Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skotträdsla  (läst 3410 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Skotträdsla
« skrivet: 31 okt-11 kl 20:09 »
 Har ni några bra tips på hur ni lindrat eller tom botat skotträdsla/åskrädsla/fyrverkerirädsla?
Eller är det helt omöjligt ???
Vad har fungerat?
Vad har inte fungerat?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Skotträdsla
« Svar #1 skrivet: 31 okt-11 kl 20:20 »
De som kommit hit som vuxna har jag inte tränat bort rädslan som fanns när de kom, de har tillstånd att vara i sängen nyårsafton istället och vid åska  o:)

Lillskruttan tog jag som unghund med in till stan när de hade fyrverkerier, upp i famnen och under jackan. Ett finger innanför halsbandet och så kliade jag henne konstant under de 15-20 minuter det höll på att smälla. Hon ryckte och darrade hela tiden i början, men jag bara fortsatte att klia henne, pratade inte med henne, utan hon fick sitta där under jackan i min oberörda famn. När de återstod 5 minuter så slappnade hon av/gav upp. ryckte till på avslutningscrecsendot men avreagerade direkt.
Har inte haft en reaktion från henne någonsin på fyrverkerier/skott/åska.

Hon väger 5-6 kilo som vuxen bör kanske tilläggas  o:)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Skotträdsla
« Svar #2 skrivet: 31 okt-11 kl 20:36 »
Min bror tränade sin jakthund när den var valp att lära  sig hantera smällarna.
Hunden är en springer spanniel och användas till apport vid fågeljakt.

Han hade en leksakspistol i fickan och sköt skott med jämna mellanrum när han var ute och gick med hunden.
Dom första skotten avlossade han med pistolpipan inlindad i en trasa för att minska ljudet.
Första skotten så reagerade hunden kraftigt men eftersom min bror bara fortsatte att gå och prata med hunden utan att själv visa någon räddsla för skotten så slutade hunden att bry sig om skotten efter några promenader. Så efter några dagar kunde han gå omkring med pistolen i näven och skjuta ner i marklen utan att hunden brydde sig.

Då åkte han till skjutbanan och stannade någon km bort vid skjutträning. Sedan gick dom runt i skogen för att komma närmare och närmare skjutbanan utan att min bror visade något intresse för skotten utan pratade lugn med hunden. Så till slut visste hunden att skott var inget man brydde sig om. Då började man så smått träna med riktiga vapen. Först på lite håll från hunden Sedan allt närmare.
Till slut kunde hunden var med i jaktskyddet vid fågeljakt.

Enda problemet han har med hunden vid nyår är att hunden ligger vid dörren och gnyr och vill komma ut för att hämta fåglarna. ;)
Öppnar han dörren och går ut med hunden mitt i värsta smällandet så lugnar den direkt ner sig då den förstår att det inte är jakt utanför utan längre bort.
(Han bor i Örebro stad så det är rätt häftiga smällar som man skjuter.)

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Skotträdsla
« Svar #3 skrivet: 03 nov-11 kl 15:34 »
Det som fungerat bäst är träning med cd-skiva med skott.
Fick hunden att gå från vild panik till att tycka det var obehagligt, men hon kunde ändå fortsätta koncentrera sig.
Dock förstördes det av några ungar som kastade smällare intill oss....

Det tar tid att träna, tränade i mer än ett halvår med skiva.
Kombinerade med DAP och Zylkene på nyår men vet inte om det hade effekt.

Varje år, ungefär vid denna tid, är det dags att börja träna inför årets nyår igen, så man håller träningen igång.

Var underbart i skogen häromdagen när vi hörde två skott - svansen åkte ner och hon tittade på mig, sen kunde hon nosa vidare och var glad igen.

tonyb

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Skotträdsla
« Svar #4 skrivet: 28 apr-12 kl 22:58 »
det sättet som fungerade på min hund, var att inte visa att man bryr sig om att det smäller.
och om hunden visar att den är rädd så gå inte efter och tyck synd om den.


Har ni några bra tips på hur ni lindrat eller tom botat skotträdsla/åskrädsla/fyrverkerirädsla?
Eller är det helt omöjligt ???
Vad har fungerat?
Vad har inte fungerat?
Mvh
Charlotte

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Skotträdsla
« Svar #5 skrivet: 06 okt-12 kl 18:43 »
Vår rottweiler har alltid accepterat plötsliga och höga ljud. Hon tror att fyrverkerier och smällare är leksaker (hon får såklart inte springa och ta de) och pistolskott bryr hon sig inte ett dugg om. Tror att uppväxten i slumområde hjälpt till lite där ;)

Min mammas hund som är en fågelhund är livrädd för alla ljud. När vi var hundvakt förra sommaren testade vi att skjuta med luftpistol en bit ifrån henne och första gångerna var det svansen mellan benen och oroligt, men när hon insåg att våran hund inte brydde sig och att vi inte fjantade med henne för att hon blev rädd så var allt helt okej!

Jag skulle alltså rekommendera att man tar hjälp av någon som har en lugn och stabil hund när man ska träna med sin oerfarna valp eller vuxna skotträdda hund! Lycka till :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

835 gäster, 2 användare (1 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser