Hondas egna motorer har nog inte försämrats, men det är ett problem att en del mindre seriösa säljare kallar alla luftkylda småmotorer med toppventiler "Hondamotorer", även om det är någon skum kinatillverkare som ligger bakom dem. Jag kan tänka mig att det även förekommer rena förfalskningar på marknaden, dvs kinamotorer som är försedda med Honda-logga.
Helt klart är i alla fall att kinatillverkarna använder samma typbeteckningar som Honda på motsvarande motormodeller.
Vad man bör tänka på om man har en sån där motor av tvivelaktigt ursprung, är att göra täta oljebyten under inkörningstiden, ofta finns det bearbetningsspån, rester av skärvätska etc kvar i vevhuset efter tillverkningen. Lämpligt är att göra första oljebytet redan efter en timmes körning och andra efter 10 timmar, sedan kan man använda normala bytesintervall på t ex 50 timmar.
Under inkörningen bör man använda en billig mineralolja, därefter kan man gå över till samma slags syntetolja som man använder i t ex bilmotorer.
En annan viktig sak är att kolla ventilspelet. Det har hänt mer än en gång att det har varit slarvigt inställt från fabrik, vilket kan leda till bränd avgasventil i förtid. Lämpligen kollar man detta innan första start, och efter 10 timmar efterdrar man topplocksmuttrarna och justerar ventilspelet igen. Om det inte finns några uppgifter från tillverkaren kan man ställa in på 0,25 mm, kanske lite större på avgasventilen.