Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderfäregistret jordbruksverket  (läst 38652 gånger)

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Fjäderfäregistret jordbruksverket
« skrivet: 11 apr-08 kl 14:38 »
Jag undrar hur många av er som är registrerade i fjäderfäregistret. Är själv inte det men funderar på att göra det.
Någon som vill dela med sig om för och nackdelar med att vara registrerad. Jag vet att man SKA registrera sig om man så mycket som ger bort ett enda ägg men hur många bryr sig om det?
En annan fråga är om den registreringen täcker för sk broiler oxå, då vi har ett gäng såna med jämna mellanrum.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #1 skrivet: 11 apr-08 kl 21:42 »
Självklart är jag registrerad! Det är enkelt, gratis och innebär inga förpliktelser. Fördelen är att om området drabbas av smittor så känns det tryggt att veta att man kommer att omfattas av information och åtgärder så man inte behöver vara orolig.

Man anger var man bor, hur många djur man maximalt planerar ha och hur man har dem (ute/inne...).

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #2 skrivet: 12 apr-08 kl 13:14 »
Har oxå hört att många får besök och att dessa besök då kostar, någon som vet hur mycket och vad dem kollar då?
Fjäderfäregistret har inte med saken att göra utan har som syfte att skydda människor och djur vid smittspridning.

Skaffa fler än 350 värphöns så måste du anmäla till värphönsregistret istället, skaffa fler än 500 fjäderfä så måste du förpröva hos länsstyrelsen vid ny-, om- och tillbyggnader.

Bli ovän med grannar eller vanvårda djuren är annars ett säkert sätt att få besök av kommunens inspektörer.

Har du då inte anmält ditt djurinnehav eller dina djur inte sköts på rätt sätt så ser det ju inte så bra ut i inspektörens ögon.
« Senast ändrad: 12 apr-08 kl 13:17 av Strajder »

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #3 skrivet: 12 apr-08 kl 19:21 »
Efter era inlägg så tror jag faktiskt att jag ska anmäla mig jag oxå. Har ju än så länge bara ägg till egen konsumtion men snart nog kommer där att bli många nog för bekanta och släkt att köpa  :)
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #4 skrivet: 13 apr-08 kl 20:09 »
Ser man till hur olika register och regler kring jordbruk och djurhållning är utformade så är nog fjäderfäregistret det som jag personligen anser är enklast och trevligast utformat. Som avskräckande exempel på senare tid är reglerna kring hästtransporter. Där kan man tala om stora kostnader för den enskilde och stort kaos och otydlighet även från myndighetshåll!

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #5 skrivet: 20 okt-10 kl 19:20 »
Hur många av er har anmält till jordbruksverkets fjäderfäregister?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #6 skrivet: 20 okt-10 kl 19:32 »
Inte jag... Säljer i dagsläget inga ägg och har färre än 350 djur. Så jag behöver inte registrera mig som det ser ut nu.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #7 skrivet: 20 okt-10 kl 20:20 »
Jag ringde och frågade och jag behöver inte anmäla mej, har för få höns och säljer inte ägg (fniss, har bara fått 5 ägg från mina höns än, så det åt vi upp till frukost och bakade en kladdkaka av)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #8 skrivet: 20 okt-10 kl 20:33 »
Har för mig att vi står med... Men inte hundra. Mamma snackade om att vi stod med någonstans att vi hade fjäderfän efter det var sådan panik om fågelinfluensan för ett flertal år sedan.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #9 skrivet: 21 okt-10 kl 08:07 »
Så nu ger jag bort mina ägg och min fd äggkunder ger mig ett bidrag till min hönshållning istället >:D.

inte för att det tar bort kravet på att registrera sig.... ;)

från jordbruksverket
Citera
Fråga:Ska jag anmäla mig till registret om jag exempelvis bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?

Svar: Ja, oavsett hur få fjäderfä du håller eller hur lite du säljer vidare är du registreringsskyldig till registret. Eftersom du i detta fall inte enbart använder din produktion till egen konsumtion tolkas du i detta sammanhang som kommersiell även om det inte har varit någon penningtransaktion. Du är därför registreringsskyldig i detta fall.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #10 skrivet: 21 okt-10 kl 10:05 »
Jag står med i registret. När jag får hem mina äggkartonger och min nya färgpatron så kommer jag att skriva ut etiketter. Där har jag tänkt att produktionsplatsnumret ska synas också. Ser lite proffsigt ut om inte annat?! =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #11 skrivet: 21 okt-10 kl 12:16 »
Den jag pratade med på sjv sa att det bara gäller om man säljer ägg.


då har den personen inte läst vad som står i deras egna Frågor och svar om fjäderfäregistret... och på en stor myndighet så är jag säker på att alla inte har koll på alla regler om allt...  för det som står där går inte att misstolka speciellt mycket...

tre frågor&svar från den sidan

fråga: Vilka måste anmäla sig till fjäderfäregistret?
svar: Om du har fjäderfä för kommersiellt bruk på din anläggning ska du anmäla det till registret

fråga: Vad menas med kommersiellt bruk?
svar: Med kommersiellt bruk menas om du håller fjäderfä som inte används för egen konsumtion

fråga: Ska jag anmäla mig till registret om jag till exempel bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?
svar: Ja, oavsett hur få fjäderfä du håller eller hur lite du säljer vidare ska du registrera att du håller fjäderfän. Det beror på att du i detta fall inte bara använder din produktion till egen konsumtion även om det inte varit någon penningtransaktion.

Center

  • Inlägg: 303
    • Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #12 skrivet: 21 okt-10 kl 12:20 »
Hej

Att man ska registrera sig på sjv beror ju på att om det kommer
någon sjukdom t ex fågelinfluensan och ect.

Så ska man kunna ta prov på alla djur inom ett område det enda
du djur fel mot när du inte reg  dig är ju dig själv.

Det kom ju svinknott (tror jag det hitte) på ko då var
ju alla djur inom ett område avstängda för lev från och till
gården.

Man friförklara sig själv och sprider inga smitto på det sättet.

Och det kostar ju dig inget att reg dig du har ju dina höns,
hoppas jag, för intresset eller!

Nettan

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #13 skrivet: 21 okt-10 kl 12:30 »
Det jag vänder mig mot är all denna registrering. Tex hur många är det inte som har mer än 2 kullar med kattungar/år utan att registrerat sig? Vet man ens om alla register man ska vara med i?
Tex du har 5 hönor, ger 2 ägg till grannen då vips måste du anmäla det till fjäderfäregistret att du har höns. Och eftersom det var ägg du gav grannen så vips måste du anmäla att du är livsmedelsproducent. För att ge hönsen allsidig kost så har du ett grönsaksland där du odlar kålrötter/morötter vips har du blivit foderproducent o måste anmäla det!

Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #14 skrivet: 29 sep-12 kl 21:40 »
Försöker förstå mig på detta med att sälja matägg...  :P

På Jordbruksverkets hemsida står det; "Om du håller fjäderfän för kommersiellt bruk eller har mer än 350 värphönsplatser ska du anmäla det till Jordbruksverket."

Ja några 350 höns har jag ju inte men hade ju tänkt börja sälja lite ägg...

Detta innebär väl att jag måste anmäla/ansöka om SE nr även om jag bara vill sälja lite ägg till släkt, vänner och arbetskamrater t.ex.? Eller vad menas med "för kommersiellt bruk" egentligen?  :-\   ??? 
Bulan

Klara

  • Inlägg: 106
    • Östergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #15 skrivet: 29 sep-12 kl 21:58 »
Hej
Det finns en flik på deras hemsida som heter "frågor och svar om fjäderfäregistret" och där finns detta svar:

"Ska jag anmäla mig till registret om jag till exempel bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?"
"Ja, oavsett hur få fjäderfä du håller eller hur lite du säljer vidare ska du registrera att du håller fjäderfän. Det beror på att du i detta fall inte bara använder din produktion till egen konsumtion även om det inte varit någon penningtransaktion.
I händelse av ett smittutbrott är det viktigt att i största möjliga mån kunna se vilka besättningar som kan ha varit i kontakt med andra besättningar eller allmänhet."

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #16 skrivet: 16 nov-12 kl 17:03 »
Vet att jag måste meddela om jag säljer ägg vidare till vänner o bekanta.

Aj då, det här har jag missat :o Men gäller det även om man bara säljer någon enstaka gång och gäller det även om man ger bort ägg?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #17 skrivet: 17 nov-12 kl 09:50 »
Aj då, det här har jag missat :o Men gäller det även om man bara säljer någon enstaka gång och gäller det även om man ger bort ägg?
Det räcker att du ger bort ett ägg...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #18 skrivet: 19 nov-12 kl 21:04 »
Det räcker att du ger bort ett ägg...

Vem var det man skulle meddela om man ger bort/ säljer några ägg ? Var det Jordbruksverket eller livsmedels verket   ???

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #19 skrivet: 19 nov-12 kl 23:23 »
Vem var det man skulle meddela om man ger bort/ säljer några ägg ? Var det Jordbruksverket eller livsmedels verket ???

Det var i Fjäderfäregistret man ska vara med i om man ger bort/säljer hemägg
Blankett:
http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/anmalan-till-varphonsregistret-djurhallning.html

http://webbutiken.jordbruksverket.se/shop?funk=gor_sokning&Sokfalt=Artnr&Sokordning=Artnr&term=JSI35

[fixat länk]
« Senast ändrad: 01 maj-13 kl 22:29 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #20 skrivet: 20 nov-12 kl 19:19 »
Det var i Fjäderfäregistret man ska vara med i om man ger bort/säljer hemägg
Blankett:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurmarkn/JSB3_13.pdf


Hm... Dit anmälde jag till före fågelinfluensan ... Fick en del information om den då men sen har det varit tyst. Kan man se någonstans om man fortfarande är med i registret eller om de kan ha tappat bort en ? Eller skickar de inte ut något nuförtiden  ???

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #21 skrivet: 20 nov-12 kl 20:55 »
Hm... Dit anmälde jag till före fågelinfluensan ... Fick en del information om den då men sen har det varit tyst. Kan man se någonstans om man fortfarande är med i registret eller om de kan ha tappat bort en ? Eller skickar de inte ut något nuförtiden  ???
Jag är också med i fjäderfäregistret sedan länge. Man får ett produktionsplatsnummer (jag anger detta nummer och gårdsnamn på mina äggkartonger för att kunderna ska kunna se att jag säljer äggen lagligt). Om man inte förändrar sina uppgifter (fler höns exempelvis) så hör man nog inget. Man kan säkert maila till sin länsstyrelse eller SJV och kolla om man är osäker.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #22 skrivet: 20 nov-12 kl 21:06 »
Om jag har en grupp på ca. 14 djur och ger bort ca. 30 ägg om året, ska jag anmäla det då?? Kommer någon ut och besiktar hönshuset eller görs det någon koll på hur hönsen har det? När ska man ändra, kanske inte har 14 djur utan ökar på till 20 djur.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #23 skrivet: 21 nov-12 kl 15:31 »
Om jag har en grupp på ca. 14 djur och ger bort ca. 30 ägg om året, ska jag anmäla det då?? Kommer någon ut och besiktar hönshuset eller görs det någon koll på hur hönsen har det? När ska man ändra, kanske inte har 14 djur utan ökar på till 20 djur.
Det rimliga är att ansöka för det maximala antal djur man tänker ha. Alltså, har man 15 så kan man lika gärna söka för 30 djur. Det viktiga i sammanhanget är inte exakt antal utan att man vid eventuell smittspridning kan få information och stöd. Nej, det kommer inte ut någon och inspekterar. Det kostar inget heller. När det för en gångs skull är enkelt och kostnadsfritt att följa lagen så känns det löjligt att inte göra det! Om man mot förmodan drabbas av exempelvis salmonella i sin besättning och någon som köpt/fått ägg drabbas så har man i alla fall gjort det som SJV kräver.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #24 skrivet: 21 nov-12 kl 15:40 »
Om jag har en grupp på ca. 14 djur och ger bort ca. 30 ägg om året, ska jag anmäla det då??

Man ska vara med i Fjäderfäregistret om man ger bort/ säljer hemägg.
Här finns gällande Blankett:
http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/anmalan-till-varphonsregistret-djurhallning.html
« Senast ändrad: 01 maj-13 kl 22:32 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #25 skrivet: 22 nov-12 kl 15:51 »
Lijing, jag hänger med på svaren här för jag har liknande dilemma. Har idag fyllt i blanketten och skriver 40 höns fast jag troligen inte kommer upp i den siffran (fast man vet aldrig ;D). Éller det kanske jag gör till våren om jag tar fram kycklingar och säljer, kanske bäst att skriva 60 djur för säkerhetskull.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #26 skrivet: 22 nov-12 kl 20:41 »
Vad menas med "frigående utomhus"? Innebär det i hägn eller innebär det att de får gå fritt ute på gården..?

Existens!

  • Gäst
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #27 skrivet: 22 nov-12 kl 21:03 »
Frigående utomhus är höns som får gå ute men inte är ekologiska. Det finns bara en handfull såna besättningar i Sverige.. kraven på yta ute är hårdare än för eko-hönsen.  Tror dom ska ha 10 m2 per höna. Eko är ju bara 4 m2.

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #28 skrivet: 22 nov-12 kl 21:11 »
Frigående utomhus är höns som får gå ute men inte är ekologiska. Det finns bara en handfull såna besättningar i Sverige.. kraven på yta ute är hårdare än för eko-hönsen.  Tror dom ska ha 10 m2 per höna. Eko är ju bara 4 m2.

Ok.. låter knepigt.. Då får jag inte fylla i det heller då... har ca 100 m2 till 20-25 djur...
Inte lätt att fylla i formuläret när man inte vet vad begreppen innebär.. Hittar ingen förklaring på deras hemsida heller... Vad innebär hägn då..??

enetkarin

  • Inlägg: 200
  • Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #29 skrivet: 22 nov-12 kl 22:57 »
Ännu mer trådkapning ...
Försökte fylla i blanketten ...

Min 14 höns som sover och lägger ägg i ett hönshus, är ute i hönsgården på ca 25 kvm när jag inte är hemma, och fritt ute på tomten (2000 kvm) när jag är hemma.

Är de frigående inne, frigående ute eller vad?

Existens!

  • Gäst
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #30 skrivet: 22 nov-12 kl 23:04 »
Frigående inne.

Skriver man frigående inne, så får man ha dom ute som man vill utan att följa några direktiv om hur dom ska hållas för att få kallas frigående ute.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #31 skrivet: 23 nov-12 kl 09:32 »
Jag ringer Jordbruksverket idag för att få hjälp med produktionsmetoden och maxkapaciteten! Handläggningstiden på ärendet är i alla fall ca. 2 veckor så då kan släkten få ägg från "Höns som Trivs" när jag åker hem till jul utan att någont brott har begåtts!! (:)
Måste också leta på en karta och rita in lekstugan för den finns nog inte med.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #32 skrivet: 23 nov-12 kl 10:56 »
Har pratat med en hjälpsam kvinna på Jordbruksverket. Jag har FRIGÅENDE  UTOMHUS höns. Skriv ut en karta från Eniro sa hon och markera vilket hus som är "huvudbyggnad" där det är flest höns. Behöver inte markera lekstugan eller ange vedboden som avdelning på mitt hönshus. Hon tyckte nog att det var ett pyttigt ärende med typ 7 höns i lekstugan och jag nämnde att jag har fyra kycklingar nu men kanske har 20 till våren och fjorton höns i "huvudbyggnaden" ;) Men men, jag gör rätt för mig i alla fall och kan snart sälja ägg till arbetskamrater och ge bort till släkten på ett lagligt vis ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Existens!

  • Gäst
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #33 skrivet: 23 nov-12 kl 12:41 »
Menade hon att du skulle kunna stämpla dom med en etta ?

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #34 skrivet: 23 nov-12 kl 14:51 »
Typiskt, det frågade jag inte om utan bara vilket alternativ på Produktionsmetod jag skulle välja, jag sa att jag inte kunde hitta vilka kriterier som skulle uppfyllas för de alternativ som finns. Hon sa först att jag skulle skriva övrigt på den raden men sedan ändrade hon sig och sa att jag skulle skriva Frigående utomhus. Frågade som sagt inte om äggen skulle stämplas och i så fall med vad!
Vilka kriterier som gäller för Frigående utomhus vet jag inte ??? Men hon tyckte det passade bäst för min hobbyflock på ca. 15-20 individer.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #35 skrivet: 14 dec-12 kl 17:55 »
Ok, vad krångligt allt är! Men nu är jag ialla fall registrerad hönsägare i fjäderfäregistret med ett produktionsnummer och får då sälja/ge bort ägg utan att vara olaglig! Eller är det något med livsmedelsverkat som jag också måste ta tag i?
Och, går detta nummer även till andra djur? Vi har lösa planer på att ev. ha något nöt för husbehov framöver??
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #36 skrivet: 14 dec-12 kl 18:23 »
Och, går detta nummer även till andra djur? Vi har lösa planer på att ev. ha något nöt för husbehov framöver??
Set ska vara samma nummer om djuren hålls i samma byggnad/på samma gård. Man kan visst ha olika nummer för olika hus också, om man vill. Men varje djurslag måste anmälas för sig, det räcker inte med att man har ett produktionsplatsnummer.

Då måste du väll sälja ägg med moms och skriva upp hur många du säljer??
Skriva upp måste man göra i alla fall, man måste kunna redovisa resultatet för sin hobby om man blir tillfrågad. Och man måste inte vara momsregistrerad bara för att man säljer lite ägg och har produktionsplatsnummer, om det är så liten skala att det kan räknas som hobby, men man kan vara det om man vill.

Man får inte sälja några matägg alls om man inte är registrerad. Det är anledningen till att jag inte sålt matägg hitintills, men kommer nog att registrera mig i framtiden, så att jag kan sälja lite matägg, om det blir några över.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Terese

  • Inlägg: 221
  • Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #37 skrivet: 14 dec-12 kl 18:37 »
vilken tur att man är nyfiken, jag har helt missat att man måste vara registrerad för att få sälja matägg! :O allt jag hittade innan jag skaffade hönsen var gränsen på 200st.
Det blir till att skriva ut och anmäla bums med andra ord, jag som säljer ägg från gården till halva byn :P
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #38 skrivet: 14 dec-12 kl 19:11 »
Ok, då har jag koll på Produktionsplatsnummret. Skaffar ett nytt om jag ska ha andra djurslag med andra ord. Jag får börja med bokföring nu när jag tänker sälja överskottsägg. Just nu får jag bara ca. 2 om dagen så det är ju inte aktuellt ännu, har 8 vuxna hönor just nu men planerar för utökning :P
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Existens!

  • Gäst
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #39 skrivet: 14 dec-12 kl 19:26 »
Ok, då har jag koll på Produktionsplatsnummret. Skaffar ett nytt om jag ska ha andra djurslag med andra ord.

Hur kom du fram till det? Både jag och Caroline skrev ju att du  har samma nummer till alla djur.. ;)

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #40 skrivet: 14 dec-12 kl 19:36 »
Man kan visst ha olika nummer för olika hus också, om man vill. Men varje djurslag måste anmälas för sig, det räcker inte med att man har ett produktionsplatsnummer.

Det var nog det här jag grundade det på men jag ser ju nu att det bara var att varje djurslag måste anmälas för sig, sedan blir det väl samma produktionsplatsnummer då?
Nötet ska ev. gå på grannens mark med hans 2-3 nötter, han har också ett nummer.
« Senast ändrad: 17 sep-13 kl 14:44 av Sirpa »
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

hönspåö

  • Inlägg: 35
    • Gotland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #41 skrivet: 17 jan-13 kl 21:28 »
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/registrerafjaderfan.4.7409fe2811f8e7990b88000408.html

"För att anmäla en plats där du håller värphöns eller andra fjäderfän använder du olika blanketter beroende på om du har fler än 350 värphönsplatser eller om du har andra fjäderfän eller färre än 350 värphönsplatser. Du använder blanketten Anmälan värphöns om du har fler än 350 värphönsplatser och blanketten Anmälan fjäderfän om du håller andra fjäderfän och har färre än 350 värphönsplatser för kommersiellt bruk"

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #42 skrivet: 18 jan-13 kl 06:19 »
jag ska ha ca 100 st med kycklingar så då ska jag registrera mig på fjäderfäregistret

gila06

  • Inlägg: 17
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #43 skrivet: 06 mar-13 kl 10:17 »
Har inga höns ännu men håller på att inreda ett hönshus för att kunna skaffa några höns längre fram i vår. Tänker bara ha 4-5 hönor så det blir knappast aktuellt att sälja några ägg. Måste jag i vilket fall anmäla att jag har höns.
Om jag nu skulle råka ge bort ett par ägg så måste jag anmäla detta. Vad skall jag anmäla då? Att jag givit bort 2 ägg?  Skall jag även tala om vem som fått äggen?
Gäller detta även avelsägg?
Detta undrar en som är helt ny på höns................

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #44 skrivet: 10 mar-13 kl 13:19 »
Om jag nu skulle råka ge bort ett par ägg så måste jag anmäla detta. Vad skall jag anmäla då? Att jag givit bort 2 ägg?  Skall jag även tala om vem som fått äggen?

Hela idén med fjäderfäregistret är att den som äter äggen ska känna sig trygg. Det enda man anger är var hönsen finns (adress och kartbild, går bra med utskrift från eniro eller google maps), hur de bor (bara inomhus eller om de går ut) och hur många de är.

Man vill kunna spåra smittor och kontakta hönsägare om risk finns för sjukdomar. Jordbruksverket bryr sig inte om hur många ägg du säljer eller ger bort.

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #45 skrivet: 26 mar-13 kl 08:45 »
Jag förstår inte riktigt nu.
Det verkar som att TS bara har få höns eller är jag helt snurrig nu?
Och så länge de är under 50 behöver man väl inte göra nåt annat än anmäla till fjäderfäregistret för att få sälja till vänner, bekanta och annat folk som får reda på att man säljer ägg?
 
Men produktionsplatsnummer?? Vad ska TS med det till när det gäller hönsen?
Inte får man väl ett sånt när man anmäler väl??

Eller är det krångligare än jag trodde?

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #46 skrivet: 26 mar-13 kl 13:36 »
Jag har i nuläget 8 vuxna hönor och ett gäng kycklingar, det är totalt 30 djur av höns-sort. Jag har anmält till fjäderfäregistret och då fick jag ett produktionsplatsnummer.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #47 skrivet: 27 mar-13 kl 08:01 »
   ;D
Jamendåså!!
Då var det inte så krångligt.
Tack för svaret.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Existens!

  • Gäst
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #48 skrivet: 27 mar-13 kl 11:00 »
Att FÅ ett ppn är sällan krångligt... :)

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #49 skrivet: 01 maj-13 kl 22:01 »
http://www.jordbruksverket.se

Klicka dig ner genom:

Startsida -> Djur -> Olika slags djur -> Fjäderfän -> Registrera fjäderfän

Nu hittar du information till höger på sidan!

Smålandsanna

  • Inlägg: 28
    • Småland
Fjäderfäregistret??
« Svar #50 skrivet: 17 sep-13 kl 11:12 »
Hur lång tid har det tagit för er att få det bekräftat att er anmälan till registret blivit behandlad och klar?
Jag skickade in min anmälan för ca 1 1/2 månad sedan men har inte hört något ännu. Tar det normalt så lång tid eller ska jag kanske ringa dem och kolla?
Gör mitt bästa för att samsas, med man, två barn, två hundar, tre katter och ett 10-tal höns:)

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Fjäderfäregistret??
« Svar #51 skrivet: 17 sep-13 kl 12:51 »
menar du registret här på alternativ? De som har hand om den är inte aktiva längre vad jag vet
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Smålandsanna

  • Inlägg: 28
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret??
« Svar #52 skrivet: 17 sep-13 kl 13:42 »
Nej, jag menar fjäderfäregistret på Jordbruksverket. Alla som har höns och tänker sälja lite ägg måste ju vara med där.
Gör mitt bästa för att samsas, med man, två barn, två hundar, tre katter och ett 10-tal höns:)

lena70

  • Gäst
SV: Fjäderfäregistret??
« Svar #53 skrivet: 17 sep-13 kl 15:52 »
Jag tyckte med att det tog lite tid innan jag hörde något ifrån Jordbruksverket angående bekräftan om fjäderfäregistret och att få ett produktionsplatsnummer på hönsen, minns inte hur länge jag väntade..Men tillslut kontaktade jag dom personligen istället, och då hade dom precis avslutat min anmälan, och jag fick mitt produktionsplatsnummer..Så mitt tips är kontakta dom, och fråga hur det går och om anmälan kommit fram..Så slipper du gå och undra, det är inte så kul.. :-\ tror jag väntade ca 3 veckor, innan jag kontaktade dom..

Smålandsanna

  • Inlägg: 28
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret??
« Svar #54 skrivet: 17 sep-13 kl 19:06 »
Då tror jag nog att jag ringer dem imorgon:), tack!
Gör mitt bästa för att samsas, med man, två barn, två hundar, tre katter och ett 10-tal höns:)

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #55 skrivet: 28 apr-16 kl 11:34 »
Mina är registrerade i tidernas begynnelse.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #56 skrivet: 06 dec-20 kl 12:01 »
Verkar ju vara en ganska gammal tråd detta och en del uppdateringar har kanske tillkommet.

Jag har sett i div Facebook grupper man vissa anser att man helt ska strunta i jordbruksverket för fjäderfäregistret bara är för "professionella" försäljare.

Ställde frågan till Jordbruksverket om när man behöver registrera sin besättning och få SE nummer, fick då till svar att så fort jag säljer något där jag får pengar så ska besättningen registreras.
Men på Facebook är de flera som hänvisar till något regelverk hos livsmedelsverket istället som självklart inte nämner nått om det som Jordbruksverket säger.

Är det någon som har bra koll och kan förklara hur det ligger till?


Min tolkningen är ju att om jag har en "hobbyflock" med fåglar och väljer att sälja det som blir över det jag själv kan konsumera så ska flocken registreras hos Jordbruksverket som då har ansvar för smitta och djurens hälsa.
Reglerna som livsmedelsverket hänvisar till är regler som gäller efter man gjort registreringen hos jordbruksverket eftersom livsmedelsverket inte har nått med djurens hälsa att göra.

Så för att sälja ska djuren ha SE-registrering och man ska följa livsmedelsverkets regler

Sen snackar en del om att man bara ska räkna "vinsten" som det kommersiella, vilket jag inte kan finna någonstans att det handlar om...

De som är mest emot regelverket verkar vara de som säljer allra mest.

Jag har några hönor men lite fler vaktlar så min fråga till jordbruksverket var i första hand för vaktlarna men enligt deras hemsida faller de under samma regler.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #57 skrivet: 06 dec-20 kl 13:34 »
Att du får olika uppgifter är inget som du ska förvåna dig över eller ens oroa dig över.
Säger en myndighet att du ska registrera dig om vissa förutsättningar uppfylls så ska du göra det trots att en annan säger att det inte är nödvändigt enligt deras krav.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #58 skrivet: 06 dec-20 kl 15:08 »
Som skogsvilde skriver så är de olika instanser varav Jordbruksverket är en myndighet.

Livsmedelsverket ser till livsmedelskvaliteten och ska följas om du säljer till konsumenter.

Jordbruksverket ser till smittspridning mellan djur och människor och ska följas oavsett.

Så, båda ska följas.

Som jag tolkade är det från första sålda saken så det var bara att registrera sig. Det kostar inget och är lätt att göra med bank ID och hemifrån i soffan. Det är aldrig fel att ha ett SE-nummer.

Om du är osäker på vem som har rätt är det väldigt lätt att maila JBV och man får svar inom några dagar. Svårare än så är det inte. Det de svarar är det som gäller, inte vad människor på FB tolkar.

Det jag kan tycka saknas i SE-registreringen är att man som registrerat SE-nummer inte får reda på automatiskt när olika skyddsnivåer sätts in eller tas bort trots att du registrerar mail och sorters djur du har på gården. Borde gå att göras rätt lätt från deras håll att skicka ut massmail.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #59 skrivet: 06 dec-20 kl 15:47 »
Jo jag har ju frågat JBV och fått svaret att om jag ska sälja så är de SE registrering som gäller

Men det är ju svårt att argumentera med det på Facebook då några som tror sig veta bättre håller på att informera om att det inte behövs och så verkar ju rent av de som säger motsatsen ha en tendens att bli utkastade från vissa Facebook grupper.
Vaktelsidorna är snäppet värre än hönssidorna då de som har höns ofta är mer pålästa än de som har vaktlar.

Jag tolkar ju det som JBV och Livsmedelverket talar för sina respektive områden och inte för helheten, JBV skiter ju i vad du säljer medan livsmedelsverket struntar ju i hur dina djur mår så länge människor inte blir drabbade

Men det är ju klart att de som säljer mycket och har mycket djur under kanske lite tveksamma förhållanden inte vill att de ska vara registrerade hos någon myndighet.

Har förs ordningen skull lagt frågan till livsmedelsverket med så de kan ge sitt svar
« Senast ändrad: 06 dec-20 kl 16:46 av Pumba »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #60 skrivet: 06 dec-20 kl 16:44 »
Jo jag har ju frågat JBV och fått svaret att om jag ska sälja så är de SE registrering som gäller

Men det är ju svårt att argumentera med det på Facebook då några som tror sig veta bättre håller på att informera om att det inte behövs och så verkar ju rent av de som säger motsatsen ha en tendens att bli utkastade från vissa Facebook grupper.
Vaktelsidorna är snäppet värre än hönssidorna då de som har höns ofta är mer pålästa än de som har vaktlar.

Jag tolkar ju det som JBV och Livsmedelverket talar för sina respektive områden och inte för helheten, JBV skiter ju i vad du säljer medan livsmedelsverket struntar ju i hur dina djur mår så länge människor inte blir drabbade

Men det är ju klart att de som säljer mycket och har mycket djur under kanske lite tveksamma förhållanden inte vill att de ska vara registrerade hos någon myndighet.

Tyvärr har du rätt när det gäller grupperna på Facebook.
Man har gjort tolkningar som när man tittar på det liknar ormgropen som uppstår när cyckeltolkningslutonens dragrep går av i en lätt uppförsbacke och ingen är beredd på det.

Det tråkiga när det gäller just djurhållning och försäljning är som du noterat flera olika regelverk att följa och ingen som sitter med en sammalnställningsmall utan man får bygga upp den själv med egna tolkningar.

Det är lite lurigt. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #61 skrivet: 07 dec-20 kl 13:12 »
Fick svar från Livsmedelsverket
Det är som jag misstänkt, det enda är att man kan behöva registera sig i värphönsregistret om man har över en viss mängd djur
Fick nedan svar:

Det är två olika regelverk som gäller här. Det ena handlar om regler kring djurhållning och som har fokus på smittsamma fjäderfäsjukdomar och jordbruksstatistik och det andra som gäller livsmedel. Jordbruksverket ansvarar för registrering av besättningar och via länsstyrelsen kontrolleras att regelverket uppfylls för smittsamma sjukdomar. Även livsmedelssidan kontrolleras av länsstyrelsen på primärproduktionsnivån. Av smittskyddsskäl måste även små hobbybesättningar registreras medan endast kommersiella besättningar behöver därutöver registreras i hönsregistret. Vid försäljning av hönsägg direkt till konsument behöver ingen registrering ske till länsstyrelsens livsmedelsenhet om besättningen håller mindre än 50 höns per år. Överskrids denna mängd måste en registrering ske till länsstyrelsen. Har du mer än 350 höns och säljer direkt till konsument måste du också registrera din verksamhet hos kommunen som en detaljhandel.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #62 skrivet: 07 dec-20 kl 14:18 »
Fick svar från Livsmedelsverket
Det är som jag misstänkt, det enda är att man kan behöva registera sig i värphönsregistret om man har över en viss mängd djur
Fick nedan svar:

Det är två olika regelverk som gäller här. Det ena handlar om regler kring djurhållning och som har fokus på smittsamma fjäderfäsjukdomar och jordbruksstatistik och det andra som gäller livsmedel. Jordbruksverket ansvarar för registrering av besättningar och via länsstyrelsen kontrolleras att regelverket uppfylls för smittsamma sjukdomar. Även livsmedelssidan kontrolleras av länsstyrelsen på primärproduktionsnivån. Av smittskyddsskäl måste även små hobbybesättningar registreras medan endast kommersiella besättningar behöver därutöver registreras i hönsregistret. Vid försäljning av hönsägg direkt till konsument behöver ingen registrering ske till länsstyrelsens livsmedelsenhet om besättningen håller mindre än 50 höns per år. Överskrids denna mängd måste en registrering ske till länsstyrelsen. Har du mer än 350 höns och säljer direkt till konsument måste du också registrera din verksamhet hos kommunen som en detaljhandel.

Så här står det på JBV:

”Vilka måste anmäla sig till fjäderfäregistret?
Om du har fjäderfä för kommersiellt bruk på din anläggning ska du anmäla det till registret. I detta sammanhang är fjäderfä ankor, duvor, fasaner, gäss, gräsänder, höns, kalkoner, pärlhöns, rapphöns, strutsfåglar och vaktlar.

Vad menas med kommersiellt bruk?
Med kommersiellt bruk menas om du håller fjäderfä som inte används för egen konsumtion eller användning, eller som husdjur.

Ska jag anmäla mig till registret om jag till exempel bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?
Du ska anmäla dig till registret om du har djur för kommersiellt bruk. För att det ska definieras som kommersiellt bruk ska det förekomma någon form av pengatransaktion. Att ge bort några ägg till bekanta räknas därför inte som kommersiell verksamhet.”

Det finns inte mycket rum för tolkning här tycker jag. Tar du minsta peng för dina ägg är det enligt JBV en kommersiell verksamhet.
De struntar helt i hur du gör med skatteverket och skatter. En peng - kommersiellt.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #63 skrivet: 07 dec-20 kl 22:57 »
Så här står det på JBV:

”Vilka måste anmäla sig till fjäderfäregistret?
Om du har fjäderfä för kommersiellt bruk på din anläggning ska du anmäla det till registret. I detta sammanhang är fjäderfä ankor, duvor, fasaner, gäss, gräsänder, höns, kalkoner, pärlhöns, rapphöns, strutsfåglar och vaktlar.

Vad menas med kommersiellt bruk?
Med kommersiellt bruk menas om du håller fjäderfä som inte används för egen konsumtion eller användning, eller som husdjur.

Ska jag anmäla mig till registret om jag till exempel bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?
Du ska anmäla dig till registret om du har djur för kommersiellt bruk. För att det ska definieras som kommersiellt bruk ska det förekomma någon form av pengatransaktion. Att ge bort några ägg till bekanta räknas därför inte som kommersiell verksamhet.”

Det finns inte mycket rum för tolkning här tycker jag. Tar du minsta peng för dina ägg är det enligt JBV en kommersiell verksamhet.
De struntar helt i hur du gör med skatteverket och skatter. En peng - kommersiellt.

Ja men det verkar som vissa inte förstår att det är flera regelverk som blir inblandade, du har djur, du säljer en produkt från dem och du får pengar, så egentligen är det ju Jordbruksverket, livsmedelsverket och skatteverket som man ska ta hänsyns till olika regler hos, men det verkar som vissa tror att man kan välja vilka man ska följa.

Jag hade inte kunskapen tidigare men har skaffat mig den och det är ju aldrig försent att lära sig nått nytt så det är ju bara att hoppa på tåget och följa regelboken och vara glad över att man inte fått problem tidigare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #64 skrivet: 08 dec-20 kl 11:04 »
Ja men det verkar som vissa inte förstår att det är flera regelverk som blir inblandade, du har djur, du säljer en produkt från dem och du får pengar, så egentligen är det ju Jordbruksverket, livsmedelsverket och skatteverket som man ska ta hänsyns till olika regler hos, men det verkar som vissa tror att man kan välja vilka man ska följa.

Jag hade inte kunskapen tidigare men har skaffat mig den och det är ju aldrig försent att lära sig nått nytt så det är ju bara att hoppa på tåget och följa regelboken och vara glad över att man inte fått problem tidigare.

Man ska följa den som är strängast och är dom motstridiga så ska man följa bägge även om man anser det vara heltmupp mot väggarna en kall tisdagsmorgon i mars.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #65 skrivet: 08 dec-20 kl 16:06 »
Skall du sälja ägg, ska du anmäla detta till jordbruksverket, och även ansöka om platsproduktionsnummer. Om du har under 50 höns, behöver du inte anmäla till länsstyrelsen, ska du ha över 50 höns måste man även anmäla till länsstyrelsen att man har primärproduktion.
 Lycka till!

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #66 skrivet: 13 dec-20 kl 20:45 »
Skall du sälja ägg, ska du anmäla detta till jordbruksverket, och även ansöka om platsproduktionsnummer. Om du har under 50 höns, behöver du inte anmäla till länsstyrelsen, ska du ha över 50 höns måste man även anmäla till länsstyrelsen att man har primärproduktion.
 Lycka till!

Med vaktlarna så har jag nog i dagsläget strax över 50 men håller så sakteliga på att minska antalet djur då det tar för mycket tid att sköta allt, har 12st vanliga höns men det är för eget behov och så får mina föräldrar och svärföräldrarna de som blir över.

Vaktlarna har mest gått till att sälja avelsägg och kycklingar från varit oerhört populärt senast i år, går det under samma regelverk om man säljer levande djur eller finns det ytterligare regler där?

bränn

  • Inlägg: 17
  • Mälardalen
    • Södermanland

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #68 skrivet: 26 feb-21 kl 15:17 »
Ojojoj, man skulle ha aktier i jordbruksverket.

Husflugorna har de inte räknat än...

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #69 skrivet: 27 feb-21 kl 18:09 »
Jaha registrering för ALLA! https://jordbruksverket.se/e-tjanster-databaser-och-appar/e-tjanster-och-databaser-djur/anlaggning-for-djur-och-avelsmaterial

Inte så konstigt egentligen, de flesta som redan med gällande regler nu skulle vara med struntar ju i att registrera sig utan kränger ägg ändå.

Vissa verkar ju även tro att skatteverket kommer på hembesök för man har SE nummer, är nog större risk att få problem pga swishbetalningar än att man har SE nummer.

Min erfarenhet med myndigheter är att de inte har någon kommunikation mellan varandra alls, Jordbruksverket och Livsmedelsverket är 2 exempel där den ena pratar som sina regler och den andra om sina egna utan att nämna att man måste följa båda när man säljer ägg.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #70 skrivet: 14 maj-21 kl 22:06 »
 (:)  Följdmoderering. /Torpjens


Det tråkiga i kacklet är att fjäderfähobbyn har exploderat de senaste åren innebärande att vi har en betydligt större mängd folk som håller fågel men har väldigt dålig koll på de gällande regelverken.
Vi har en situation där man har fått in fler och fler smittor, och uppenbarligen räcker det inte med att kungöra propåer avseeende smittskydd och andra påbud.
Därför har man tvingat fram registreringsplikt för att kunna nå ut till alla och ha koll om det sprids smittor.

Tacka de med eget förstånd för detta.
« Senast ändrad: 14 maj-21 kl 22:27 av torpjens »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #71 skrivet: 14 maj-21 kl 22:28 »
 (:)  Städat bort ovidkommande otrevligheter. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #72 skrivet: 17 maj-22 kl 19:30 »
Alla måste ju registrera sina höns nu, gäller det oavsett antal höns. Om jag tex bara har 4 höns och 1tupp?
För egen hobby.
Vad innebär registreringen? Om man låter hönsen gå fritt i trädgård skriver man hela tomtens mark då som utrymme för utevistelsen?
Kostar det något förutom den årliga avgiften på 50 kr?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #73 skrivet: 17 maj-22 kl 22:21 »
Alla måste ju registrera sina höns nu, gäller det oavsett antal höns. Om jag tex bara har 4 höns och 1tupp?
För egen hobby.
Vad innebär registreringen? Om man låter hönsen gå fritt i trädgård skriver man hela tomtens mark då som utrymme för utevistelsen?
Kostar det något förutom den årliga avgiften på 50 kr?
Kostnaden är närmast symbolisk, den lär knappast täcka statens kostnad och lär höjas när efektiviseringskraven kommer och pengarna måste in till statskassan.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #74 skrivet: 19 maj-22 kl 12:09 »
Eftersom alla ska vara registrerade hos jordbruksverket numera oavsett antal hönor. Innebär en registrering av anläggningen då även att jag kan sälja ägg till grannar och vänner?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #75 skrivet: 19 maj-22 kl 13:37 »
Alla måste ju registrera sina höns nu, gäller det oavsett antal höns. Om jag tex bara har 4 höns och 1tupp?
För egen hobby.
Vad innebär registreringen? Om man låter hönsen gå fritt i trädgård skriver man hela tomtens mark då som utrymme för utevistelsen?
Kostar det något förutom den årliga avgiften på 50 kr?
Framförallt innebär det att du kan få besked om att risknivåerna för smittspridning för smittspridning ökar/minskar.
Smittspårning underlättas.
Osv osv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #76 skrivet: 19 maj-22 kl 13:41 »
Eftersom alla ska vara registrerade hos jordbruksverket numera oavsett antal hönor. Innebär en registrering av anläggningen då även att jag kan sälja ägg till grannar och vänner?
Det kunde du göra redan innan om du sysslar med direktförsäljning.
Tex via gen gårdsförsäljning, på torget eller på arbetsplatsen.
Det absolut viktigaste i det fallet är att inte tvätta äggen med fukt utan på sin höjd slipa bort smutsen.
Och att kunden vet vem du är och var äggen producerats.
Givetvis i enlighet med de regler som gäller vid de olika risknivåerna.
Dvs om det är risk 2 att du håller dina höns inne eller i täckt och tät utegård.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, Hardis, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser