Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två döda lamm idag  (läst 1764 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Två döda lamm idag
« skrivet: 31 dec-06 kl 19:12 »
Usch vilket slut det blev på året.... Idag kastade min Birgit två lamm. Hon betäcktes 24/8, så de var i princip fullgångna. När jag kom ut och skulle fodra i eftermiddags låg de döda i halmen, så jag antar att de var dödfödda. Nu måste jag gå och oroa mig över de andra tackorna, och grunna på varför det hände. Jag vet ju att sånt bara händer, men ändå tänker jag på om jag gjort något fel? För mycket/för lite/fel mat, stress (de har ju ändå inte bott så länge hos mig, transporten och omställningen kanske orsakade det), smällarna som drog igång redan på eftermiddagen osv osv.

Stackars Birgit verkar i alla fall pigg och äter som hon ska, även om efterbörden inte riktigt släppt ännu. Inte hade jag tänkt att behöva gräva ner mina allra första lamm i gödselstan....  :(

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Två döda lamm idag
« Svar #1 skrivet: 31 dec-06 kl 19:22 »
Jag vet hur det känns. Och hur lätt det är att anklaga sej själv. Om jag  bara...  :-\ Tänk om... Ja borde ha... Jag skulle inte ha...

Men det är sånt som händer. Och det är sorgligt :'(

Lycka till med dom andra tackorna!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:kastning..
« Svar #2 skrivet: 01 jan-07 kl 20:00 »
Jag vet ju att sånt bara händer, men ändå tänker jag på om jag gjort något fel?
För mycket/för lite/fel mat, stress (de har ju ändå inte bott så länge hos mig, transporten och omställningen kanske orsakade det), smällarna som drog igång redan på eftermiddagen osv osv.
Stackars Birgit verkar i alla fall pigg och äter som hon ska, även om efterbörden inte riktigt släppt ännu.

Opsan...städa bort allt från förlossningen noga och isolera tackan som kastat ...för säkerhets skull.
Om det skulle vara en smittsam kastning som du fått  :-\

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

841 gäster, 5 användare
Oskari, Mikael Blomster, Jona d, MickeMård, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser