Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avbruten gren  (läst 7404 gånger)

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Avbruten gren
« skrivet: 21 aug-12 kl 16:39 »
En stor gren bröts av och föll ner från vårt gravensteinerträd i natt (i alla fall tror vi det är gravensteiner, vi har massor av gamla äppleträd i varierande skick och hemskt gamla, men enligt folks gissningar och bilder tror vi det är gravensteiner).

Vad gör man med brottytan, ska man behandla den på något sätt?

Finns det något man kan hitta på att göra med alla äpplen som inte är mogna än, de skulle ju behövt en månad till på sig, det var rätt många, det var väl därför grenen bröts, men lite förvånande för den har inte 'hängt'.

Finns det något man kan göra av omogna äpplen? Det känns synd att bara slänga. Eller ska jag bära ut grenen till kossorna i hagen?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avbruten gren
« Svar #1 skrivet: 21 aug-12 kl 16:42 »
Såga rent snittet, om det går, så att det blir ett rent snitt, gärna lite snett, så att vatten lätt rinner av. Sätt absolut inte på något alls, då riskerar man bara att stänga in mögel och röta. Nu är bästa tiden för beskärning, så det är bara att lite på trädets egen förmåga att läka.

Ett foto skulle underlätta för att ge mer råd om hur du ska göra.

Har inga bra tips på vad man kan göra med omogna äpplen, utom möjligen gelé. Djuren brukar dock gilla dem, och de äter ofta även barken på en nyskördad gren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fiaomalte

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Avbruten gren
« Svar #2 skrivet: 23 aug-12 kl 14:30 »
Hej varför inte göra en sats :) gele kanske med  mynta i, kalasgott

amatör

  • Inlägg: 10
    • Östergötland
SV: Avbruten gren
« Svar #3 skrivet: 24 aug-12 kl 21:22 »
du kan ta lite jord och gno in på brottytan, i jorden finns mikroorganismer som kan gynna läkningen och hålla andra ogynnsamma bakterier borta.

Huggorm

  • Gäst
SV: Avbruten gren
« Svar #4 skrivet: 24 aug-12 kl 21:38 »
du kan ta lite jord och gno in på brottytan, i jorden finns mikroorganismer som kan gynna läkningen och hålla andra ogynnsamma bakterier borta.
Det skulle jag absolut inte göra, jag tror det finns fler skadliga organismer än gynnsamma i jord

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avbruten gren
« Svar #5 skrivet: 25 aug-12 kl 08:49 »
Det skulle jag absolut inte göra, jag tror det finns fler skadliga organismer än gynnsamma i jord
håller med. Snittet ska hållas rent från allt hokus pokus. Ett rent snitt, utan trasig och flisig ved, som är lagt på rätt sätt, har trädet bäst förutsättningar att läka och valla över.

Men ett foto vore bra, så att man kunde tipsa om hur trädet ev skulle beskäras för att få ett bra snitt nu när en gren fläkts av.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

  • Gäst
SV: Avbruten gren
« Svar #6 skrivet: 25 aug-12 kl 10:57 »
håller med. Snittet ska hållas rent från allt hokus pokus. Ett rent snitt, utan trasig och flisig ved, som är lagt på rätt sätt, har trädet bäst förutsättningar att läka och valla över.

Men ett foto vore bra, så att man kunde tipsa om hur trädet ev skulle beskäras för att få ett bra snitt nu när en gren fläkts av.

Helt enig med dig i frågan.

Bilder, bilder, bilder  :)

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Avbruten gren
« Svar #7 skrivet: 25 aug-12 kl 14:11 »
Jag var ute och försökte fota men det var motljus så jag fick ingen bra bild, ska försöka senare, men brottet är rätt tätt intill stammen så det går liksom inte såga av något utan att såga i stammen liksom...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Huggorm

  • Gäst
SV: Avbruten gren
« Svar #8 skrivet: 25 aug-12 kl 16:28 »
Jag var ute och försökte fota men det var motljus så jag fick ingen bra bild, ska försöka senare, men brottet är rätt tätt intill stammen så det går liksom inte såga av något utan att såga i stammen liksom...
Bara låt det vara då. Det kan till och med vara bättre att låta ett fransigt brott vara än att jämna till det och få en ny färsk yta som inte hunnit torka till. Trädet stänger kanalerna in i veden ganska snabbt, så man vill inte öppna upp igen i onödan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1245 gäster, 7 användare (2 dolda)
von tratt, Maria-70, Högnemobon, Stengrim, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser