Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta in min odling  (läst 2142 gånger)

Pillan

  • Gäst
Flytta in min odling
« skrivet: 02 sep-04 kl 19:25 »
Hej alla,

å så undrar jag nu om det är lyckat att flytta in odling från växthuset. Har några plantor av chilli som börjar gulna. Frukterna är på god väg att bli nåt och därför vill jag gärna sätta dem i kruka. Fick rådet att det nog inte var någon ide, att de skulle tappa blad och dö utan att chillin växter mer.
Finns någon som kan hjälpa mig om hur jag kan rädda mina växter.

Glatt från Pillan

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Flytta in min odling
« Svar #1 skrivet: 03 sep-04 kl 21:02 »
Är de planterade direkt i backen i växthuset? För i så fall kan det vara svårt att få med sig tillräckligt med rötter och att inte skada dem om du skulle gräva upp dem. Kan kanske funka om du gräver upp en tillräckligt stor jordklump och har stora krukor.

om växthuset inte är jättestort kan det vara en idé att täcka över det på natten, med gamla filtar, trasmattor eller liknande, för att spara på värmen. Ta bort dem på morgonen. En kupévärmare med timer (med termostat) är bra om du har tillgång till el.

Jag är osäker på hur väl chili eftermognar om man kapar grenarna och tar in. Funkar bra med tomater, men de måste ha börjat visa färg.

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Pillan

  • Gäst
Re:Flytta in min odling
« Svar #2 skrivet: 05 sep-04 kl 21:08 »
Alba,

ja har planterat dem i bänkar i växthuset. Värme finns där men kanske brist på solljus, jag vet inte riktigt.

Glatt från Pillan

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Flytta in min odling
« Svar #3 skrivet: 06 sep-04 kl 20:25 »
Ja, det är ju problemet så här års att det blir mindre och "sämre" ljus. Kalla, fuktiga nätter är inte heller till någon hjälp för ljus och värmeälskande växter...

Problemet med att gräva upp växter och ta in dem är, förutom risken att gräva av deras rötter, att det är för mörkt inomhus. Man kan experimentera med växtljus, men enligt min erfarenhet kan det ändå inte mäta sig med riktigt solljus. Men det kanske kan räcka till att dina chilifrukter hinner mogna?

I proffessionella växthus börjar man snart med tilläggsbelysning så här års, men där anpassar man också vilka växter som odlas under vinterhalvåret.

Du får prova dig fram till vad som funkar för dig!
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Palle500, Banelinjen, UngJägarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser