Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovfåglar & höns  (läst 2450 gånger)

Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
Rovfåglar & höns
« skrivet: 01 jul-17 kl 11:02 »
Hej vi håller på att bygger hönshus & gård för fullt vi har tänkt att de skall kunna röra sig fritt även i trädgården. Här på skånska  landsbygden i en gammal utdikad mosse finns gått om rovfågel. Här är Glador, Ormvråk, kärrhök vid enstaka tillfälle, duv/sparvhök har inte lyckats identifiera vilket de dyker in snabbt och ut genom träden i trädgården o även runt  huvudet när vi bygger, även frekvent med pilgrimsfalk.
Även stykarkatter eller muskelknutten som vi kallar honom han är trebent o har ett enormt revir som sträcker sig över Grannbyarn aldrig sett en katt där man tydligt ser musklerna och han har gjort gång på några av de nio det syns.
Vad behöver vi tänka på vid utegång för kycklingarna
Tesslinn

Postat med Alternativ.nu´s app


Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Rovfåglar & höns
« Svar #1 skrivet: 01 jul-17 kl 11:05 »


Hej vi håller på att bygger hönshus & gård för fullt vi har tänkt att de skall kunna röra sig fritt även i trädgården. Här på skånska  landsbygden i en gammal utdikad mosse finns gått om rovfågel. Här är Glador, Ormvråk, kärrhök vid enstaka tillfälle, duv/sparvhök har inte lyckats identifiera vilket de dyker in snabbt och ut genom träden i trädgården o även runt  huvudet när vi bygger, även frekvent med pilgrimsfalk. För att i te tala om kråkor, korpar, råkor o kajor
Även stykarkatter eller muskelknutten som vi kallar honom han är trebent o har ett enormt revir som sträcker sig över Grannbyarn aldrig sett en katt där man tydligt ser musklerna och han har gjort gång på några av de nio det syns.
Vad behöver vi tänka på vid utegång för kycklingarna
Tesslinn

Postat med Alternativ.nu´s app




Postat med Alternativ.nu´s app


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Rovfåglar & höns
« Svar #2 skrivet: 01 jul-17 kl 11:30 »
För kycklingar är kråkfåglar absolut största risken.  De är smarta och påpassliga. Jag har haft kråkor som dödat kycklingar av Stor Sussex som var lika stora som vuxna dvärghöns.  Och skator går in  i mitt hönshus och tar ägg om jag inte  plockar dem direkt. Så underskatta inte dessa fåglar!
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Rovfåglar & höns
« Svar #3 skrivet: 01 jul-17 kl 11:37 »
För kycklingar är kråkfåglar absolut största risken.  De är smarta och påpassliga. Jag har haft kråkor som dödat kycklingar av Stor Sussex som var lika stora som vuxna dvärghöns.  Och skator går in  i mitt hönshus och tar ägg om jag inte  plockar dem direkt. Så underskatta inte dessa fåglar!

Det är kycklingar av Brahma men det tar ju ett tag innan  de vuxit till respekterande storlek

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser