Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matmängd till mina två getter.  (läst 4884 gånger)

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #20 skrivet: 12 dec-13 kl 17:08 »
 ;D
Efter slit, svett och ännu mer slit så är nu ett vindskydd uppe så jag kan dela på dom när det är dags.

Ok, vad bra att jag läser detta nu. Så jag får bygga ett till vindskydd i den andra hagen till bocken. Kul när det händer lite ;D

Quick question, bör det vara upphöjt golv (typ lastpall och sen täta den) och sen halm, eller räcker det med typ 20-30 cm halm på marken (och sen fyller på det så det hålls fräscht) i vindskyddet för bocken som kommer bo där?


NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #21 skrivet: 12 dec-13 kl 17:11 »
Nä. Getterna har nog inte läst den boken om brunstperiodens längd, speciellt inte om det finns en snygg, fertil bock i närheten ;) . (Från vem kommer den informationen förresten, inte från någon på föreningen, hoppas jag?)

En person som har allmogegetter själv helt enkelt :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #22 skrivet: 12 dec-13 kl 17:13 »
Jag har bäst erfarenheter av halm direkt på cementgolv.  Trall eller liknande under halmen har för mig blivit kladdigt.  Hur et blir med jord under vet jag inte.  Beror antagligen en del på hur dräneringen fungerar på just den platsen.

  Dragfritt är nog viktigast, och att det blir torrt.  Om du lägger på halm allteftersom, så borde ytan bli hyfsat torr.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #23 skrivet: 12 dec-13 kl 17:20 »
Ok.
Jag har fri tillgång till halm så jag kan ösa på rätt bra. :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #24 skrivet: 12 dec-13 kl 17:22 »
En sån lyx!  Grattis!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #25 skrivet: 12 dec-13 kl 17:32 »
Tänkte att andra getägare kanske vore intresserade av att läsa det nya som lagts in i handboken under getter. Tyckte att fliken foder kom med en bra lista på ätbart och giftiga växter. Bilder har även flitigt lagts in.

http://handbok.alternativ.nu/Djur/Getter

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #26 skrivet: 21 dec-13 kl 12:53 »
Tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser