Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad betyder "permakultur"?  (läst 3598 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Vad betyder "permakultur"?
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:51 »
Sven Bergersjö
 Ti 24 Apr, 2001 - 07:18
--------------------------------------------------------------------------------
Jag kanske är outbildad, men "permakultur" säger mig inte mycket. Vad betyder det egentligen och vad är det för förening?
 
Carina
 Ti 24 Apr, 2001 - 08:50
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Sven,
Jag vet inte heller så mycket om permakultur, men jag tror det handlar om att använda jorden och naturens resurser på ett sätt som är så skonsamt som möjligt.
Tex när man bygger ett hus eller en by, att man ordnar så att det finns förustättningar att utnyttja förnyelsebar energi, bygga energisnåla hus med naturliga material, skapa möjligheter för människan att ha odlingar för självhushållning så nära det egna boendet som möjligt.

Sen att allt bör ha så många funktioner som möjligt och helst underlätta/hjälpa varandra. Tex. man bygger växthuset mot hönshusets södervägg för att hönshuset ska kunna dra nytta av värmen i växthuset, hönsen kan om det är för kallt för att vara ute ändå vistas "ute" i hönshuset, de rensar ogräs, håller skadeinsekter borta och gödslar.

Men det måste inte handla om nybyggda hus och byar utan även om man bor i lägenhet eller i ett äldre hus så kan man göra mycket i "permakultur-anda".

Gå gärna in och kolla på Permakulturs hemsida.
http://home.bip.net/lusi/permakultur.html

/Carina
 
Susanne Velander
 Ti 24 Apr, 2001 - 18:50
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Sven och Carina och alla andra
jag tycker att din tolkning av Permakultur är
utmärkt, Carina. Möjligtvis kan man lägga till
att även den sociala strukturen är viktig.

Hemsidan finns numera här hos Alternativ.nu
- det
är bara att gå till Trädöversikten så ser du den!

bästa hälsningar
Susanne i Hörby (kassör i
Permakulturföreningen)
 
Folke Günther
 To 5 Sept, 2002 - 12:59
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har försökt få fram en definintion på permakultur som jag presenterar på min hemsida på http://www.holon.se/folke/lectures/permacult/permakultur_sv.shtml

Det finns även en länk dit från permakulturs sida

Reagera gärna!

Folke Günther, webmaster
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser