins jag fel? Någon som vet?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #7 skrivet: 27 jun-17 kl 10:56 »
Har du odlat morötter där många år i rad? Funderar på om det kan vara nå´t i jorden som äter upp fröna. När det gäller tomater så är det bra att odla hög tagetes mot nematoder. Det finns väl nå´t samband mellan lök och morötter, eller mins jag fel? Någon som vet?

Det är väl så att löken motverkar morotsflugan och moroten motverkar lökflugan???

Om dessa angriper ogroddade frön har jag inte en aning om.

Mvh
Magnus

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #8 skrivet: 27 jun-17 kl 12:18 »
Jag har precis samma problem, jättebesvärligt är det!

adde1966

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #9 skrivet: 27 jun-17 kl 20:26 »
Har du odlat morötter där många år i rad? Funderar på om det kan vara nå´t i jorden som äter upp fröna. När det gäller tomater så är det bra att odla hög tagetes mot nematoder. Det finns väl nå´t samband mellan lök och morötter, eller mins jag fel? Någon som vet?
Det är ett ganska nyupptaget land, pinnmo med mycket lera i. Har djupgrävt och myllat ned kompost och brunnen stallgödsel i tre år.
Hade samma problem först året, andra året gick 75% till. men kålrot och palsternacka i samma land har givit full pott alla år.

 

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #10 skrivet: 27 jun-17 kl 21:56 »
Små myror kan också förstöra en sådd. Då kommer det upp väldigt lite i såraden, bitvis ingenting alls. Samtidigt kan det komma upp en del mellan raderna.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #11 skrivet: 28 jun-17 kl 11:57 »
I år har går det f:n inte. De första två raderna som såddes mycket tidigt kom men sedan verkar det helt omöjligt. Sår om för andra gången nu (skam den som ger sig). Testar med att lägga ett lager billig plantjord som såbädd för att se om det hjälper. Det har aldrig varit några morötter i den odlingsbädden men jag har öst i kompost för att förbättra den rätt tunga lerjorden funderar på om det blivit för näringsrikt eller nått.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

adde1966

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #12 skrivet: 28 jun-17 kl 17:18 »
I år har går det f:n inte. De första två raderna som såddes mycket tidigt kom men sedan verkar det helt omöjligt. Sår om för andra gången nu (skam den som ger sig). Testar med att lägga ett lager billig plantjord som såbädd för att se om det hjälper. Det har aldrig varit några morötter i den odlingsbädden men jag har öst i kompost för att förbättra den rätt tunga lerjorden funderar på om det blivit för näringsrikt eller nått.
jag funderar som du är inne på, att göra en såbädd. det kanske är en ogynnsam jordstruktur? allt annat gror ju där som det ska. Jag har krupit med lupp och petat men inte sett annat än mask, jag ska så om och prova med en annan jord som såbädd ovanpå, Hör gärna av dig hur dina tester fungerade. Med vänlig hälsning Anders

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #13 skrivet: 29 jun-17 kl 15:24 »
Jag får så morötter på lite olika ställen för att få några morötter. För på vissa platser går det bara inte. Jag har mycket svartmyror och jag tror de tjuvar mycket av fröna. Bara en gissning.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #14 skrivet: 29 jun-17 kl 16:08 »
Myrorna äter inte morotsfrön! Däremot kan de torka ut jorden genom att lufta jorden,  så att groningsförhållandena blir dåliga

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #15 skrivet: 30 jun-17 kl 13:14 »
Myrorna äter inte morotsfrön! Däremot kan de torka ut jorden genom att lufta jorden,  så att groningsförhållandena blir dåliga

Ok då är det inte de som är problemet här i så fall.

Men visst finns det myror som samlar frön? Då borde de väl äta fröna med. Men det kanske inte finns några svenska arter som gör det

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #16 skrivet: 30 jun-17 kl 16:17 »
Myrorna äter inte morotsfrön! Däremot kan de torka ut jorden genom att lufta jorden,  så att groningsförhållandena blir dåliga
Ingen har någonsin påstått att myrorna skulle äta upp fröna! Men de rör om ordentligt på sitt eget vis.
Vad som orsakar problemet med morotsfrön som inte gror, är ännu så länge en gåta.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #17 skrivet: 01 jul-17 kl 08:49 »
Jag fick så om mina vintermorötter. Jag har en ide om att det är kinkigare hur bra det gror nu för tiden när det används mindre gift vid fröodlingen. Men det problemet tar jag gärna och sår om, om det behövs. Det är så positivt att slippa gift.
kretslopp

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #18 skrivet: 06 jul-17 kl 16:12 »
jag funderar som du är inne på, att göra en såbädd. det kanske är en ogynnsam jordstruktur? allt annat gror ju där som det ska. Jag har krupit med lupp och petat men inte sett annat än mask, jag ska så om och prova med en annan jord som såbädd ovanpå, Hör gärna av dig hur dina tester fungerade. Med vänlig hälsning Anders

Jo det verkar funka och allra bäst raden som jag sådde i barkmull,-den ser ut som jag tappat fröpåsen, så där verkar varenda frö hitta upp- förmodar att barkmullen är bra på att hålla rätt fuktighet. Fortfarande inte ett liv, jo tre plantor alldeles i kanten där jag sådde utan påsjord.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

adde1966

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Morotsfröna gror inte
« Svar #19 skrivet: 12 jul-17 kl 07:25 »
Jo det verkar funka och allra bäst raden som jag sådde i barkmull,-den ser ut som jag tappat fröpåsen, så där verkar varenda frö hitta upp- förmodar att barkmullen är bra på att hålla rätt fuktighet. Fortfarande inte ett liv, jo tre plantor alldeles i kanten där jag sådde utan påsjord.
Jag gjorde en liknande manöver som du. Blandade lite sand i en påse ica plantjord och sållade den i ett centimetertjockt lager över bädden och sådde i det.
Det har grott hundra procent. Kanske det är viktigt med finkornig såbädd, eller gror det lättare i Juli? Jag ska i varje fall göra en sån här såbädd nästa vår, tror jag är på rätt spår.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser