Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skötselfunderingar..  (läst 5050 gånger)

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #20 skrivet: 24 nov-13 kl 17:18 »
nu får jag väl alla på mig men varför slaktar du inte bocken när det är dags för killning, då har hon sällskap ändå, då hinner du fundera på hur du ska ha det framöver, får elin en getkilling måste du ändå ha en ny bock, då köper du en killingbock som du kan få tam och kan ha alla i samma hägn, varför ska man föda två bockar helt i onödan

Sådär tänker jag också.. Fast jag ska försöka sälja bocken istället, eftersom jag bara är ute efter getmjölken, sen har han gjort sitt jobb ;)
Jag är i samma situation nämligen, har en bock och en get och vill antagligen hellre ha kvar killingen än bocken....


fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #21 skrivet: 25 nov-13 kl 22:17 »
javisst om man inte vill slakta så, bara det att det inte är så lätt att sälja bockar, brukar alltid försöka det först också, men det är gott med getkött

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: skötselfunderingar.
« Svar #22 skrivet: 26 nov-13 kl 00:58 »
javisst om man inte vill slakta så, bara det att det inte är så lätt att sälja bockar,
Nej, och det är inte lätt att kolla en köpare.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #23 skrivet: 26 nov-13 kl 08:34 »
Det är lättare att både sälja bockar och kolla upp köparen för den som är medlem i Allmogegetföreningen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 6 användare (1 dolda)
Tli, fri, Gröfre Slissing, ärt, Clara Palmcrantz

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser