Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderfäregistret jordbruksverket  (läst 38663 gånger)

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Fjäderfäregistret jordbruksverket
« skrivet: 11 apr-08 kl 14:38 »
Jag undrar hur många av er som är registrerade i fjäderfäregistret. Är själv inte det men funderar på att göra det.
Någon som vill dela med sig om för och nackdelar med att vara registrerad. Jag vet att man SKA registrera sig om man så mycket som ger bort ett enda ägg men hur många bryr sig om det?
En annan fråga är om den registreringen täcker för sk broiler oxå, då vi har ett gäng såna med jämna mellanrum.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #1 skrivet: 11 apr-08 kl 21:42 »
Självklart är jag registrerad! Det är enkelt, gratis och innebär inga förpliktelser. Fördelen är att om området drabbas av smittor så känns det tryggt att veta att man kommer att omfattas av information och åtgärder så man inte behöver vara orolig.

Man anger var man bor, hur många djur man maximalt planerar ha och hur man har dem (ute/inne...).

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #2 skrivet: 12 apr-08 kl 13:14 »
Har oxå hört att många får besök och att dessa besök då kostar, någon som vet hur mycket och vad dem kollar då?
Fjäderfäregistret har inte med saken att göra utan har som syfte att skydda människor och djur vid smittspridning.

Skaffa fler än 350 värphöns så måste du anmäla till värphönsregistret istället, skaffa fler än 500 fjäderfä så måste du förpröva hos länsstyrelsen vid ny-, om- och tillbyggnader.

Bli ovän med grannar eller vanvårda djuren är annars ett säkert sätt att få besök av kommunens inspektörer.

Har du då inte anmält ditt djurinnehav eller dina djur inte sköts på rätt sätt så ser det ju inte så bra ut i inspektörens ögon.
« Senast ändrad: 12 apr-08 kl 13:17 av Strajder »

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #3 skrivet: 12 apr-08 kl 19:21 »
Efter era inlägg så tror jag faktiskt att jag ska anmäla mig jag oxå. Har ju än så länge bara ägg till egen konsumtion men snart nog kommer där att bli många nog för bekanta och släkt att köpa  :)
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #4 skrivet: 13 apr-08 kl 20:09 »
Ser man till hur olika register och regler kring jordbruk och djurhållning är utformade så är nog fjäderfäregistret det som jag personligen anser är enklast och trevligast utformat. Som avskräckande exempel på senare tid är reglerna kring hästtransporter. Där kan man tala om stora kostnader för den enskilde och stort kaos och otydlighet även från myndighetshåll!

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #5 skrivet: 20 okt-10 kl 19:20 »
Hur många av er har anmält till jordbruksverkets fjäderfäregister?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #6 skrivet: 20 okt-10 kl 19:32 »
Inte jag... Säljer i dagsläget inga ägg och har färre än 350 djur. Så jag behöver inte registrera mig som det ser ut nu.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #7 skrivet: 20 okt-10 kl 20:20 »
Jag ringde och frågade och jag behöver inte anmäla mej, har för få höns och säljer inte ägg (fniss, har bara fått 5 ägg från mina höns än, så det åt vi upp till frukost och bakade en kladdkaka av)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #8 skrivet: 20 okt-10 kl 20:33 »
Har för mig att vi står med... Men inte hundra. Mamma snackade om att vi stod med någonstans att vi hade fjäderfän efter det var sådan panik om fågelinfluensan för ett flertal år sedan.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #9 skrivet: 21 okt-10 kl 08:07 »
Så nu ger jag bort mina ägg och min fd äggkunder ger mig ett bidrag till min hönshållning istället >:D.

inte för att det tar bort kravet på att registrera sig.... ;)

från jordbruksverket
Citera
Fråga:Ska jag anmäla mig till registret om jag exempelvis bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?

Svar: Ja, oavsett hur få fjäderfä du håller eller hur lite du säljer vidare är du registreringsskyldig till registret. Eftersom du i detta fall inte enbart använder din produktion till egen konsumtion tolkas du i detta sammanhang som kommersiell även om det inte har varit någon penningtransaktion. Du är därför registreringsskyldig i detta fall.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #10 skrivet: 21 okt-10 kl 10:05 »
Jag står med i registret. När jag får hem mina äggkartonger och min nya färgpatron så kommer jag att skriva ut etiketter. Där har jag tänkt att produktionsplatsnumret ska synas också. Ser lite proffsigt ut om inte annat?! =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #11 skrivet: 21 okt-10 kl 12:16 »
Den jag pratade med på sjv sa att det bara gäller om man säljer ägg.


då har den personen inte läst vad som står i deras egna Frågor och svar om fjäderfäregistret... och på en stor myndighet så är jag säker på att alla inte har koll på alla regler om allt...  för det som står där går inte att misstolka speciellt mycket...

tre frågor&svar från den sidan

fråga: Vilka måste anmäla sig till fjäderfäregistret?
svar: Om du har fjäderfä för kommersiellt bruk på din anläggning ska du anmäla det till registret

fråga: Vad menas med kommersiellt bruk?
svar: Med kommersiellt bruk menas om du håller fjäderfä som inte används för egen konsumtion

fråga: Ska jag anmäla mig till registret om jag till exempel bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?
svar: Ja, oavsett hur få fjäderfä du håller eller hur lite du säljer vidare ska du registrera att du håller fjäderfän. Det beror på att du i detta fall inte bara använder din produktion till egen konsumtion även om det inte varit någon penningtransaktion.

Center

  • Inlägg: 303
    • Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #12 skrivet: 21 okt-10 kl 12:20 »
Hej

Att man ska registrera sig på sjv beror ju på att om det kommer
någon sjukdom t ex fågelinfluensan och ect.

Så ska man kunna ta prov på alla djur inom ett område det enda
du djur fel mot när du inte reg  dig är ju dig själv.

Det kom ju svinknott (tror jag det hitte) på ko då var
ju alla djur inom ett område avstängda för lev från och till
gården.

Man friförklara sig själv och sprider inga smitto på det sättet.

Och det kostar ju dig inget att reg dig du har ju dina höns,
hoppas jag, för intresset eller!

Nettan

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #13 skrivet: 21 okt-10 kl 12:30 »
Det jag vänder mig mot är all denna registrering. Tex hur många är det inte som har mer än 2 kullar med kattungar/år utan att registrerat sig? Vet man ens om alla register man ska vara med i?
Tex du har 5 hönor, ger 2 ägg till grannen då vips måste du anmäla det till fjäderfäregistret att du har höns. Och eftersom det var ägg du gav grannen så vips måste du anmäla att du är livsmedelsproducent. För att ge hönsen allsidig kost så har du ett grönsaksland där du odlar kålrötter/morötter vips har du blivit foderproducent o måste anmäla det!

Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

 

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #14 skrivet: 29 sep-12 kl 21:40 »
Försöker förstå mig på detta med att sälja matägg...  :P

På Jordbruksverkets hemsida står det; "Om du håller fjäderfän för kommersiellt bruk eller har mer än 350 värphönsplatser ska du anmäla det till Jordbruksverket."

Ja några 350 höns har jag ju inte men hade ju tänkt börja sälja lite ägg...

Detta innebär väl att jag måste anmäla/ansöka om SE nr även om jag bara vill sälja lite ägg till släkt, vänner och arbetskamrater t.ex.? Eller vad menas med "för kommersiellt bruk" egentligen?  :-\   ??? 
Bulan

Klara

  • Inlägg: 106
    • Östergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #15 skrivet: 29 sep-12 kl 21:58 »
Hej
Det finns en flik på deras hemsida som heter "frågor och svar om fjäderfäregistret" och där finns detta svar:

"Ska jag anmäla mig till registret om jag till exempel bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?"
"Ja, oavsett hur få fjäderfä du håller eller hur lite du säljer vidare ska du registrera att du håller fjäderfän. Det beror på att du i detta fall inte bara använder din produktion till egen konsumtion även om det inte varit någon penningtransaktion.
I händelse av ett smittutbrott är det viktigt att i största möjliga mån kunna se vilka besättningar som kan ha varit i kontakt med andra besättningar eller allmänhet."

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #16 skrivet: 16 nov-12 kl 17:03 »
Vet att jag måste meddela om jag säljer ägg vidare till vänner o bekanta.

Aj då, det här har jag missat :o Men gäller det även om man bara säljer någon enstaka gång och gäller det även om man ger bort ägg?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #17 skrivet: 17 nov-12 kl 09:50 »
Aj då, det här har jag missat :o Men gäller det även om man bara säljer någon enstaka gång och gäller det även om man ger bort ägg?
Det räcker att du ger bort ett ägg...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #18 skrivet: 19 nov-12 kl 21:04 »
Det räcker att du ger bort ett ägg...

Vem var det man skulle meddela om man ger bort/ säljer några ägg ? Var det Jordbruksverket eller livsmedels verket   ???

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #19 skrivet: 19 nov-12 kl 23:23 »
Vem var det man skulle meddela om man ger bort/ säljer några ägg ? Var det Jordbruksverket eller livsmedels verket ???

Det var i Fjäderfäregistret man ska vara med i om man ger bort/säljer hemägg
Blankett:
http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/anmalan-till-varphonsregistret-djurhallning.html

http://webbutiken.jordbruksverket.se/shop?funk=gor_sokning&Sokfalt=Artnr&Sokordning=Artnr&term=JSI35

[fixat länk]
« Senast ändrad: 01 maj-13 kl 22:29 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 6 användare (2 dolda)
skogskälla, xaelanar, ekont22, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser