Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad finns det för toalösningar?  (läst 15427 gånger)

Melica

  • Inlägg: 447
Vad finns det för toalösningar?
« skrivet: 28 dec-09 kl 02:35 »
Jag har ett gammalt hus som hittills aldrig haft något annat än utedass. Nu drömmer jag om att öppna ett kafé i huset, och funderar över om det är möjligt.

Ett första krav som jag själv har på sådana ställen, är att det ska finnas fräscha och trevliga toaletter. Jag har försökt läsa runt lite här, men vet inte om jag lyckats hålla isär de olika lösningarna för toaletter och avlopp. Så jag känner mig väldigt frågande. Vad finns det för bra och miljövänliga toalettsystem för lite större anläggningar? Det kommer sannolikt inte att vara öppet mer än på sommaren, och sedan kanske en dag på helgen.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-09 kl 08:29 »
Det är tydligen väldigt olika vilka regler kommunen har angående latrin. Håller själv på att undersöka vilken toalösning som passar för mig, min gamla trekammarbrunn fungerar dåligt, det blir ofta stopp och med största sannolikhet kommer trekammarbrunnar att förbjudas i framtiden.

Problemet är att man skulle behöva en kristallkula. Det är ändå en investering på någon/några tiotusenlappar, så det räcker inte att ta reda på vilka regler som gäller nu, man måste veta hur reglerna kommer att förändras under de närmsta typ 20 åren/toalösningens livstid.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #2 skrivet: 28 dec-09 kl 09:10 »
Vacuumtoalett kanske?
Men jag anar att vissa fabrikat av toastolar till såna kan ge smärre problem, om en icke oskuld trycker ut en bamsekavring i densamma.
Utloppshålet är typ 5 cm i diameter, och då kan det bli trångt i porten, med papper därtill och minimal mängd spolvatten.  :P

Melica

  • Inlägg: 447
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #3 skrivet: 28 dec-09 kl 17:11 »
Hur fungerar en sådan? Har man en sluten tank till den, eller är det någon annan typ av avlopp?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #4 skrivet: 28 dec-09 kl 17:22 »
Finns både alternativ med sluten tank och med uppsamling i mindre kärl för tömning i latrinkompost.
Med sluten tank funkar det ungefär som en septiktank, fast med mindre vattenåtgång.

En variant: http://wostman.se/ecovac.html

Kostar ca 25000 kr + installation, i runda slängar.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #5 skrivet: 28 dec-09 kl 18:16 »
Här fnns en intressant lösning.
http://www.kompostera.se/
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Melica

  • Inlägg: 447
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #6 skrivet: 29 dec-09 kl 00:28 »
Intressanta lösningar båda två  :)

Finns det någon som har erfarenhet av dem i praktiken? Fungerar de lika bra som tillverkarna säger? JAg har för mig att jag läst någonstans att det är svårt att få multrum att fungera, är det så, eller fungerar de bra?

Kan man lägga matrester i Composteran också, eller slutar den att fungera då? (Fast då missar man ju möjligheten att få kompostjord på väldigt många år...) Jag tycker nästan att det låter osannolikt att man kan vänta 40 år med att tömma den! Hemsidan var så dålig att jag fick massor med funderingar som det inte fanns svar på.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #7 skrivet: 29 dec-09 kl 08:54 »
Ja jag tycker att Compostera är väldig intressant. Vi har talat om i bygdeföreningen att kanske kolla lite till på den då vi behöver en toalösning på badstranden men vi har inte kommit vidare med det. Det finns ju en kontaktlänk på hemsidan så om du har frågor tycker jag du skall fråga dom. Skriv gärna båda frågor o svar här i tråden.
Mette
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

amia

  • Inlägg: 4
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #8 skrivet: 29 dec-09 kl 09:23 »
jag har haft en lång mailväxling med Compostera. Klistrar in här mailväxlinge, näää det gick inte, men om nån vill ha det så skickar jag gärna....vet inte hur det går till att lämna ut privat mail här, men som sagt skickar jag gärna mailväxlingen.
Om någon är intresserad av att åka o titta på en fungerande anläggning, så vi kan kanske samordna det. Jag bor i Grännatrakten

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #9 skrivet: 29 dec-09 kl 11:03 »
Ett frächt utedass tycker jag kan vara heeeelt OK.....kan tom vara riktigt pitoreskt ;) Här har vi precis installerat en aquatron, men det är en ordentlig investering och om du  ska få snurr på ekonomin är det ju viktigt att hålla nere på investeringarna ;) Kan tyvärr inte uttala mig om hur vår anläggning fungerar ännu...... eftersom vi inte ens hunnit få den i drift ännu ::)

Lycka till :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Melica

  • Inlägg: 447
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #10 skrivet: 29 dec-09 kl 21:50 »
Ja, det var det där med att hålla nere investeringarna... Om det inte krävts så stora investeringar i kök och toaletter, så hade jag inte tvekat. Då hade jag sattigång direkt. Jag kanske ska tänka om en gång till (fast jag redan snurrat allt många varv), och börja med att rusta upp utedasset tills jag får se om jag får några besökare överhuvudtaget... Det är ju just det pitoreska som jag tänker satsa på.

Jag tycker att det är svårt att hålla isär de olika avloppsalternativen. Kollade på Aquatron nu, och insåg att den har jag tittat på förut. Verkar ju inte heller helt fel. Hur kom det sig att ni valde just den? Är den till för familjen eller för en större anläggning?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #11 skrivet: 29 dec-09 kl 22:33 »
För familjen. Vi gillar kretslopps- funkionen. Vi har egna marker och har fått dispens för att sprida slam och aska på vår egen mark....... mao inte en krona i driftskostnad ;D We like ;)

Vidare bor vi på ett av de få ställen som fortfarande är helt tysta i detta landet, så jag totalvägrade att sätta in nån nedrans tank med eldriven tjohejsan i :-X

Vi hade egen grävare, så vi kom relativt "billigt" undan ändå ::) ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Melica

  • Inlägg: 447
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #12 skrivet: 30 dec-09 kl 00:05 »
amia!

Tack för erbjudandet om mejlväxlingen! Jag har skickat dig ett mejl om det.

Tyvärr bor vi på tok för långt ifrån varandra för att kunna följas och titta på någon anläggning. Annars hade det verkligen varit trevligt!
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #13 skrivet: 30 dec-09 kl 00:13 »
Många av dagens människor är lite känsliga för att se exkrementrester.
Hörde talas om några barnbarn som när dom besökte farföräldrarnas sommarstuga, hellre sket ute i skogen än på utedasset, för att slippa se andras lämningar...  ::)
Kanske man skulle kunna arrangera en mer eller mindre automatisk ströare, som täckte exkrementerna med torvströ, sågspån, flis, gräsklipp etc, så det ser "aptitligare" ut för känsliga besökare.
Dessutom är det bra med inblandning av kolhaltigt material för komposteringen, så varför inte göra det så tidigt som möjligt?
Ett handtvättfat intill, lite snygga tapeter och det duger åt knugen.

Melica

  • Inlägg: 447
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #14 skrivet: 30 dec-09 kl 00:55 »
Jennyt!

Håller helt med dig om att försöka undvika så mycket ljud som möjligt. Just tystnaden är en av de saker som jag funderat på skulle gå att använda i marknadsföring av stället.

I Compostera finns det alltså en fläkt som går hela tiden om jag fattat rätt? Har inte riktigt tänkt på hur den skulle låta.

Foppas Fot!

Hur är det med ljudnivån på en vacuumtoalett ? Helst vill jag ha ett system som fungerar utan el.

Det där med en automatisk ströare var en smart idé! Måste definitivt fundera på en sådan om det blir utedass!


Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #15 skrivet: 30 dec-09 kl 01:10 »
tssss, automatiska ströare, vad är det för nymodigheter!!
Man kan ju undra varför de prompt måste titta ner i hålet?
Nej, en redig skylt som säger "titta inte ner i hålet", sen får det va för min del!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #16 skrivet: 30 dec-09 kl 01:28 »
Beträffande hur en vacuumtoa låter så vet jag inte, men dom funkar som en centraldammsugare kan man säga.
Fast det låter bara vid spolning och sugpumpen kan vara upp till 30 meter från toaletten.
Den automatiska ströaren tänkte jag skulle passa ett ställe med många tillfälliga gäster, som på ett kafé, där det kommer många som inte vet eller bryr sig om hur ett utedass ska skötas för att se prydligt ut.
En separat pissmoj är inte fel, det är ju oftast nr 1 som sköts utanför hemmet.
Tyvärr finns såna bara för män?
Ja ok, den norska varianten med separat toalettstol för pissning finns, men det kommer förstås snart en idiot som inte fattar hur den funkar...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #17 skrivet: 30 dec-09 kl 07:09 »
http://www.sbteater.se/verkstad.asp

Här har de en mulltoa som är uppbyggd, så att man går uppför en liten trappa för att sätta sig på toaletten. Därigenom blir det så långt ner till exkrementerna att man inte kan se dem överhuvudtaget när man sätter sig. Tror inte att de använder el överhuvudtaget till toan, och den funkar till stora mängder besökare.

Och det är populärt bland barn att sitta som på en liten tron, de går gärna en gång extra på toan.
« Senast ändrad: 30 dec-09 kl 13:49 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #18 skrivet: 30 dec-09 kl 14:56 »
Mitt inlägg från "den gamla sidan" försvann visst.......

Ett alternativ är ju att ha en bajamaja och en pissenisse..... altså två dass. Du skulle kunna ha en stor hink under bajamaja för kompostering på annat ställe..... om kommunen tillåter det :-\

Jag var på Skansens gård utanför Uddevalla får ett antal år sedan. Där fick man ta en skopa med torvblandning och hälla i bingen efter man varit på holken..... funkade fint :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

peloqin

  • Inlägg: 468
  • Lätt stukad...
    • Lappland
SV: Vad finns det för toalösningar?
« Svar #19 skrivet: 30 dec-09 kl 17:04 »
http://www.clivusmultrum.nu/

Jag har två, absolut bästa lösningen jag varit med om. inklusive bekvämligheten i en spoltoa. Den här är dessutom luktfri. Fläkten är på 6 watt och hörs inte, drivs av solel.
"Never try to teach a pig to sing, it will just waste your time and annoy the pig."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser