Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på färgvariationer  (läst 71911 gånger)

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #140 skrivet: 20 jul-12 kl 11:18 »
Kan du fixa en bild i bättre ljus?

Troligtvis är det en blue(blå) barred du har där då lavender mig veterligen inte finns i Sverige. Men fin är den oavsett  :)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #141 skrivet: 20 jul-12 kl 13:43 »
kommer ny bild :) Bara en undran, är denna färgen vanlig? :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #142 skrivet: 20 jul-12 kl 13:52 »
kommer ny bild :) Bara en undran, är denna färgen vanlig? :)
Är nog blå barred detdär? Inte säker schaman kan nog säga bättre.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Mark Raafuv

  • Inlägg: 30
  • Pappa i oktober
    • Övriga världen
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #143 skrivet: 20 jul-12 kl 13:54 »
Kan du fixa en bild i bättre ljus?

Troligtvis är det en blue(blå) barred du har där då lavender mig veterligen inte finns i Sverige. Men fin är den oavsett  :)
Jo, lavendel färgade myskankor finns visst i sverige. Jag har en hona, hon är från en kille utanför Svenljunga. Han hade flera stycken som han köpt från danmark.

Och ja, jag är så erfaren att jag ser skillnad på blå och lavendel ;)
Jag gillar arbete, det facinerar mej. Jag kan sitta i timtal och titta på

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #144 skrivet: 20 jul-12 kl 15:16 »
Jo, lavendel färgade myskankor finns visst i sverige. Jag har en hona, hon är från en kille utanför Svenljunga. Han hade flera stycken som han köpt från danmark.

Och ja, jag är så erfaren att jag ser skillnad på blå och lavendel ;)

Lavendel finns i Sverige ja :) vad Schaman menar är lavendel barred=lavendel tvärrandig :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #145 skrivet: 20 jul-12 kl 16:43 »
Vad har mina nya myskankor för färger?

Honan:


Hanen:


Unge1:


Unge2:
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #146 skrivet: 20 jul-12 kl 23:24 »
Jo, lavendel färgade myskankor finns visst i sverige. Jag har en hona, hon är från en kille utanför Svenljunga. Han hade flera stycken som han köpt från danmark.

Och ja, jag är så erfaren att jag ser skillnad på blå och lavendel ;)

Då vore det väldigt kul att få se en "lavender" på bild för de är ju extremt sällsynta i hela världen. Mig veterligen finns de inte i norden men i england, holland och nordamerika där de är sällsynta överlag. Många förväxlar dessutom lavender med "silver" som då är en helt annan sak...
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #147 skrivet: 20 jul-12 kl 23:26 »
kommer ny bild :) Bara en undran, är denna färgen vanlig? :)

Nej, "blue barred" är en sällsynt kombination med blått och barred på samma gång även i ett världsperspektiv.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #148 skrivet: 20 jul-12 kl 23:27 »
Nej, det är en sällsynt kombination med blått och barred på samma gång.

Vad kul!!  ;D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #149 skrivet: 20 jul-12 kl 23:33 »
Vad har mina nya myskankor för färger?

Honan:


Hanen:


Unge1:


Unge2:


Honan är en fin svart hona med vitt huvud och solblekta fjäderinslag. (kan ha lite fel där)

Draken är blau wiltfarbig (tyska)

Älling ett o två är blå, möjligen med mönstret barred....
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #150 skrivet: 20 jul-12 kl 23:44 »
Citera
Honan är en fin svart hona med vitt huvud och solblekta fjäderinslag. (kan ha lite fel där)

Draken är blau wiltfarbig (tyska)

Älling ett o två är blå, möjligen med mönstret barred....

Honan har inslag av "barred" på bröstet. Hon är några år, så det är bara där hon visar det mönstret nu.  Vingfjädrarna är bruna normalt, även underfjädrarna (som inte kan bli solblekta) är bruna, så det ska nog vara så! =)

Ungarna (i alla fall den ena) misstänker jag är blå barred. :) (dock så har den bruna/rödaktiga inslag på stjärtpartiet)

blau wiltfarbig kan jag översätta till blåviltfärgad?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #151 skrivet: 21 jul-12 kl 00:01 »
Honan har inslag av "barred" på bröstet. Hon är några år, så det är bara där hon visar det mönstret nu.  Vingfjädrarna är bruna normalt, även underfjädrarna (som inte kan bli solblekta) är bruna, så det ska nog vara så! =)

Ungarna (i alla fall den ena) misstänker jag är blå barred. :) (dock så har den bruna/rödaktiga inslag på stjärtpartiet)

blau wiltfarbig kan jag översätta till blåviltfärgad?


Det syns kanske inte på bilden, men min hona har också lite bruna inslag i stjärten :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #152 skrivet: 21 jul-12 kl 01:17 »
Då vore det väldigt kul att få se en "lavender" på bild för de är ju extremt sällsynta i hela världen. Mig veterligen finns de inte i norden men i england, holland och nordamerika där de är sällsynta överlag. Många förväxlar dessutom lavender med "silver" som då är en helt annan sak...
Jag pratade med Mark i danmark som har lavendelfärgade myskankor och fick svaret:
"det gør de . vi har og kender flere der har . så din ven ved ik hva han taler . de er helt perlegrå med hvid spejl på vingerne"Bifogar en dålig bild på en av hans, han skulle försöka ta bättre bilder.
« Senast ändrad: 21 jul-12 kl 01:20 av Strands Gård »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #153 skrivet: 21 jul-12 kl 22:30 »
Är inte det minsta övertygad om att detta skulle vara lavender.

Pärlgrå(pearl grey) är för övrigt silver och som jag tidigare skrev är det många som förväxlar just silver med riktiga lavender. Vill understryka att riktiga "lavender" är extremt sällsynta i hela världen!

Du kan ju hälsa din danska kompis att jag är skeptisk och fråga han vilken avkomma han får av den s.k. lavender ihop med ett svart objekt. Är de silver blir det hälften blå, men är det lavender blir de bara svarta, dock med anlag för lavender...
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #154 skrivet: 21 jul-12 kl 22:34 »
Är inte det minsta övertygad om att detta skulle vara lavender.

Pärlgrå(pearl grey) är för övrigt silver och som jag tidigare skrev är det många som förväxlar just silver med riktiga lavender. Vill understryka att riktiga "lavender" är extremt sällsynta i hela världen!

Du kan ju hälsa din danska kompis att jag är skeptisk och fråga han vilken avkomma han får av den s.k. lavender ihop med ett svart objekt. Är de silver blir det hälften blå, men är det lavender blir de bara svarta, dock med anlag för lavender...
Svara mig också ;D

"Honan har inslag av "barred" på bröstet. Hon är några år, så det är bara där hon visar det mönstret nu.  Vingfjädrarna är bruna normalt, även underfjädrarna (som inte kan bli solblekta) är bruna, så det ska nog vara så! =)" - vad kan jag kalla hennes färg? Svartvitbrun barred? haha

Sen så undrar jag, när jag kollar på blå viltfärgade på google så är de mycket mycket blåare än min hane?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #155 skrivet: 21 jul-12 kl 22:41 »
Svara mig också ;D

"Honan har inslag av "barred" på bröstet. Hon är några år, så det är bara där hon visar det mönstret nu.  Vingfjädrarna är bruna normalt, även underfjädrarna (som inte kan bli solblekta) är bruna, så det ska nog vara så! =)" - vad kan jag kalla hennes färg? Svartvitbrun barred? haha

Sen så undrar jag, när jag kollar på blå viltfärgade på google så är de mycket mycket blåare än min hane?

Sorry, bilden går inte att tolka då man inte ser bröstet på honan så jag kan inte avgöra om hon bär detta anlag. Viltfärgade och vilda myskänder har ofta en brun ton en viss specifik tid på året och de lärde tvistar om det beror på solblekning eller inte. Med tanke på den sommaren som hitintills har varit är jag i vart fall övertygad om att mina inte är solblekta...

Ett tips är att du kollar av blau wiltfarbig på tyska sidor då det finns många bra exempel att finna där. Alltså blå med basen viltfärgad.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #156 skrivet: 21 jul-12 kl 22:43 »
Sorry, bilden går inte att tolka då man inte ser bröstet på honan så jag kan inte avgöra om hon bär detta anlag. Viltfärgade och vilda myskänder har ofta en brun ton en viss specifik tid på året och de lärde tvistar om det beror på solblekning eller inte. Med tanke på den sommaren som hitintills har varit är jag i vart fall övertygad om att mina inte är solblekta...

Ett tips är att du kollar av blau wiltfarbig på tyska sidor då det finns många bra exempel att finna där. Alltså blå med basen viltfärgad.

Hon är möjligen solblekt på ryggen/nacken. Men "underfjädrarna" på vingarna m.m är latte/ljus choklad färgade =) Så där tror jag hon är brun i alla fall. kan kolla om jag kan fota vingarna imorgon.
Lägger strax in en ny "helbild" på hela henne.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #157 skrivet: 21 jul-12 kl 22:46 »
Bild från sidan:
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #158 skrivet: 21 jul-12 kl 22:49 »
Bild på tvärrandiga bröstet. Det är antingen hon eller hanen som bär på barred genen. För annars kan det väl ej bli blåbarred avkommor?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

 

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #159 skrivet: 21 jul-12 kl 22:53 »
Nix, jag tror inte detta är en s.k. barred men den bruna tonen är lite speciell och mysko.

Tänk nu på att vi sabbar en tråd som var avsedd för variationer och exempel på färgvariationer och inte en massa svammel om vad det är eller inte. Fast nu är det redan försent...  (:)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser