Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grävt bo  (läst 965 gånger)

Mårran

  • Inlägg: 64
    • Uppland
    • Mårrans kaniner
Grävt bo
« skrivet: 28 aug-14 kl 06:06 »
Mina honor parades för ca 3 veckor sedan och börjar bli ordentligt runda om magen. Nu har någon av dem (eller båda), börjat gräva ett eget bo under mark istället för bolådorna. Är det dumt att låta dem använda sitt grävda bo? Är det kanske ännu dummare att hindra dem från att använda det?
Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att kolla ungarna när de är under marken, men om de inte får använda sitt valda bo kanske de blir stressade och sprider ungar hur som helst? De är båda förstföderskor.

 

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Grävt bo
« Svar #1 skrivet: 29 aug-14 kl 23:03 »
Visar ju på vad vi alltid har sagt. Bolåda är helt fel att sätta in. Har kaninhonan någon valmöjlighet väljer hon bort lådan.
När det är så nära nedkomst så råder jag dig till att ta obehaget med att inte ha koll på ungarna förrän de kommer upp. Försöker du "tvinga" dem att ta lådan kan det gå riktigt illa.
Gösta

Mårran

  • Inlägg: 64
    • Uppland
    • Mårrans kaniner
SV: Grävt bo
« Svar #2 skrivet: 30 aug-14 kl 12:48 »
Jag håller med dig. Att tvinga dem till något annat än vad de själva valt känns som att bädda för katastrof, speciellt som det är förstföderskor.
De får göra som de vill. Mamma vet bäst! ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser