Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blötläggning av säd  (läst 2433 gånger)

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
blötläggning av säd
« skrivet: 24 okt-16 kl 12:09 »
blötlägger ni alltid er säd ni som odlar för husbehov och hur gör ni med foder åt höns har odlat en nakenkorn, middsomarråg och vanligt korn det vanliga kornet tänkte jag annvända till hönsen, läste att det är viktigt att blötlägga och torka i ugn bla på saltåkvarns sida http://www.saltakvarn.se/recept/dextrinering-av-sad/
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: blötläggning av säd
« Svar #1 skrivet: 14 nov-16 kl 07:15 »
Har aldrig gjort det, varken till foder eller egen konsumtion. Jag titta på länken, känns inte som det är viktigt, men det har säkert positiva effekter.
Om du provar får du gärna återkomma med utvärdering. Mvh

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: blötläggning av säd
« Svar #2 skrivet: 14 nov-16 kl 11:26 »
Blötläggning och dextrinering är olika saker. Jag tycker Saltåkvarn borde kunnat hålla isär det tydligare, men det finns många tecken på att något inte längre fungerar så bra på Saltåkvarn.

Blötläggning är en möjlig metod i olika sammanhang för både människoföda och djurföda.
Dextrinering är en specialmetod som är mer arbetskrävande, och som jag tror oftast utförs med kortare blötläggning än vad som beskrivs här. Kanske enbart sköljning följt av mild rostning. Dextrinering kan användas dels för att göra kokt helsäd mer lättsmält (få en effekt liknande bra väder vid mognaden eller för ändamålet särskilt lämpade vetevarianter, t.ex. enkornsvete eller emmer). Det kan också användas för att kunna mala havre, som annars är för fett.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 6 användare (2 dolda)
ekont22, xaelanar, alternaiv, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser