Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hondamotorer  (läst 2827 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Hondamotorer
« skrivet: 23 apr-15 kl 20:19 »
Jag funderar på att köpa självgående slåtterbalk med Hondamotor. T.ex. denna maskin:
http://www.tielbuerger.de/main/de/produkte/balkenmaeher/t40.html

Dock vill jag minnas att jag nyligen läste att Hondamotorer blivit sämre de senaste åren och inte varit lika driftsäkra längre. Stämmer det?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hondamotorer
« Svar #1 skrivet: 23 apr-15 kl 22:13 »
Hondas egna motorer har nog inte försämrats, men det är ett problem att en del mindre seriösa säljare kallar alla luftkylda småmotorer med toppventiler "Hondamotorer", även om det är någon skum kinatillverkare som ligger bakom dem. Jag kan tänka mig att det även förekommer rena förfalskningar på marknaden, dvs kinamotorer som är försedda med Honda-logga.

Helt klart är i alla fall att kinatillverkarna använder samma typbeteckningar som Honda på motsvarande motormodeller.

Vad man bör tänka på om man har en sån där motor av tvivelaktigt ursprung, är att göra täta oljebyten under inkörningstiden, ofta finns det bearbetningsspån, rester av skärvätska etc kvar i vevhuset efter tillverkningen. Lämpligt är att göra första oljebytet redan efter en timmes körning och andra efter 10 timmar, sedan kan man använda normala bytesintervall på t ex 50 timmar.
Under inkörningen bör man använda en billig mineralolja, därefter kan man gå över till samma slags syntetolja som man använder i t ex bilmotorer.

En annan viktig sak är att kolla ventilspelet. Det har hänt mer än en gång att det har varit slarvigt inställt från fabrik, vilket kan leda till bränd avgasventil i förtid. Lämpligen kollar man detta innan första start, och efter 10 timmar efterdrar man topplocksmuttrarna och justerar ventilspelet igen. Om det inte finns några uppgifter från tillverkaren kan man ställa in på 0,25 mm, kanske lite större på avgasventilen.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hondamotorer
« Svar #2 skrivet: 24 apr-15 kl 00:28 »
OK. Tack för svar.

Vad gäller slåtterbalken: Tielbürger är en seriös tysk tillverkare som gjort kvalitetsvaror i 60 år, så jag oroar mig inte för pirat-Honda från dem.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hondamotorer
« Svar #3 skrivet: 24 apr-15 kl 13:24 »
...Jag har inte hittat något ont om Hondas motorer, för mig dom satt oljenivåvakt på nyare modeller så folk blir tvungna att kolla oljan ibland så nivån är rätt annars går dom inte igång. Honda har även delat upp motorerna i olika klasser , typ konsument och mer yrkesbruk. Briggs har väl också gjort det men nog gått för långt genom att erbjuda vanliga konsumenter motorer med plastförgasare  :o .Större tillverkare av trädgårdsmaskiner kan väl även beställa Briggsmotorer efter egna önskemål då bättre motorer. Som sagt lite lurigt att vara konsument.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hondamotorer
« Svar #4 skrivet: 24 apr-15 kl 21:40 »
Briggs har väl också gjort det men nog gått för långt genom att erbjuda vanliga konsumenter motorer med plastförgasare  :o .

Plastförgasare har väl inte förekommit på några Briggsmotorer de senaste 15 åren? På 80- och 90-talet förekom det att deras allra enklaste förgasartyp "Vacu-Jet" som satt på 3 hk vertikalaxlade gräsklipparmotorer var tillverkad av plast, men den var nog inte sämre än motsvarande metallförgasare från 70-talet i praktiken. Det stora problemet med den förgasaren var att bränsleblandningen varierade med bränslenivån i tanken. Något mer påkostade förgasare som satt på alla 3,5 hk och större motorer, "Pulsa-Jet" hade en vakuumstyrd bränslepump och en liten extra bränsleficka med konstant nivå för att lösa det problemet.
Dock försvann alla de där förgasartyperna och ersattes av traditionella flottörförgasare omkring '00 då det började dyka upp avgaskrav även för gräsklipparmotorer.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hondamotorer
« Svar #5 skrivet: 24 apr-15 kl 22:06 »
...Är väl dom där sprintmotorerna från briggs... http://www.carlsonerna.se/ovrigt-2/motorer/briggsstratton/motor-sprint-40-500-series  . Nästan högst upp i speccen står det plastförgasare  :o .Googlade lite på plastförgasare på briggsen  :o .. Folk verkar inte riktigt nöjda när dom upptäcker plastförgasaren  :D .

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hondamotorer
« Svar #6 skrivet: 25 apr-15 kl 00:47 »
...Vill man spinna vidare på det här med motorer...och det vill man  ;D . Man har ju levt en stund och har en viss erfarenhet...Min åsikt är att briggs kör ett lågprisrally som i värsta fall kan drabba dom hårt...metallpriser går upp ja då gör dom väl grejorna tunnare så kolvar och vevstakar flyger ut genom väggarna på motorn  (:) . Verkar som briggsarna även har kallstarsbekymmer....Lågprisrally kan lätt slå tillbaks... Som det är nu så är nog Hondamaskinerna det bättre valet,...Lättstartade...slipper idiotgrejen med ett finger i en slags plastblåsa man ska trycka på innan start...risk man fastnar, borde stå som varning i manualen  8) . Ljudet är bättre i Hondamotorerna... den gamla Honda G150motorn låter som en fiskebåt på tomgång  :D ...taktar gött  :D . Till sist ...måste ju vara en anledning att Carlsönerna skriver att det är plastförgasare på briggsarna...Låter ju inte positivt om man säger så...

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hondamotorer
« Svar #7 skrivet: 25 apr-15 kl 09:43 »
När saker flyger ut ur vevhuset på en briggsmotor så brukar det bero på att vevlagret har skurit (oftast för att motorn har gått utan olja) med vevstaksbrott som följd. Ibland kan det också hända pga överhettning, speciellt på åkgräsklippare med en massa kåpor runt motorn som hindrar kylluftflödet när det blir fullt med gräsklipp innanför.

Kallstarter på bensin brukar inte vara några problem när man väl har lärt sig motorn och pumpar lagom många gånger på primern före start.
Kör man en briggsmotor på E85 kan man dock vara tvungen att ta till speciella kallstartknep, t ex ställa fram maskinen en timme före start så att solen får värma topplocket eller, då vädret inte medger solvärme, värma på toppen med gasollampa eller varmluftpistol före start.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hondamotorer
« Svar #8 skrivet: 28 apr-15 kl 15:48 »
Tänkte mer på start i kyligt väder minusgrader...läst dom fått gradera upp vissa maskiner med kallstarsanordning. 80-tals briggsarna verkar som sagt bra,provat maskin det stått easyspin på,funkat bra...testat briggs 750-serie metallförgasare ingen sådan där pumpblåsa,ser ut som den är igenbyggd,finns antydan var den tänkt sitta.

piggetröska

  • Gäst
SV: Hondamotorer
« Svar #9 skrivet: 28 apr-15 kl 16:26 »
När saker flyger ut ur vevhuset på en briggsmotor så brukar det bero på att vevlagret har skurit (oftast för att motorn har gått utan olja) med vevstaksbrott som följd. Ibland kan det också hända pga överhettning, speciellt på åkgräsklippare med en massa kåpor runt motorn som hindrar kylluftflödet när det blir fullt med gräsklipp innanför.

Kallstarter på bensin brukar inte vara några problem när man väl har lärt sig motorn och pumpar lagom många gånger på primern före start.
Kör man en briggsmotor på E85 kan man dock vara tvungen att ta till speciella kallstartknep, t ex ställa fram maskinen en timme före start så att solen får värma topplocket eller, då vädret inte medger solvärme, värma på toppen med gasollampa eller varmluftpistol före start.

Att värma  topplocket på B & S motor vid kallstart med E85 låter intressant! Har du något råd för värmepistol hur länge och hur nära ?  Jag antar att man låter tändstiftet sitta kvar men drar bort tändsladden :P

Piggetröskan

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hondamotorer
« Svar #10 skrivet: 28 apr-15 kl 18:19 »
Tänkte mer på start i kyligt väder minusgrader...läst dom fått gradera upp vissa maskiner med kallstarsanordning. 80-tals briggsarna verkar som sagt bra,provat maskin det stått easyspin på,funkat bra...testat briggs 750-serie metallförgasare ingen sådan där pumpblåsa,ser ut som den är igenbyggd,finns antydan var den tänkt sitta.

Om man tittar i reservdelskataloger för Briggsmotorer så ser man att samma motortyp ofta finns med antingen vanlig choke eller primerpump, det beror helt enkelt på vad maskintillverkaren som har köpt motorn från början har beställt.
På de gamla plastförgasarna och motsvarande metall (Vacu-Jet och Pulsa-Jet) så är chokespjället vakuumstyrt och ska öppna så snart motorn har startat. En del 3 hk-motorer har dessutom en bimetallfjäder som väl ska ge kraftigare choke ju kallare det är. Man känner igen de förgasarna på att gummikröken för vevhusventilationen är mycket större än normalt, för att göra plats för bimetallspiralen som sitter inne i slangnippeln på förgasaren.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hondamotorer
« Svar #11 skrivet: 28 apr-15 kl 18:21 »
Att värma  topplocket på B & S motor vid kallstart med E85 låter intressant! Har du något råd för värmepistol hur länge och hur nära ?  Jag antar att man låter tändstiftet sitta kvar men drar bort tändsladden :P

Piggetröskan

Det enda råd jag kan komma med är "lagom". Man behöver inte dra bort tändkabeln om man bara låter bli att värma just på den. Värm tills topplocket blir så varmt att det går att bränna sig på det om man håller i det länge, det bör definitivt räcka. Förmodligen kan man få igång motorn redan med mindre förvärmning.
Tänk på att man också måste borra upp huvudmunstycket för att motorn ska gå bra på E85, det är lämpligt att öka diametern 10-15 %.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 1 användare
Veztra

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser